• Anonym (Ts)

    Är det svårt att få prövningstillstånd i hovrätten?

    Som rubriken lyder.

    Någon som vet hur stor chans man har att få prövningstillstånd till hovrätten när det gäller vårdnadstvist?

  • Svar på tråden Är det svårt att få prövningstillstånd i hovrätten?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-25 18:05:39 följande:

    Som rubriken lyder.

    Någon som vet hur stor chans man har att få prövningstillstånd till hovrätten när det gäller vårdnadstvist?


    Jag var uppe i hovrätten med vårdnadstvist och det berodde på att jag har en diagnos som de tyckte var värt att ta upp till prövning. Hade vi varit ett vanligt föräldrar med ordinarie tjafs hade de inte tagit i oss med tång ens.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-12-25 18:27:09 följande:
    Jag var uppe i hovrätten med vårdnadstvist och det berodde på att jag har en diagnos som de tyckte var värt att ta upp till prövning. Hade vi varit ett vanligt föräldrar med ordinarie tjafs hade de inte tagit i oss med tång ens.
    Det hade de visst.
    Blandar du ihop hovrätten med Högsta domstolen?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Bizz) skrev 2020-12-25 18:28:57 följande:

    Det hade de visst.

    Blandar du ihop hovrätten med Högsta domstolen?


    Nej vi var i hovrätten. Men svaret var att alla har rätt att överklaga men för att få ta upp målet igen krävs det stark bevisning som inte framkommit i tingsrätten eller andra omständigheter som inte tillhör det ordinarie. Tex att jag har en diagnos. All kan överklaga men alla blir inte upptagen till nya mål.
  • Anonym (Ts)

    För att överklagan ska tas upp i hovrätten krävs sen 2008 prövningstillstånd. Vad jag läst är det bara ca 40% av alla som får det... Men ville höra lite om hur chanserna ser ut just med vårdnadstvister.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-12-25 18:27:09 följande:
    Jag var uppe i hovrätten med vårdnadstvist och det berodde på att jag har en diagnos som de tyckte var värt att ta upp till prövning. Hade vi varit ett vanligt föräldrar med ordinarie tjafs hade de inte tagit i oss med tång ens.
    Får jag fråga vilken diagnos? Hemskt att de tyckte du var en olämplig förälder pga en diagnos. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-12-25 18:41:00 följande:
    Nej vi var i hovrätten. Men svaret var att alla har rätt att överklaga men för att få ta upp målet igen krävs det stark bevisning som inte framkommit i tingsrätten eller andra omständigheter som inte tillhör det ordinarie. Tex att jag har en diagnos. All kan överklaga men alla blir inte upptagen till nya mål.
    Du har fel.
    En tingsrättsdom går alltid att överklaga till hovrätten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bizz) skrev 2020-12-25 18:45:43 följande:

    Du har fel.

    En tingsrättsdom går alltid att överklaga till hovrätten.


    Alla har rätt att överklaga, men alla får inte prövningstillstånd som krävs för att dom ska ta upp det igen.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-25 18:51:25 följande:
    Alla har rätt att överklaga, men alla får inte prövningstillstånd som krävs för att dom ska ta upp det igen.
    Var nog för snabb att svara.
    Mina ärenden till hovrätten har handlat om betydligt tyngre fall än en vårdnadstvist.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-12-25 18:27:09 följande:

    Jag var uppe i hovrätten med vårdnadstvist och det berodde på att jag har en diagnos som de tyckte var värt att ta upp till prövning. Hade vi varit ett vanligt föräldrar med ordinarie tjafs hade de inte tagit i oss med tång ens.


    Tack för svar
  • Zerstören

    Spontant: om du har ett ombud (jurist/advokat) som företräder dig, är det lämpligast om ni diskuterar enskilt om möjligheterna till att få prövningstillstånd i hovrätten. Anledningen är att du inte garanteras möjligheten att hovrätten tar upp målet till prövning. Därför är det de specifika omständigheterna som måste beaktas. Generellt är det följande skäl som kan föranleda prövningstillstånd.

    -När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

    -Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.

    -Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.

    -När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel om tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.

Svar på tråden Är det svårt att få prövningstillstånd i hovrätten?