• Anonym (.)

Fler som låter sitt gråa hår växa ut?

Har alltid färgat mitt hår var tredje vecka men har slutat med det för 2 månader tillbaka. Varit till frissan och slingat håret så att det inte blir så markant utväxt. Det är skonsamt för håret att inte hålla på och skönt att slippa färga konstant och vill inte bli tunnhårig som äldre. Är 48 år. Men är rädd att se äldre ut! Är mån om mitt utseende men har inte använt botox/fillers trots tydliga rynkor. Fler här som slutat färga sitt hår och blivit gråhåriga? Var det svårt för er att acceptera er nya hårfärg? Känner ni er äldre?

Flera i min omkrets säger att jag är modig och en del säger att de alltid kommer att färga sitt hår för då ser man yngre ut:/.

• Svar på tråden Fler som låter sitt gråa hår växa ut?
  • Anonym (Vackert grått)

Jag är 50 och har aldrig färgat håret. Det håller på att bli grått nu. Jag tycker det är rätt fint. Och som du säger, tunnt hår vill man ju försöka undvika.

Vi kan försöka hålla oss ungdomliga i skinnet och mycket volym i håret, men med grått hår.

Och tänk vad mycket pengar vi ska spara

• sextiotalist

Nej, av den enkla anledningen att jag inte trivs med att mitt råttfärgade hår.

Har tonat det i en brun nyans sedan 10 år tillbaka.

Eftersom jag tonar det själv så blir det ingen stor utgift och inte heller skarp utväxt

• Anonym (.)
    Anonym (Vackert grått) skrev 2020-12-25 09:14:18 följande:

Jag är 50 och har aldrig färgat håret. Det håller på att bli grått nu. Jag tycker det är rätt fint. Och som du säger, tunnt hår vill man ju försöka undvika.

Vi kan försöka hålla oss ungdomliga i skinnet och mycket volym i håret, men med grått hår.

Och tänk vad mycket pengar vi ska spara

Har du långt eller kort hår? Kör du med botox eller fillers?

Det blir en lång process innan allt blir jämn färg i håret men det får ta sin tid. Slingningen gör att det känns lite bättre:)
    sextiotalist skrev 2020-12-25 09:18:36 följande:

Nej, av den enkla anledningen att jag inte trivs med att mitt råttfärgade hår.

Har tonat det i en brun nyans sedan 10 år tillbaka.

Eftersom jag tonar det själv så blir det ingen stor utgift och inte heller skarp utväxt

Jag fick färga hemma minst var tredje vecka och gjort så i 20 år så det sliter på håret och gör håret porösare med tiden. Men det är ett stort steg att sluta färga för man är ju så van att göra det.
  • Anonym (Vackert grått)

[quote=80846823][quote-nick]Anonym (.) skrev 2020-12-25 09:28:50 följande:[/quote-nick]Har du långt eller kort hår? Kör du med botox eller fillers?

Jag har långt hår, som jag förvisso börjat klippa kortare, för att det inte ska se stripigt ut. Men fortfarande långt.

Vågar inte prova botox eller fillers, är rädd det ska se konstigt ut. Har också en teori om att huden åldras fortare av ingrepp i ansiktet. Satsar däremot på andra sätt att hålla huden ung, tränar, äter kosttillskott, tar massage, äter lchf (har hört att socker åldrar huden tex)

Så pengarna jag sparar på att inte färga håret går till kosttillskott massage o gymkort kan man säga.

• sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2020-12-25 09:28:50 följande:

Har du långt eller kort hår? Kör du med botox eller fillers?

Det blir en lång process innan allt blir jämn färg i håret men det får ta sin tid. Slingningen gör att det känns lite bättre:)Jag fick färga hemma minst var tredje vecka och gjort så i 20 år så det sliter på håret och gör håret porösare med tiden. Men det är ett stort steg att sluta färga för man är ju så van att göra det.

