• Anonym (TS)

Någon som fortfarande permanentar håret??

Jag är såååå sugen på att göra en permanent! De få gångerna mitt hår är lockigt eller vågigt trivs jag jättebra. Kan däremot inte locka själv, har försökt lära mig i flera år. Dessutom håller inte lockarna särskilt länge i mitt hår, till och med frisörer har misslyckats med att få lockar att hålla.

Finns det någon här som permanentar sitt hår? Och kan ni i så fall rekommendera någon bra salong i Stockholm? Vad kostar det?

• Svar på tråden Någon som fortfarande permanentar håret??
  • Elle N

Permanent verkar väldigt ovanligt nuförtiden. Det lärs fprtfarande ut på frisörsutbildningarna, men inte m0nga som faktiskt gör dem nuförtiden. Jag gjorde en förra hösten (dock inte i Sthlm). Gick hos en som inte gjort en på flera år. Resultatet blev bra, eller så bra som man kan förvänta sig realistiskt- dvs mer vågigt än korvskruvslockar. Det håller än, över ett år senare. I efterhand skulle jag dock valt att leta efter och hitta en tid hos någon som gör en korkskruvspermanent för att gå det riktigt lockiga.

Säg gärna till om du hittar någon riktigt bra!

• Anonym (Olika)

Ville bara ge en liten varning. Att locka håret och permanenta håret ger helt olika resultat. Känner du dig fin när håret lockats? Eller har du haft permanent och kände dig fin i det? Skulle nog ha varit otroligt mycket vanligare med permanent om man kunde få det att se ut som när det lockats med plattång eller locktång. Du måste också ha riktigt bra kvalitet på ditt hår (ofärgat och vårdat) för att det ska klara en permanent.

• sextiotalist
    Anonym (Olika) skrev 2020-12-30 00:30:18 följande:

Ville bara ge en liten varning. Att locka håret och permanenta håret ger helt olika resultat. Känner du dig fin när håret lockats? Eller har du haft permanent och kände dig fin i det? Skulle nog ha varit otroligt mycket vanligare med permanent om man kunde få det att se ut som när det lockats med plattång eller locktång. Du måste också ha riktigt bra kvalitet på ditt hår (ofärgat och vårdat) för att det ska klara en permanent.

Jag som var ung under 80-talet, då många permanentade håret, så tillhörde jag den gruppen där håret blev bättre efter en permanent. Jag har vanligt nordisk hårkvalitet. 
    Den första månaden var nog inte så bra, men sedan blev det mer naturligt. Det höll väldigt länge. Jag hade även på den tiden hår som lätt blev fett och detta försvann också.
    Jag har aldrig fått lika bra resultat med locktång någon gång. Ibland funderar jag på att permanenta mig igen, men då mer av typen stödpermanent
  • Anonym (J)

När man utbildar sig så lär man sig alla metoder. Korkskruvslockar beror på spole och rullningssätt. Men förstår om många som inte gjort det på ett tag inte klarar av det. Dock är det något som ska sitta hyfsat i benmärgen. Dock ska man vara tydlig med vad för slagd lockar man vill ha. Allt går i trender och de senaste åren har de mjukare permanenterna varit populära.

Nu vet jag inte stockholm men utgångspriset låg förr på ca 800 kr. Man kan få det billigare om man går till en frisörskola men då i åtanke att det är elever. Jag hade nog letat efter en frisör i 50-års åldern som gärna använder maria nilas permanenter. Bor tyvärr inte u stockholm utan på västkusten annars hade jag haft några stycken tips här.

Ts tror att dina lockar inte håller är pga av att du har så kallat glashår eller att ditt hår är så friskt att det inte håller. Jag själv bleker upp mina längder då och då för att förstöra håret annars håller inte mina lockar. Och då kan en permanent hjälpa till rätt bra men är inte riktigt samma lockar. När jag hade permanent använde jag bara ett balsamspray under dagen för att återfukta så höll det sig jättefint.

