• Anonym (Mamman)

Min sambo älskar sina föräldrar och sin syster lika mycket som han älskar våra barn

Jag är så arg och ledsen på min sambo. Vi har två barn ihop, en dotter på 8 år och en pojke på 2 år.

Igår kom vi på något sätt in på ett känsligt ämne då han sa att han älskar sina föräldrar och sin syster lika mycket som han älskar våra barn. Jag blev helt chockad när jag hörde detta och det är helt obegripligt för mig. Kan inte släppa detta.

Kärleken till sina egna barn brukar vara den starkaste kärleken och det normala är väl att man älskar sina barn mer än allt annat i världen?? Absolut mer än vad man älskar sina föräldrar, sina vänner och syskon. Jag hade kunnat förstå om man älskar sin partner nästan lika mycket som man älskar sina barn men att man älskar sina föräldrar och syskon lika mycket som man älskar sina barn låter helt sjukt!

Jag behöver inte fundera en sekund, jag vet vem jag hade valt i slutet av dagen över alla andra och det är mina barn, utan tvekan! Visst älskar jag mina föräldrar och min bror samt mina vänner och andra nära och kära, men den kärleken är inte i närheten lika stark som den kärlek jag känner för mina barn. Skulle aldrig kunna älska dem lika mycket som mina barn.

Hur tänker ni andra här? Finns det andra personer ni älskar lika mycket som ni älskar era barn eller är det helt omöjligt?

• Svar på tråden Min sambo älskar sina föräldrar och sin syster lika mycket som han älskar våra barn
  • Anonym (F)

Varför ska du döma hans känsloliv? Varför ska du ta illa upp? Det är väl bra att han älskar sina barn, kan du inte bara vara nöjd med det? Jag tror att det är väldigt vanligt att man kan ha starka känslor för fler än en person i sitt liv. Det är du som sätter det i en konstig kontext när du säger "om jag skulle välja", det behöver man ju inte! Låt din sambo ha sina känslor ifred, du kan inte tvinga honom till nånting. Det du ska göra är att acceptera att ni inte fungerar på riktigt samma sätt där.

• Anonym (Zäta)

Jag tänker att ni kanske ser olika på detta med kärlek och det känns lite onödigt att bli arg för en sån sak. Försök att se det från ett annan perspektiv.

Du verkar mäta kärlek typ s

• Anonym (Mia)

Och på vilken plats kommer du?

• Anonym (Zäta)
    Anonym (Zäta) skrev 2020-12-26 22:03:38 följande:

Jag tänker att ni kanske ser olika på detta med kärlek och det känns lite onödigt att bli arg för en sån sak. Försök att se det från ett annan perspektiv.

Du verkar mäta kärlek typ s

Råka skicka.. alltså han ser kanske kärlek på ett annat sätt, att han älskar de lika mycket fast på olika vis bara. Jag älskar min mamma oerhört mycket, lika mycket som jag älskar mina barn, men det är på olika vis liksom.
  • Drottningen1970

En del älskar inte sina barn överhuvudtaget, så varför skulle det inte kunna vara möjligt..

En del människor älskar man för sin egen skull, sina barn älskar man för deras skull även fast de rent krasst är till en hel del besvär så gör föräldrakärleken att man går genom eld och vatten för dem.

Tror nog att det rent generellt är nåt fel på människor som inte älskar sina barn mest...

• Anonym (Lurvtuss)

Du skriver "Jag hade kunnat förstå om man älskar sin partner nästan lika mycket som man älskar sina barn men att man älskar sina föräldrar och syskon lika mycket som man älskar sina barn låter helt sjukt!".

Jag kan ärligt säga att jag älskar min mamma långt mycket mer än min partner. Jag har aldrig älskat en partner högre än min mor. Aldrig.

Mina barn har min speciella kärlek, jag älskar dem på ett annat sätt än jag älskar min mor.

Min partner, jodå jag känner kärlek för honom. Men det är inte i närheten av samma nivå.

• Less is more

Vad är det för mening att alls dra igång en sådan diskussion ?

Enligt mig en nonsensdiskussion. Varför ska man behöva sitta och gradera sina familjemedlemnar ?

Han älskar säkert alla i sin familj enormt mycket - och sina barn enormt. Släpp detta nu. Ni behöver inte alls fortsätta en sån meningslös diskussion. Släpp det.

• Anonym (Stort hjärta)

Jag tänker din man är en person med stort hjärta som älskar inte bara sina barn högst av allt i hela världen utan också föräldrar och syskon. Jag tänker att han haft en fin barndom (finare än de flesta) och står sina föräldrar och syskon väldigt nära. Det är för mig en fin sak. Det finns tillräckligt med kärlek till alla.

• Anonym (L)
    Anonym (Lurvtuss) skrev 2020-12-26 22:07:32 följande:

Du skriver "Jag hade kunnat förstå om man älskar sin partner nästan lika mycket som man älskar sina barn men att man älskar sina föräldrar och syskon lika mycket som man älskar sina barn låter helt sjukt!".

Jag kan ärligt säga att jag älskar min mamma långt mycket mer än min partner. Jag har aldrig älskat en partner högre än min mor. Aldrig.

Mina barn har min speciella kärlek, jag älskar dem på ett annat sätt än jag älskar min mor.

Min partner, jodå jag känner kärlek för honom. Men det är inte i närheten av samma nivå.

Vet din partner om detta? Antar att han inte gör det. Om jag var din partner så hade jag lämnat dig, utan att tveka.
  • Anonym (Vill sova)
    Anonym (Stort hjärta) skrev 2020-12-26 22:13:56 följande:

Jag tänker din man är en person med stort hjärta som älskar inte bara sina barn högst av allt i hela världen utan också föräldrar och syskon. Jag tänker att han haft en fin barndom (finare än de flesta) och står sina föräldrar och syskon väldigt nära. Det är för mig en fin sak. Det finns tillräckligt med kärlek till alla.

Håller med!
Svar på tråden Min sambo älskar sina föräldrar och sin syster lika mycket som han älskar våra barn