• Anonym (Jobb)

Nytt jobb???

Hej, hur skulle ni gjort?

Jag har ett vikariat som tar slut sista maj 2021. Och tänker söka ett fast jobb nu som börjar på våten 2021. Ska jag söka jobbet och vänta om jag får det innan jag pratar med min nuvarande chef eller ska jag prata med chefen först??? Och höra med hen om det finns fast jobb där jag är nu till hösten 2021, jobbar annars i förskola som barnskötare.

• Svar på tråden Nytt jobb???
  • Anonym (S)

Vill du gärna vara kvar där kan du ju säga att du ska börja söka lite tjänster nu när ditt vikariat börjar lida mot sitt slut, men att du trivs bra, så innan du börjar vill du höra om det finns möjlighet att vara kvar.

Trivs du inte särskilt bra är det ju bara att börja söka.

• Anonym (Liv)

Du behöver inte berätta för chefen att du söker andra jobb.

Har du ett vikariat som snart går ut är det ju självklart att du gör det. Men lika naturligt är det att fråga om det finns möjlighet till tillsvidareanställning där du är. Du behöver inte bränna dina skepp, ställ frågan om du vill vara kvar men sök jobb så länge du inte får något konkret erbjudande som du tackar ja till. Har du flera alternativ har du också bättre förhandlingmöjligheter vad gäller lön och annat.

• Anonym (Mia)

Troligtvis förstår redan din chef att du ser efter fasta tjänster eftersom du innehar ett vikariat. Bara för att du söker jobbet är det 1) inte säkert du blir erbjuden tjänsten och 2) behöver du inte tacka ja om du får erbjudandet.

Har du ett jobberbjudande har du ett bättre förhandlingsläge med nuvarande chefen om du skulle önska jobba kvar där.

Du behöver ändå något jobb mellan maj och hösten?

De flesta som försöker vara helt öppna och transparenta blir oftast inte de största vinnarna ekonomiskt eller jobbmässigt tyvärr. Att behålla några kort för sig själv är inte att ljuga eller bedra i ett sånt här fall utan en säkerhet för dig. Det blir en underlig sits om chefen vet om att du sökt många jobb inte fått... Det kan omedvetet påverka chefens bild av dig.

Lycka till med jobbsökandet!

• Anonym (Jobb)

Tack för era svar!

Nu har jag tänkt igenom hur jag ska göra. Jag söker jobbet och tar det med min nuvarande chef OM jag får jobbet jag sökt!!! ANsökningstiden löper snart ut och chefen har semester tils början av januari.

Svar på tråden Nytt jobb???