Behöver hjälp med poesicitat till 18-årig tjej!
Jag har blivit ombedd att hitta ett personligt citat som passar på ett gratulationskort, när en tjej i släkten fyller 18 år. Det pinsamma är att jag gillar poesi och borde kunna hitta något, men just nu står det still i huvudet på mig! Kan ni hjälpa mig?
Det bör vara från en dikt på ett klassiskt versmått, något traditionellt men ändå inte "mossigt" - utan snarare tidlöst. Språket får vara svenska, engelska eller tyska. Innehållet ska helst vara en välgångsönskan inför framtiden, eventuellt något om att det är just MYNDIGHETSDAGEN - men inte nödvändigt. Något om vuxenblivande, kanske. Eller någon allmän livsvisdom.
Tjejen gillar språk, litteratur, djur (vill bli veterinär, äger råttor, marsvin, katt och hund) och att umgås med sin familj och ett litet antal utvalda goda vänner. Hon är inte typiskt "tjejig", så poemet bör inte vara för sockersött heller. Hon är absolut inte den typen som bara tänker på frisyrer, smink, mode, disko, killar och sådant, utan hon är djupare, mer intelligent och intellektuell, konstnärlig, pysslig och går sin egen väg. Samtidigt är hon inte "inkrökt", utan har lätt för att flyta in i grupper och bli omtyckt. Kan vara social och trevlig och rolig när det krävs. Upplevs som yngre än sina snart 18 år.
Möjligen skulle det även kunna vara prosa - några rader ur någon roman.
SVÅRT!