• Anonym (vetgirig)

Hur allmänbildad är du?

Räknar du dig som allmänbildad och vad lägger du in i det ordet?

Jag tror jag är ganska allmänbildad men egentligen är jag nog mer popkulturell! Har skitbra koll på musik, mode, kultur, trender, världsläge, politik, hälsa, senaste flugorna, och rätt bra koll på alternativmedia och annat innan de når mainstream.
    Är däremot sjukt dålig på historia religion, vetenskap och geografi.

Vad är ni bra/dåliga på?

• Svar på tråden Hur allmänbildad är du?
  • Anonym (Nepp)

Nej inte alls. Är allmänt korkad. Men jag vet om det så jag kan alltid latja bort det. Annars vet alla i närheten samma :)

• Anonym (happy)

Sämst på planeten på sport, har dålig koll på modern musik men kan pricka in klassiskt och kyrkomusik tillbaka till medeltiden.

Älskar språk, litteratur, religion och mytologi. Tävlar gärna i geografi, ligger på överkurs i biologi/kemi/medicinsk forskning. Historia och filosofi funkar hyfsat

Så jag tycker att jag är hyggligt allmänbildad men jag har luckor.

• Anonym (Jovars)

Ja, jag är rätt allmänbildad. Hänger alltid med bra i frågesportprogram som Postkodmiljonären och liknande. Har löst mängder med riktigt svåra korsord. Hade höga betyg i skolan. Läser mycket. Ser på tv-program som handlar om historia, vetenskap, arkeologi. Det är ju det som oftast menas med allmänbildning. Jag har däremot noll koll på modern musik, mode och trender för det intresserar mig inte. Och tillhör inte allmänbildning. Jag vet var langerhanska öarna ligger, men har ingen aning om vilken artist som är mest "inne" för närvarande.

• Anonym (137)

Jag är grymt allmänbildad, har presterat 137 på Wechslers IQ-test. Däremot är jag emellanåt socialt och emotionellt  inkompetent.

• Anonym (Hopplös)

Alltså jag vet inte ens. Skrattande Jag är helt splittrad, kan vissa helt meningslösa saker (älskar att grotta ner mig i konstiga sjukdomar och syndrom), kan mycket om djur som tex olika fågelarter som jag inte ens vet hur jag lärt mig.

Vissa saker som jag skulle behöva lära mig, fastnar bara inte. Tex så är jag väldigt duktig på konst och hantverk, lär mig väldigt snabbt nya grejer inom detta och kan rita helt fotorealistiskt, men KAN INTE lära mig konsthistoria, konstnärers namn osv, som vore logiskt i och med mitt intresse. Det rinner ur hjärnan direkt. 

Inser nu att jag låter som att jag skulle ha autism eller något, men så är det inte, haha. Är som sagt bara väldigt splittrad i vad jag kan. 

• Anonym (Jo)

Allmänbildad, älskar frågesport, korsord och att läsa.

• Anonym (vetgirig)
    Anonym (Jovars) skrev 2020-12-27 22:02:23 följande:

Ja, jag är rätt allmänbildad. Hänger alltid med bra i frågesportprogram som Postkodmiljonären och liknande. Har löst mängder med riktigt svåra korsord. Hade höga betyg i skolan. Läser mycket. Ser på tv-program som handlar om historia, vetenskap, arkeologi. Det är ju det som oftast menas med allmänbildning. Jag har däremot noll koll på modern musik, mode och trender för det intresserar mig inte. Och tillhör inte allmänbildning. Jag vet var langerhanska öarna ligger, men har ingen aning om vilken artist som är mest "inne" för närvarande.

Allmänbildning är ju också att kunna kulturen man lever i, viktigare än arkeologi och historia kan jag tycka. Sen att inte kunna namnen på alla fotbollsstjärnor och Youtubekändisar, är en sak men att veta vad Youtube är, vilka medier som används för vad och sportens olika grenar t ex, likaså att ha varit på ett museum och känna till olika tidsåldrar osv är ju helt klart allmänbildning. Men som många vuxna klamra sig ju fast vid historien och stagnera i det gamla utan att ta del av sin egen samtidskultur tycker jag är en brist och ett handikapp många gånger.

Sen kan man ju bara trycka in en viss mängd information i en hjärna och ett arbetsminne, så var och en måste ju välja vad som är av vikt för
  • Anonym (happy)
    Anonym (137) skrev 2020-12-27 22:05:45 följande:

Jag är grymt allmänbildad, har presterat 137 på Wechslers IQ-test. Däremot är jag emellanåt socialt och emotionellt  inkompetent.

Om det stämde hade du väl vetat att IQ inte har ett skvatt med allmänbildning att göra? 
  • Anonym (vetgirig)
    Anonym (Hopplös) skrev 2020-12-27 22:08:01 följande:

Alltså jag vet inte ens. Skrattande Jag är helt splittrad, kan vissa helt meningslösa saker (älskar att grotta ner mig i konstiga sjukdomar och syndrom), kan mycket om djur som tex olika fågelarter som jag inte ens vet hur jag lärt mig.

Vissa saker som jag skulle behöva lära mig, fastnar bara inte. Tex så är jag väldigt duktig på konst och hantverk, lär mig väldigt snabbt nya grejer inom detta och kan rita helt fotorealistiskt, men KAN INTE lära mig konsthistoria, konstnärers namn osv, som vore logiskt i och med mitt intresse. Det rinner ur hjärnan direkt. 

Inser nu att jag låter som att jag skulle ha autism eller något, men så är det inte, haha. Är som sagt bara väldigt splittrad i vad jag kan. 

Känner igen det där att saker bara inte fastnar. Undrar om man inte vill dem tillräckligt eller om det faktiskt inte finns plats i hjärnan? Mitt minne funkar bara om jag uppehåller kunskaper, men har vissa vänner som kan rabbla årtal och citera filosofer från urminnes tider och föra samtal och diskussioner med en imponerande databas att plocka från som aldrig tycks sina. Jag är nog som du att jag kan vissa saker, vissa onödiga, men mest bara det som intresserar på djupet.

Att kunna rita som du har ju mer med känsla och tålamod att göra och inlevelse och innefattar säkert en hel del teknik som du plockat upp?
  • Paganini

Bra på geografi, naturvetenskap, klassisk musik, viss historia, viss politik, lite litteratur.

Noll koll på mode, dålig på populärkultur.

Svar på tråden Hur allmänbildad är du?