• asdfgh

    Nyårsmat

    Vad ska ni äta på nyår?

    Vi blir 4, 2 vuxna och barnen på 9 resp 7 år.

    Barnen äter inte svamp i någon form.
    7åringen äter inte heller fisk eller skaldjur och är allmänt skeptisk till nya smaker.

    Vi siktar på förrätt, huvudrätt och efterrätt. Efterrätten har vi flera alternativ för men till förrätt och huvudrätt kommer vi inte på något som alla äter och som inte är vardagsmat.

    Snälla, ge oss lite inspiration!

  • Svar på tråden Nyårsmat
  • fluu

    Snart nioåringen har fått äran att botanisera i receptböcker och själv bestämma årets nyårsmeny. Till huvudrätt(vi orkar aldrig förrätt) valde hon apelsinkyckling med apelsinsås och ugnspotatis. Asiatisk gurksallad till. Till efterrätt blir det glassbomb med halloncurd och tusen isfacklor i. Grönsaker, chips och tzatziki till snacks. Äppeldrink till kvällen och en jordgubbslemonad till nyårsskål. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hammarhajen

    Måste alla äta av exakt allt då?

    Jag tänker att en kräsen 7-åring inte skulle få styra eller begränsa två vuxna och ett modigare storasyskon, men såklart utan värdering i det. Ville t.ex. övriga i familjen äta Toast Skagen till förrätt så hade 7-åringen fått välja sitt önskepålägg och få en egen toast. Så hade jag lagat en huvudrätt som alla gillar.

    Eller om en vuxen verkligen längtar efter svamp så hade jag kunnat göra två såser eftersom det är nyår och allt. 

  • asdfgh
    hammarhajen skrev 2020-12-29 18:37:47 följande:

    Måste alla äta av exakt allt då?

    Jag tänker att en kräsen 7-åring inte skulle få styra eller begränsa två vuxna och ett modigare storasyskon, men såklart utan värdering i det. Ville t.ex. övriga i familjen äta Toast Skagen till förrätt så hade 7-åringen fått välja sitt önskepålägg och få en egen toast. Så hade jag lagat en huvudrätt som alla gillar.

    Eller om en vuxen verkligen längtar efter svamp så hade jag kunnat göra två såser eftersom det är nyår och allt. 


    Nej, men det är kanske onödigt att planera in svampsoppa till förrätt och fisk/skaldjur till huvudrätt när man vet att man i så fall behöver laga dubbelt av allt
Svar på tråden Nyårsmat