• SadieWantsASon

Vilket te är nyttigt att dricka?

Kan inget om te och vet inte vad som menas med grönt te. Vet inte heller vad som menas med att Liptons pyramid är löste i tepåse (är inte alla tepåsar det?). Men skulle vilja ha något te som är nyttigt och upp-piggande, har ni något tips? Här finns inte nån avancerad te-affär i stan så om det går att handla på ICA är det ett plus.

• Svar på tråden Vilket te är nyttigt att dricka?
  • Nattviolen

Roiboos te, rött te är det nyttigaste teet för det är egentligen inte ett te, utan kommer från en annan sorts buske. Det innehåller därför inget tein. Det finns många goda sorter, även lipton har rött påste, men det har jag inte smakat så det törs jag inte yttra mig om. Därefter är de gröna teerna nyttigare än de svarta.

Ska du ha speciellt uppiggande måste du kanske prata med en teaffär, eftersom det oftast inte är teet i sig som innehåller dessa egenskaper utan det som är tillsatt. Undvik kamomillte iallafall, för det ska väl vara lugnande.

• SadieWantsASon

Okej.. Roiboos te, är det en tesort eller ett märke? Har aldrig hört talas om rött te. Är grönt te samma som örtte?

• Nattviolen

Roiboos är namnet på busken som teet görs av. Köper själv alltid på lösvikt, men har sett att Lipton som sagt har ett. Örtte och grönt te, näe inte riktigt samma tror jag, eftersom grönt te är ojäst te, tror jag, eller om det gröna var jäst och det svarta inte. Har kunnat det där en gång men man glömmer ju.....

Örtte förknippar jag med magte från hälsokosten eller liknande. Så de är säkert nyttiga.

Men där är jag osäker som sagt.

• SadieWantsASon

Låter ju som en djungel. Men tack för svar ialla fall!

Svar på tråden Vilket te är nyttigt att dricka?