• Goldenwings

Clearblue advanced digital ägglossningstest - Hjälp mig förstå

Någon som vet om clearblue advanced digital ägglossningstest går efter din personliga höjning i hormonvärden eller om den är förinställd att vid en viss hormonnivå visa att man har ägglossning?

Ska försöka förtydliga hur jag menar. Måste man testa innan ägglossning fram till ägglossning för att den ska märka att en höjning sker av hormonet, eller kan den märka att man har ägglossning om man börjar testa på dagen man har ägglossning?

Har haft ett MA för några månader sedan och sedan dess vill inte min menscykel bli normal igen. Förra menscykeln var kortare än den brukar, hade blodblandade flytningar i en vecka, blödde mer mensliknande i 2 dagar och sedan 5 dagar blodblandad flytning. Var utan blödning i 1,5 vecka och nu börjar jag småblöda igen. Vet inte när min kropp ska komma i balans igen. Har ingen koll på när jag bör ha mens eller inte. Känns hopplöst med att få ägglossning också.

• Svar på tråden Clearblue advanced digital ägglossningstest - Hjälp mig förstå
  • Anonym (Syster)

Du kan börja testa när som helst, den reagerar inte på din personliga höjning utan på en hormonhöjning över en viss gräns, skillnaden mot när man inte har äl är markant.

• Anonym (Syster)

Blödningen du har nu kan bero på ägglossning förresten.

• Ericky

Hamnade här då jag själv använder samma test för första månaden nu, men fastnade egentligen för det du säger om din cykel som inte vill bli normal efter MA:et (beklagar det för övrigt). Jag och min sambo började försöka i augusti och jag var ganska säker då på att jag blivit gravid eftersom jag varit det men gjort abort när jag var yngre (25 typ och idag är jag 33) och kände igen symtomen så himla väl. Men mensen kom ett par dagar tidigt och var ovanligt kraftig. Månaderna därefter (totalt 3 månader) var min cykel helt rubbad. Hade mellanblödningar och spottings här och där vilket jag normalt inte har. Fick därför ta nytt cellprov som inte visade något. Fattade ingenting. Och sedan december är allt tillbaka till det normala igen, men försöket vi gjorde den cykeln tog sig inte. Nu är vi på G med 6:e försöket. 

När jag läser ditt inlägg tänker jag att min känsla kanske stämde, att jag var gravid men fick tidigt missfall och att det var anledningen till att min cykel sedan varit upp och ner. Jag har alltid trott att vid missfall så blöder man ett par veckor typ och sedan är allt tillbaka till det normala och därför blev jag orolig över att den plötsligt blev så labil och förbryllad över att den nu är normal igen. Så kanske är det helt enkelt så att det berodde på ett tidigt missfall. Det förklarar en hel del och lugnar mig i sådana fall som redan börjat oroa mig lite för att det verkar ta lite tid för oss att bli gravida (även om jag vet att 1 år är normalt). 

Håller på för fullt nu med de nya testerna och ar fått blinkande gubbe sedan i förrgår. Fast gubbe borde komma snart så nu blir det ligga i ;) 

Lycka till med dina fortsatta försök :) 

• Anonym (C)
    Anonym (Syster) skrev 2020-12-24 09:59:39 följande:

Du kan börja testa när som helst, den reagerar inte på din personliga höjning utan på en hormonhöjning över en viss gräns, skillnaden mot när man inte har äl är markant.

Snälla, kan folk sluta svara om de inte vet? Ditt påstående stämmer inte!