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2020-12-30 09:43:07 följande:

När man utbildar sig så lär man sig alla metoder. Korkskruvslockar beror på spole och rullningssätt. Men förstår om många som inte gjort det på ett tag inte klarar av det. Dock är det något som ska sitta hyfsat i benmärgen. Dock ska man vara tydlig med vad för slagd lockar man vill ha. Allt går i trender och de senaste åren har de mjukare permanenterna varit populära.

Nu vet jag inte stockholm men utgångspriset låg förr på ca 800 kr. Man kan få det billigare om man går till en frisörskola men då i åtanke att det är elever. Jag hade nog letat efter en frisör i 50-års åldern som gärna använder maria nilas permanenter. Bor tyvärr inte u stockholm utan på västkusten annars hade jag haft några stycken tips här.

Ts tror att dina lockar inte håller är pga av att du har så kallat glashår eller att ditt hår är så friskt att det inte håller. Jag själv bleker upp mina längder då och då för att förstöra håret annars håller inte mina lockar. Och då kan en permanent hjälpa till rätt bra men är inte riktigt samma lockar. När jag hade permanent använde jag bara ett balsamspray under dagen för att återfukta så höll det sig jättefint.

Har färgat håret i 15 år, slängt i blonderingar några gånger det senaste året och sen färgat på. Säkert rejält slitet, jag vet inte, men det ser förbannat fräscht ut. Mitt hår tål väldigt mycket.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Olika) skrev 2020-12-30 00:30:18 följande:

Det fåtal gånger det varit lockigt har jag känt att det är trist. Jag vill ha rockiga lockar, vågor. Svårt att få till, jag är dålig på hår själv. Och det går ur väldigt fort, som sagt. En frisör lyckades en gång på min bröllopsdag, hon körde med plattång. Det höll till natten i alla fall. Två andra frisörer har lyckats med lockar som hållit i några timmar bara.

Men som sagt, det är tråkiga lockar. Jag gillar ungefär sånt på bilden (om jag lyckas bifoga den).

• Anonym (Sanna)

Jag permanentar ibland, älskar det! Håller ca 1 år för mig, men det blir ju utväxt - men lockarna lägger sig mer och mer i takt med att håret växer, så det ser aldrig konstigt ut. Älskar håret när det är pentat, blir nästan aldrig flottigt. Behöver bara bredkamma och sedan blöta upp det lite på morgonen. SÅ skönt!

• Anonym (TS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-12-30 11:57:52 följande:

Jag permanentar ibland, älskar det! Håller ca 1 år för mig, men det blir ju utväxt - men lockarna lägger sig mer och mer i takt med att håret växer, så det ser aldrig konstigt ut. Älskar håret när det är pentat, blir nästan aldrig flottigt. Behöver bara bredkamma och sedan blöta upp det lite på morgonen. SÅ skönt!

Har du en bild på hur det blir för dig?

Hur hittade du en bra frisör? Jag vill verkligen gå till ett riktigt proffs om jag ska göra det.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-30 12:17:50 följande:

Har du en bild på hur det blir för dig?

Hur hittade du en bra frisör? Jag vill verkligen gå till ett riktigt proffs om jag ska göra det.

Jag bor inte i Stockholm - väldigt långt norrut faktiskt - och frågade en vän som är frisör om hon visste någon riktigt bra och fick tips. Och hon är jättebra! Betalar ca 1800 per gång, för klipp och pent, vilket känns rimligt med tanke på hur länge det håller.

Tyvärr inte sugen på att ladda upp bild på FL.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-30 11:49:49 följande:

Har färgat håret i 15 år, slängt i blonderingar några gånger det senaste året och sen färgat på. Säkert rejält slitet, jag vet inte, men det ser förbannat fräscht ut. Mitt hår tål väldigt mycket.

Jag är likadan fast jag vet man absolut inte ska lägga permanent hårfärg på längderna. Men jag får fortfarande inte lockar om jag inte bleker håret minst 3 ggr. Mitt är totalförstört så gör inte så haha.

Färg sliter men inte riktigt på det sättet en blekning gör.

Dock är det jätteviktigt att du säger detta till frisören innan du permamentar dig då blekningar och massa lager av färg kan påverka resultatet av permanenten.
Svar på tråden Någon som fortfarande permanentar håret??