• Ello80

    Någon som är gravid 40+?

    Jag fick precis reda på att jag är gravid är i v5. Har ett barn sedan tidigare som är 14 år.

    Jag trodde inte jag kunde bli gravid då jag gjort stora operationer i livmodern och dessutom är jag 40+. Gjorde fertilitetsutredning nu i nov-dec. Tog progesteronprov i mitten av december. Något jag tyckte va onödigt då inte ÄL testet visat något. Förra söndagen fick jag en glad gubbe på ÄL (blev lika glad jag), på måndag ringde min läkare å sa att provet visade skyhög progesteron. När jag sa att jag hade ju ägglossning igår, garvade hon och bad mig ta ett grav test och det va plus :)

    Hade inte trott att det skulle gå, va liksom redan i huvudet på IVF. Hur är era graviditeter 40+? Jag har nästan glömt hur det var....

  • Svar på tråden Någon som är gravid 40+?
  • Stora My

    Grattis! Vilken glad överraskning!

    Jag är i v 22 och har haft en väldigt bra graviditet hittills. Fick urinvägsinfektion tidigt och nu har jag nästäppa men annars bara ömmande bröst. Nu känner jag av lite sammandragningar när jag promenerar och bäckensmärta till och från.

    Jag är lite orolig att föda för tidigt (en risk för oss äldre) och tänker sluta jobba 1,5 månad innan beräknat.

  • Jenjenh

    Grattis ???? jag är i vecka 9 nu och hittills ömma bröst vårtor och spänd och uppsvälld mage. Andra barnet, har en på 10 snart 11 år redan.

    Hur går era känslor och tankar kring kub-testet?

  • Stora My

    Jag har inte gjort KUB, blir ju rätt missvisande i och med åldern. Gjorde NIPT men det blev något fel, fick inget svar och pengarna tillbaka. Tror det är bättre göra fostervattenprov om man verkligen vill veta men i och med att det är risker med det så skippade jag det.

  • Mint
    Stora My skrev 2020-12-28 07:47:19 följande:

    Jag har inte gjort KUB, blir ju rätt missvisande i och med åldern. Gjorde NIPT men det blev något fel, fick inget svar och pengarna tillbaka. Tror det är bättre göra fostervattenprov om man verkligen vill veta men i och med att det är risker med det så skippade jag det.


    Hur menar du att KUB blir missvisande pga åldern?
  • Stora My

    Risken blir högre om mammans ålder är högre, man beräknat med blodprov, ultraljud och ålder så är mamman tex 42 år blir siffrorna sämre. Därför blir det ju lite missvisande tycker jag. Då är Nipt bättre, är bara ett blodtryck men dyrt om man inte får det via sin region.

  • Stora My
    Stora My skrev 2020-12-28 10:25:13 följande:

    Risken blir högre om mammans ålder är högre, man beräknat med blodprov, ultraljud och ålder så är mamman tex 42 år blir siffrorna sämre. Därför blir det ju lite missvisande tycker jag. Då är Nipt bättre, är bara ett blodtryck men dyrt om man inte får det via sin region.


    Blodprov skulle det stå.
  • Stora My
    Stora My skrev 2020-12-28 10:25:13 följande:

    Risken blir högre om mammans ålder är högre, man beräknat med blodprov, ultraljud och ålder så är mamman tex 42 år blir siffrorna sämre. Därför blir det ju lite missvisande tycker jag. Då är Nipt bättre, är bara ett blodtryck men dyrt om man inte får det via sin region.


    Blodprov skulle det stå.
  • Mint
    Stora My skrev 2020-12-28 10:25:13 följande:

    Risken blir högre om mammans ålder är högre, man beräknat med blodprov, ultraljud och ålder så är mamman tex 42 år blir siffrorna sämre. Därför blir det ju lite missvisande tycker jag. Då är Nipt bättre, är bara ett blodtryck men dyrt om man inte får det via sin region.


    Men åldern är ju en riskfaktor för det som undersöks i KUB.
  • Jenjenh

    Jo det blir skrämmande tycker jag då åldern är en del som det räknas på. Hörde de kan se på dna i blodprovet också om det kan ha avvikelser. Är mest orolig för att det ska vara ngt och vågar inte berätta för ngn förrän jag gjort alla testerna.

    Har de senaste 4-5 dagarna extrem svullnad om magen efter jag ätit mat. Blir super gravid liksom och spänd, som om jag vore förstoppad men jag är inte det. Lite ont också, någon av er som känner igen sig i det?

  • Stora My
    Mint skrev 2020-12-28 12:18:17 följande:

    Men åldern är ju en riskfaktor för det som undersöks i KUB.


    Ja det stämmer men om Kub ger för höga värden betyder inte att fostret har en kromosomavvikelse. För att riktigt veta är det bäst med fostervatten. Även om man gör Nipt kan man vid för högt värde få göra fostervattenprov.
Svar på tråden Någon som är gravid 40+?