Någon som vet om man kan få recept utskrivet på Cura täcke?
Jag har hört att man kan få recept utskrivet på Cura täcke? Jag har sömnproblem/deppression och ångest. och provat nästan allt men sover så dåligt. Någon som fått ett sånt täcke utskrivet?
Jag har hört att man kan få recept utskrivet på Cura täcke? Jag har sömnproblem/deppression och ångest. och provat nästan allt men sover så dåligt. Någon som fått ett sånt täcke utskrivet?
Det beror på vilken region du bor i. Stockholm förskriver inte längre tyngdtäcken, har jag läst, eftersom det saknas evidens för effekten. Jag har en son med flera funktionshinder, och vi har fått testa flera olika varianter som skrivits ut av arbetsterapeuten på barnhabiliteringen. Vi hör till region Sörmland. Det har inte haft önskad effekt i hans fall, tyvärr. Jag har för mig att en vuxen släkting som bor i Jönköping har fått täcke förskrivet för något år sedan.
Kontakta den vårdcentral/klinik som behandlar din depression/ångest och fråga. Hoppas att du hittar det som funkar för dig!
Du kan inte få ett "recept" på ett täcke från Cura, det är fritt för alla att köpa.
Däremot kan du efter en utredning via sjukvården få hjälp med dina sömnproblem. Om den som genomför utredningen anser att du kan vara hjälpt av ett tyngdtäcke / kedjetäcke så kan man i vissa fall få låna ett sådant av regionen man tillhör.
Man kan i min region få det utskrivet av arbetsterapeut på vc om man är under 20 år eller i kommunen om man är över 20 år. Krävs en utredning och en diagnos. Det är inte Cura som är märket där. Det kommer förmodligen bli borttaget som hjälpmedel snart eftersom man kan köpa det i öppna handeln nu. Effekten varierar men vissa har bra hjälp av det.
Beror på vilken region du tillhör. Vissa skriver ut andra inte.
Jag köpte ett tyngdtäcke själv. Tror det kostade runt 800, inte jättedyrt. Skönt men inget mirakelmedel. Sover bra men somnar inte fortare vilket var och är mitt sömnproblem. Har accepterat det.
Färre som skriver ut numera har jag fattat det som. Jag tycker det är rimligt till vuxna i alla fall, nu när de är lätta att få tag i och inte vansinnigt dyra.