Det som är speciellt med just det här testet är att det anpassar sig efter din unika hormonnivå. Se källa nedan. Du måste därför börja testa på rätt dag, enligt tabellen i instruktionen. Det innebär att du måste börja testa minst en dag innan din förväntade ägglossning för att få utslag. 
    Läs instruktionerna noggrant. Jag har läst om så många kvinnor här på FL som använder det här testet fel. När man ändå lägger så pass mycket pengar på ett äl-test så förstår jag inte varför man inte läser instruktionen noggrant. 
    Jag önskar dig all lycka mot en bebis TS! 

källa: se.clearblue.com/agglossningstester/advanced-digital
    Längst ned, under vanliga frågor, står det så här: 

Börjar testet anpassa sig efter min unika cykel redan från första testdagen?
    Ja. Testet läser av dina individuella hormonnivåer, och din östrogennivå identifieras redan den första dagen som du testar vid varje cykel. Testet kan emellertid inte visa Hög fertilitet på den första testdagen eftersom det behöver fastställa din baslinje. 

• Anonym (M)

Jag testa första månaden enligt tabellen men 2e månaden glömde jag av att testa så tidigt och börja typ 2 dagar senare. 3 månaden testa jag ännu senare för att inte slösa på testen. Då det var så många dagar innan jag fick positivt.

Jag såg att jag fick positivt på 2 olika cd så 3e månaden testade jag dagen innan den tidigaste cd dagen.

Och den månaden plussade jag efter :)

(Hade testet som visar 2 fertiladagar) direkt vid glad gubbe så testade jag inget mer

• Goldenwings
    Ericky skrev 2020-12-29 10:42:28 följande:

Hamnade här då jag själv använder samma test för första månaden nu, men fastnade egentligen för det du säger om din cykel som inte vill bli normal efter MA:et (beklagar det för övrigt). Jag och min sambo började försöka i augusti och jag var ganska säker då på att jag blivit gravid eftersom jag varit det men gjort abort när jag var yngre (25 typ och idag är jag 33) och kände igen symtomen så himla väl. Men mensen kom ett par dagar tidigt och var ovanligt kraftig. Månaderna därefter (totalt 3 månader) var min cykel helt rubbad. Hade mellanblödningar och spottings här och där vilket jag normalt inte har. Fick därför ta nytt cellprov som inte visade något. Fattade ingenting. Och sedan december är allt tillbaka till det normala igen, men försöket vi gjorde den cykeln tog sig inte. Nu är vi på G med 6:e försöket. 

När jag läser ditt inlägg tänker jag att min känsla kanske stämde, att jag var gravid men fick tidigt missfall och att det var anledningen till att min cykel sedan varit upp och ner. Jag har alltid trott att vid missfall så blöder man ett par veckor typ och sedan är allt tillbaka till det normala och därför blev jag orolig över att den plötsligt blev så labil och förbryllad över att den nu är normal igen. Så kanske är det helt enkelt så att det berodde på ett tidigt missfall. Det förklarar en hel del och lugnar mig i sådana fall som redan börjat oroa mig lite för att det verkar ta lite tid för oss att bli gravida (även om jag vet att 1 år är normalt). 

Håller på för fullt nu med de nya testerna och ar fått blinkande gubbe sedan i förrgår. Fast gubbe borde komma snart så nu blir det ligga i ;) 

Tack, beklagar för dig också! <3

Vi började försöka i somras, men i vecka 10 så konstaterades det att det endast fanns en fostersäck men inget foster. Blödde i 2,5 vecka efter. Tror jag i november fick ett tidigt missfall, men jag tog aldrig något test som kunde bekräfta om jag var gravid. Men mensen kom tidigare än förväntat (visserligen är mensen lite oregelbunden sen MA:t), dessutom var den rikligare och mer klumpar i. Fick ondare mensvärk än vad jag brukar ha. Eller så var det en annorlunda menstruation än vanligt helt enkelt. Men december månad har jag haft 17 dagar med antingen blodblandade flytningar eller menstruationsblod. Önskar jag snart kan få en regelbunden menstruationscykel så jag lättare kan få koll på när ägglossning och mens ska ske. Ska dock efter den kommande mensen börja ta tempen och ta ägglossningstest för att öka mina chanser att få koll och kunna bli gravid. 

Lycka till med bebisskaffandet!   

