• WilliamWilliam15

    Herpes under graviditeten

    Hej på er.

    Jag fick herpes ett halvår innan jag blev gravid.

    Jag har haft några milda utbrott under graviditeten.

    Kan herpes smitta bebisen när den ligger i magen?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Herpes under graviditeten
  • AMCG

    William? Gravid?

    Ja, det kan smitta till fostret. Det är ovanligt och vanligast vid primärutbrott i graviditeten. Men eftersom du fick primärutbrottet innan graviditeten har barnet fått antikroppar. Smittan kan överföras vid vaginal förlossning. Du ska berätta för barnmorskan och eventuellt få Valtrex utskrivet. Tidigare skulle alla som haft herpesutbrott under graviditeten äta antiviralt läkemedel 10 dagar innan BF men jag tror rekommendationerna ändrats nu?

  • WilliamWilliam15
    AMCG skrev 2020-12-25 12:30:06 följande:

    William? Gravid?

    Ja, det kan smitta till fostret. Det är ovanligt och vanligast vid primärutbrott i graviditeten. Men eftersom du fick primärutbrottet innan graviditeten har barnet fått antikroppar. Smittan kan överföras vid vaginal förlossning. Du ska berätta för barnmorskan och eventuellt få Valtrex utskrivet. Tidigare skulle alla som haft herpesutbrott under graviditeten äta antiviralt läkemedel 10 dagar innan BF men jag tror rekommendationerna ändrats nu?


    Ja, precis jag borde ha antikroppar eftersom mitt första utbrott va innan graviditeten.

    Antikropparna ska väl skydda bebis så att den inte blir smittad av herpesen?

    Jag ska kolla upp vad som gäller vid förlossningen. Tack!
  • AMCG
    WilliamWilliam15 skrev 2020-12-25 17:26:11 följande:

    Ja, precis jag borde ha antikroppar eftersom mitt första utbrott va innan graviditeten.

    Antikropparna ska väl skydda bebis så att den inte blir smittad av herpesen?

    Jag ska kolla upp vad som gäller vid förlossningen. Tack!


    Bebisen kan ändå bli smittad men risken är väldigt liten. Om bebisen inte haft antikroppar skulle det vara större risk men ändå liten.
  • WilliamWilliam15
    AMCG skrev 2020-12-25 18:12:27 följande:

    Bebisen kan ändå bli smittad men risken är väldigt liten. Om bebisen inte haft antikroppar skulle det vara större risk men ändå liten.


    Ok vad skönt att det är liten risk. Då är det bara att hoppas på det bästa:)
  • AMCG
    WilliamWilliam15 skrev 2020-12-26 11:06:53 följande:

    Ok vad skönt att det är liten risk. Då är det bara att hoppas på det bästa:)


    Tänk på god handhygien om du har utbrott efter födseln. Och var uppmärksam på bebis. Viktigt med behandling tidigt om barnet blir smittat. Det är som sagt en liten risk.
  • WilliamWilliam15
    AMCG skrev 2020-12-26 11:20:12 följande:

    Tänk på god handhygien om du har utbrott efter födseln. Och var uppmärksam på bebis. Viktigt med behandling tidigt om barnet blir smittat. Det är som sagt en liten risk.


    Jag ska föda med kejsarsnitt så risken är nog liten. Men ska absolut vara uppmärksam :)
Svar på tråden Herpes under graviditeten