Än så länge har jag bra hår, är 60 år nu
  • Silverjenny

Jag har en kompis som har mörkt, nästan svart hår och som började få mycket gråa hår redan i 30-årsåldern. Numera är hon helt gråhårig, hon har kraftig kvalitet på håret och är kortklippt och jag tycker det är såå snyggt!!

Jag har alltid tonat eller blekt håret, tog en längre paus i höstas när jag ändå jobbade hemifrån och fick då se hur det ser ut när det silvriga växer ut. Jag tycker det var ganska fint men jag vill fortsätta tona det för att se yngre ut. Jag har tunt nordiskt hår och på mig ändrar de gråa håren karaktär och liksom krullar upp sig och blir flygiga, det är inte alls lika snyggt som på min kompis utan jag får hår som en gammal gumma.

• Anonym (G)

Jag är 44 år och har haft en del grå hår i flera år.Jag vill inte ha det och färgar själv håret varje månad.Är lite avundsjuk på äldre kvinnor som inte är gråhåriga!

• Anonym (Myh)

Jag har bara enstak gånger tonat mitt hår. Sedan 28 års åldern har jag fått gråa hår. Håret ser ändå fortfarande mörkbrunt (nästan svart) ut men man ser de gråa håren.

Jag tycker det är fint med silvergrått hår. Jag kan tycka det kan se lite konstigt ut på äldre som färgar håret (inte en 48 åring alltså). Men det är beroende på ursprungsfärg. Stora kontraster tycker jag kan bli konstiga. Därför önskar jag själv som har så mörkt hår inte att tona eller färga. Hade jag varit blond hade jag kanske valt att göra det (för mig hade det inte sett lika konstigt ut då).

Min plan är att låta naturen ha sin gång.

• Anonym (Usch)

Nej gud, kommer aldig att sluta. Tycker att folk ser SÅ mycket äldre ut med grått hår. Inte snyggt alls. Tog också ett uppehåll på några månader i år och blev helt förfärad. Usch. Så enkel grej att göra för att få känna sig lite fräschare. Hellre tunnare hår (nu tycker jag snarare att håret känns bättre när jag tonat det) än grått och tjockare.

• Anonym (Vårblomma)

Jag har kanske inget val.

Fick påverkan på immunförsvaret efter covid och hela kroppen fick spel efter att jag färgade håret senast, så vet inte om jag vågar göra det igen.

Detta har också varit en tidningsnyhet i bland annat UK och frisörernas branschorganisation där har gått ut med varning:

www.expressen.se/nyheter/varningen-farga-inte-haret-efter-covidsmitta/

• Mrs Moneybags

Jag har delvis silverfärgat hår (kanske 70%) och trivs väldigt bra med det. Jag är 50 nu och får komplimanger för mitt hår flera gånger i veckan av totala främlingar i alla åldrar, något som aldrig hände när jag färgade håret. Det är något med det vita håret som drar blickarna till sig. Om man inte gillar att synas och stå ut från mängden så ska man nog fortsätta färga.

Mitt hår ser så mycket bättre ut nu, det är tjockare, ser mer naturligt ut, det glänser mer. Det torra, matta och uttunnade färgade håret är helt borta. Jag trodde mitt hår var tunnare pga min ålder, men det var bara färgens påverkan.

Prova - det kan ju aldrig skada. Tröttnar man är det ju bara att färga igen.

Tror inte det påverkar hur gammal man ser ut i så hög grad som vissa tror. Jag får tom visa leg ibland trots mitt vita hår. Det är annat som spelar in.

• Mrs Moneybags
    Drottningen1970 skrev 2020-12-25 12:46:40 följande:

Absolut inte. Eftersom jag har väldigt långt hår, skulle jag se ut som en häxa med grått hår.

Långt hår kan se häxlikt ut på kvinnor i vår ålder oavsett färg. Därför viktigt att klippa frisyr och vårda det. Mitt hår är midjelångt och ser inte häxlikt ut. Jag har det ofta i en mellanhög svans som lyfter dragen på ett fint sätt eller en/två långa inbakade flätor.
Svar på tråden Fler som låter sitt gråa hår växa ut?