• Sb333

    Släkt på långt håll med partner?

    Hej, visade sig nyligen att jag och min pojkvän är släkt, dock på långt håll. Det handlar om ngt i stil med att min mormors morfars syskons barnbarns barn som är mamma till min pojkväns morfars kusin, haha vet det låter så långt ifrån & komplicerat men samtidigt vi är ju släkt. Vad tycks om detta? Är detta något ni själva skulle reagera på? Vet att de inte är ngn risk med att skaffa barn tex men vill bara höra era åsikter om detta?

  • Svar på tråden Släkt på långt håll med partner?
  • Anonym (ooo)
    Sb333 skrev 2020-12-24 12:10:48 följande:

    Hej, visade sig nyligen att jag och min pojkvän är släkt, dock på långt håll. Det handlar om ngt i stil med att min mormors morfars syskons barnbarns barn som är mamma till min pojkväns morfars kusin, haha vet det låter så långt ifrån & komplicerat men samtidigt vi är ju släkt. Vad tycks om detta? Är detta något ni själva skulle reagera på? Vet att de inte är ngn risk med att skaffa barn tex men vill bara höra era åsikter om detta?


    De flesta har ingen koll på släkt så pass långt ifrån så det är inget att haka upp sig på. Skulle tro det finns väldigt många par på mindre orter som är mycket närmare släkt än så. 
  • Anonym (MA)

    Skulle en hindersprövning gå igenom så tänker jag att det inte är något konstigt. Låt kärleken spira!

  • Anonym (Intresseklubben)

    Men jaha...? Hur skulle det spela någon som helst roll? Så långt tillbaka är man knappast släkt, man råkar ha gemensamma släktingar bara.

  • Jag är bara jag

    Det är ju helt oväsentligt för det är ju himla avlägset släkt. Tom kusiner får ju gifta sig så ert släktskap skulle ju ingen ens fundera över. Om ni inte berättar är det ju ingen som ens kan ana det för ytterst få har koll på släkten så långt bakåt.

  • Anonym (Ingift, inte avlat fram din pojkvan)
    Sb333 skrev 2020-12-24 12:10:48 följande:

    Hej, visade sig nyligen att jag och min pojkvän är släkt, dock på långt håll. Det handlar om ngt i stil med att min mormors morfars syskons barnbarns barn som är mamma till min pojkväns morfars kusin, haha vet det låter så långt ifrån & komplicerat men samtidigt vi är ju släkt. Vad tycks om detta? Är detta något ni själva skulle reagera på? Vet att de inte är ngn risk med att skaffa barn tex men vill bara höra era åsikter om detta?


    Men alltsa, om din 4:e kusin ar mamma till pojkvannens morfars kusin, ar da pojkvannens morfars kusin blodsslakt med din kille eller ar blodsbandet att 4:e kusinen ar ingift och da inte direkt blodsrelaterat till din pojkvan, utan bara till hans morfars KUSIN (inte till morfarn alltsa)? Hon ma vara mamma till morfarns kusin, men ar det fran ingift hall sa har ju din kille inga blodsband till dig/henne, aven om ni har gemensamma slaktingar som da har gift in sig i hans slakt?
    Han ar ju inte attling till henne utan din 4:e kusin har gift in sig i hans slakt och ar mamma till morfarns KUSIN, inte till nagon som sedan avlat fram din pojkvan.
    Du och din pojkvan ar i sa fall inte genetisk slakt utan har gemensamma slaktingar pga ingifte. Inget konstigt med det.
  • Anonym (Sara)

    Jag har en känd släkting som föddes runt sekelskiftet. Jag tycker att jag stöter på folk hela tiden som även de är släkt med den här personen, och således även med mig.

    Det är personer som jag inte haft en aning om att jag är avlägset släkt med om det inte varit för att vi har en gemensam, känd släkting.

Svar på tråden Släkt på långt håll med partner?