• Anonym (Angelika)

Behöver hjälp med poesicitat till 18-årig tjej!

Jag har blivit ombedd att hitta ett personligt citat som passar på ett gratulationskort, när en tjej i släkten fyller 18 år. Det pinsamma är att jag gillar poesi och borde kunna hitta något, men just nu står det still i huvudet på mig! Kan ni hjälpa mig?

Det bör vara från en dikt på ett klassiskt versmått, något traditionellt men ändå inte "mossigt" - utan snarare tidlöst. Språket får vara svenska, engelska eller tyska. Innehållet ska helst vara en välgångsönskan inför framtiden, eventuellt något om att det är just MYNDIGHETSDAGEN - men inte nödvändigt. Något om vuxenblivande, kanske. Eller någon allmän livsvisdom.  

Tjejen gillar språk, litteratur, djur (vill bli veterinär, äger råttor, marsvin, katt och hund) och att umgås med sin familj och ett litet antal utvalda goda vänner. Hon är inte typiskt "tjejig", så poemet bör inte vara för sockersött heller. Hon är absolut inte den typen som bara tänker på frisyrer, smink, mode, disko, killar och sådant, utan hon är djupare, mer intelligent och intellektuell, konstnärlig, pysslig och går sin egen väg. Samtidigt är hon inte "inkrökt", utan har lätt för att flyta in i grupper och bli omtyckt. Kan vara social och trevlig och rolig när det krävs. Upplevs som yngre än sina snart 18 år.  

Möjligen skulle det även kunna vara prosa - några rader ur någon roman. 

SVÅRT!

• Svar på tråden Behöver hjälp med poesicitat till 18-årig tjej!
  • Anonym (Dr seuss)

Kanske nåt ur ?oh the places you?ll go? av dr seuss?

Den börjar

?Congratulations!

Today is your day.

You?re off to Great Places!

You?re off and away!

You have the brains in your head.

You have the feet in your shoes.

You can steer yourself

any direction you choose.

You?re on your own. And you know what you know.

And YOU are the guy who?ll decide where to go.?

Om man byter ut guy mot girl...

• Anonym (Angelika)

Innehållet är jättebra! Det är möjligt att jag kommer att ta det här, så jag säger STORT TACK! Men skulle ändå hellre, om det var möjligt, ha ett citat från en äldre mer klassisk dikt, på klassiskt versmått. Det här är en tjej som läser "Den unge Werthers lidanden" på originalspråket! :)

• FtS70

Klassiker om vikten av att ta beslut och leva livet därefter:

Two roads diverged in a yellow wood,

And sorry I could not travel both

And be one traveler, long I stood

And looked down one as far as I could

To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,

And having perhaps the better claim,

Because it was grassy and wanted wear;

Though as for that the passing there

Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay

In leaves no step had trodden black.

Oh, I kept the first for another day!

Yet knowing how way leads on to way,

I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I?

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference.

• MaryM

I rörelseDen mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast. På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång. Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye

Kanske kan passa?

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
Svar på tråden Behöver hjälp med poesicitat till 18-årig tjej!