Anonym (Jovars) skrev 2020-12-27 22:02:23 följande:
Ja, jag är rätt allmänbildad. Hänger alltid med bra i frågesportprogram som Postkodmiljonären och liknande. Har löst mängder med riktigt svåra korsord. Hade höga betyg i skolan. Läser mycket. Ser på tv-program som handlar om historia, vetenskap, arkeologi. Det är ju det som oftast menas med allmänbildning. Jag har däremot noll koll på modern musik, mode och trender för det intresserar mig inte. Och tillhör inte allmänbildning. Jag vet var langerhanska öarna ligger, men har ingen aning om vilken artist som är mest "inne" för närvarande.
Allmänbildning är ju också att kunna kulturen man lever i, viktigare än arkeologi och historia kan jag tycka. Sen att inte kunna namnen på alla fotbollsstjärnor och Youtubekändisar, är en sak men att veta vad Youtube är, vilka medier som används för vad och sportens olika grenar t ex, likaså att ha varit på ett museum och känna till olika tidsåldrar osv är ju helt klart allmänbildning. Men som många vuxna klamra sig ju fast vid historien och stagnera i det gamla utan att ta del av sin egen samtidskultur tycker jag är en brist och ett handikapp många gånger.
Sen kan man ju bara trycka in en viss mängd information i en hjärna och ett arbetsminne, så var och en måste ju välja vad som är av vikt för