• Eveline87

    Hur mycket d vitamin?

    Ska göra ett nytt försök till att bli gravid nästa månad.

    Undrar hur mycket D vitamin man ska ta?

    Hört att vissa tagit en större dos för att bli gravida.

    Tar just nu 5000 IE men det kanske är för lite?

    Började med munkpeppar förra månaden men tyckte inte jag kände av min äl som jag brukar göra, men ska fortsätta även denna månad för att se om det hjälper.

  • Svar på tråden Hur mycket d vitamin?
  • Anonym (Hälsar Livsmedelsverket)

    Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna.

  • molekyl

    Jag tog 48 000 IE och fick till en riktig dunder-ÄL. Är nu i v 12.

    Obs! Denna jättedos tog jag bara vid ETT tillfälle. Det är inte bra att ta så stor dos varje dag.

    Lycka till!

  • Anonym (!)

    4000 IE är det högsta ofarliga dosen som rekommenderas. Tror inte man ska gå över det då det som sagts innan kan vara giftigt. Tänk på att nästan inget är bra att överdosera.

    Vad ska D-vitamin göra för att kunna bli gravid lättare? Jag är inte alls insatt i den frågan så är lite nyfiken.

  • molekyl
    Anonym (!) skrev 2021-01-04 15:38:52 följande:

    4000 IE är det högsta ofarliga dosen som rekommenderas. Tror inte man ska gå över det då det som sagts innan kan vara giftigt. Tänk på att nästan inget är bra att överdosera.

    Vad ska D-vitamin göra för att kunna bli gravid lättare? Jag är inte alls insatt i den frågan så är lite nyfiken.


    Gå in och läs på vulverine.se! D-vitamin är viktigt för en massa funktioner i kroppen.
  • Eveline87
    molekyl skrev 2021-01-04 23:05:34 följande:

    Gå in och läs på vulverine.se! D-vitamin är viktigt för en massa funktioner i kroppen.


    Jag har faktiskt varit inne och läst lite på vulverinekos senaste dagarna och wow vilken kunskap man får.

    Har tagit 10.000 Vitamin D senaste 3 dagarna och undrar om jag ska ta 40.000IE före eller efter äl? Dessa 10.000 tog jag på eget bevåg, inget jag läst på hennes blogg, men tänkte kompensera lite för all kaffe jag druckit kanske, vilket tydligen ?krockar? med D vitaminet. Men Vore såå tacksam för svar.
  • molekyl
    Eveline87 skrev 2021-01-07 01:29:48 följande:

    Jag har faktiskt varit inne och läst lite på vulverinekos senaste dagarna och wow vilken kunskap man får.

    Har tagit 10.000 Vitamin D senaste 3 dagarna och undrar om jag ska ta 40.000IE före eller efter äl? Dessa 10.000 tog jag på eget bevåg, inget jag läst på hennes blogg, men tänkte kompensera lite för all kaffe jag druckit kanske, vilket tydligen ?krockar? med D vitaminet. Men Vore såå tacksam för svar.


    Du ska ta det när du känner att äl är på gång. Typ när du börjar få fertilt sekret. Dosen vågar jag nog inte säga något om eftersom du redan tagit ganska mycket de senaste dagarna. Men vad jag förstår ska det inte vara skadligt såvida du inte tar så stora doser (40 000 IE) varje dag i flera månader.
Svar på tråden Hur mycket d vitamin?