• Anonym (Hoppfull)

Ja den läser av sina egna nivåer så börjar du för sent kommer du inte kunna få något Max-värde. Sen måste man inte testa varje dag utan kan testa varannan om man vågar och vill spara på testen. I december höll jag på att missa min stegring för att jag fick negativt på cb advanced och testade även negativt på stickor två dagar efter. Tog sen advanced igen tredje morgonen och hade fast gubbe! Hade äl 2 dagar tidigare än vanligt då också.

Hoppas din cykel återgår till det normala snart <3

• Anonym (Hoppfull)
    Ericky skrev 2020-12-29 10:42:28 följande:

När jag fick tidigt mf så blödde jag som en kraftigare mens och hade inte nämnvärt ont alls, så det kan absolut ha varit ett tidigt mf du fick.
  • Anonym (Undrande)

Vet att tråden är av äldre slag men jag har nu testat clearblue ägglossningstest och förstår inte riktigt vad som felar. Enligt appen ska jag ha ägglossning idag. Jag har börjat testa mig dagligen sedan det datumet jag ska utifrån min cykel längd med morgon urin. Testet har visat negativt varje morgon med morgon urin. Tyckte det verkade konstigt, provade igår kväll, kissade inte på 4 timmar som det står att man inte ska göra sen testade jag mig. Då fick jag en glad gubbe, jag och killen tog chansen för säkerhetsskull. Imorse ville jag kolla om jag skulle få en glad gubbe mer morgon urin och det visade negativt, fast det är ägglossnings enligt appen och jag fick en glad gubbe med kvällsurinet dagen innan.

Hur ska man förhålla sig till detta? Vad är det som hände? Varför visar det negativt på morgonurinet med positivt på kvällsurinet? Är väldigt förvirrad just nu över hur jag ska tyda resultaten.

• Liljas
    Anonym (Undrande) skrev 2022-01-10 10:32:39 följande:

Vet att tråden är av äldre slag men jag har nu testat clearblue ägglossningstest och förstår inte riktigt vad som felar. Enligt appen ska jag ha ägglossning idag. Jag har börjat testa mig dagligen sedan det datumet jag ska utifrån min cykel längd med morgon urin. Testet har visat negativt varje morgon med morgon urin. Tyckte det verkade konstigt, provade igår kväll, kissade inte på 4 timmar som det står att man inte ska göra sen testade jag mig. Då fick jag en glad gubbe, jag och killen tog chansen för säkerhetsskull. Imorse ville jag kolla om jag skulle få en glad gubbe mer morgon urin och det visade negativt, fast det är ägglossnings enligt appen och jag fick en glad gubbe med kvällsurinet dagen innan.

Hur ska man förhålla sig till detta? Vad är det som hände? Varför visar det negativt på morgonurinet med positivt på kvällsurinet? Är väldigt förvirrad just nu över hur jag ska tyda resultaten.

Hej!

Jag hoppar också in här då jag provar cb advanced för första gången?

Jag började testa i måndags och har beräknad ägglossning på fredag (enligt menskalender?), än så länge har det varit negativt! Jag kanske är för ivrig?

Ang ditt problem, är det inte så att när du väl fått en fast gubbe så funkar inte testet förens nästa månad?

Klipper in en text från produktbeskrivningen:

?Om en LH-stegring detekteras kommer Max Fertilitet att visas (fast smiley) och det resultatet kommer att finnas kvar på displayen de kommande 48 timmarna för indikera din mest fertila tid. Det är inte nödvändigt eller möjligt att utföra fler test under denna tid, så du bör sluta testa för denna cykel. Resterande teststickor kan sparas och användas nästa cykel om det behövs. Om du försöker att utföra ett test medan det är ett resultat på displayen kommer hållaren inte att kunna avläsa det.?

Kanske därför du fick negativt dagen efter?
Svar på tråden Clearblue advanced digital ägglossningstest - Hjälp mig förstå