• Anonym (TS)

    Oro för ekonomin vid eventuell separation

    Jag tjänar idag 33400 kr/mån och kommer vid en separation flytta ifrån huset vi bor i nu. Har två barn på 7 och 9 år som kommer växelbo i huset med pappan och i lägenhet med mig. Räknar med att bo i en hyresrätt. Har en bil som jag behöver då jag pendlar 30 min till jobbet varje dag, så där går en massa kostnad. 


    Vad tjänar ni och hur mycket har ni i hyra? Vad är rimligt?

  • Svar på tråden Oro för ekonomin vid eventuell separation
  • Anonym (***))
    Anonym (TS) skrev 2020-12-28 11:47:47 följande:

    Jag tjänar idag 33400 kr/mån och kommer vid en separation flytta ifrån huset vi bor i nu. Har två barn på 7 och 9 år som kommer växelbo i huset med pappan och i lägenhet med mig. Räknar med att bo i en hyresrätt. Har en bil som jag behöver då jag pendlar 30 min till jobbet varje dag, så där går en massa kostnad. 


    Vad tjänar ni och hur mycket har ni i hyra? Vad är rimligt?


    Du får väl ut ungefär 25 000 netto, så då bör du klara dig. Sedan tillkommer ett barnbidrag. 
    Sedan ska ni görs bodelning, så då får du väl någonting där, har ni pengar i huset, sparkonton osv?
  • Anonym (Det fungerar)

    Jag har 2 barn på 5 och 7

    Jag får 26.600 före skatt

    Har en hyra på 9100 kr

    En gammal bil

    Har inte mycket över när allt är betalt. Ca 3000 kanske.

    Försöker spara 1200 i månaden

    Men det fungerar.

  • hammarhajen

    En vanlig rekommendation är väl att lägga max 30% av nettoinkomsten på boendet. Om man har möjlighet att välja. Då finns utrymme att göra lite mer än bara bo. Med det sagt klarar man sig med högre boendekostnad också, men man får tänka till mer och prioritera hårdare. 

    Räknar man med en skatt på 31% plus ett barnbidrag blir 30% av din inkomst knappt 7400.

    Finns det inga bostäder med den hyran får man betala lite mer, det funkar det också. Det ordnar sig! Så länge man tänker förståndigt och ansvarsfullt. 

    Kanske finns möjlighet till extrapass på ditt jobb de veckor du inte har barnen? Inte som lösning på ekonomin på sikt (jobba heltid räcker!) men om du vill få till lite extra till en början om ni behöver fler möbler eller om du vill låta barnen inreda sitt rum eller så. 

  • Anonym (Linda)

    Får du loss några pengar vid separationen? Från ert gemensamma hus, alltså? Det kan bli mer ekonomiskt att i så fall köpa en bostadsrätt.

  • Anonym (***))
    hammarhajen skrev 2020-12-28 15:51:13 följande:

    En vanlig rekommendation är väl att lägga max 30% av nettoinkomsten på boendet. Om man har möjlighet att välja. Då finns utrymme att göra lite mer än bara bo. Med det sagt klarar man sig med högre boendekostnad också, men man får tänka till mer och prioritera hårdare. 

    Räknar man med en skatt på 31% plus ett barnbidrag blir 30% av din inkomst knappt 7400.

    Finns det inga bostäder med den hyran får man betala lite mer, det funkar det också. Det ordnar sig! Så länge man tänker förståndigt och ansvarsfullt. 

    Kanske finns möjlighet till extrapass på ditt jobb de veckor du inte har barnen? Inte som lösning på ekonomin på sikt (jobba heltid räcker!) men om du vill få till lite extra till en början om ni behöver fler möbler eller om du vill låta barnen inreda sitt rum eller så. 


    Varför räknar du på en skatt på 31%, TS har väl jobbskatteavdrag som alla andra?
  • Mimosa86

    Men du kommer ju få pengar från din andel av huset han löser ut dig för? Eller ev försäljning av huset?

  • hammarhajen
    Anonym (***)) skrev 2020-12-28 19:21:11 följande:
    Varför räknar du på en skatt på 31%, TS har väl jobbskatteavdrag som alla andra?
    För att jobbskatteavdrag kan ändras, åt båda hållen, eller slopas helt. Kanske dumt att räkna med när man väljer bostad, tänker jag.

    Också f
    ör att göra en enkel, snabb och grov uppskattning. TS kan ju också ha en annan skatt än just 31%, hen kan vara medlem i Svenska Kyrkan eller inte, ha tillägg på lönen (OB, jourersättning etc) eller avdrag (t.ex. för måltider) som gör att det kan diffa allt från några hundra till några tusen per månad.
  • Anonym (Anna)

    Hej!

    Jag är frånskild sedan 2,5 år. Min nettolön är 30500kr med barnbidrag och jag har boendekostnader enligt följande:

    Ränte 6500k

    Amortering 7000kr

    El 1500kr

    Samfällighet 1200kr

    Försäkring 500kr

    =16200kr

    Kvar har jag 14300kr som lägga på mat, barnomsorg, busskort, barnspar, försäkringar, CSN, facket, a-kassa huslarm och mobil. När dessa är betalda har jag ca 6000kr kvar. Väldigt lite, men somrarna tillbringas hos mina föräldrar vid havet och på sportlovet betalar de en fjällstuga.

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-28 22:55:49 följande:

    Hej!

    Jag är frånskild sedan 2,5 år. Min nettolön är 30500kr med barnbidrag och jag har boendekostnader enligt följande:

    Ränte 6500k

    Amortering 7000kr

    El 1500kr

    Samfällighet 1200kr

    Försäkring 500kr

    =16200kr

    Kvar har jag 14300kr som lägga på mat, barnomsorg, busskort, barnspar, försäkringar, CSN, facket, a-kassa huslarm och mobil. När dessa är betalda har jag ca 6000kr kvar. Väldigt lite, men somrarna tillbringas hos mina föräldrar vid havet och på sportlovet betalar de en fjällstuga.


    Hur kan du ha såg höga räntekostnader och amorteringar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Pelle) skrev 2020-12-28 22:58:07 följande:

    Hur kan du ha såg höga räntekostnader och amorteringar?


    Stort lån och 2% amorteringstakt per år.
  • Anonym (***))
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-29 06:35:05 följande:
    Stort lån och 2% amorteringstakt per år.
    Du har alltså blivit beviljad ett lån på 4,2 miljoner som ensamstående?
  • Anonym (Mamman)

    Är separerad med ett barn varannan vecka. Tjänar 33000:- plus att jag får hela barnbidraget. Bor i en nyproducerad trea med hyra på 8500:-. Har även en bil. Har ganska höga kostnader men brukar ha över ungefär 10000:- när allt är betalt.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (***)) skrev 2020-12-29 11:20:01 följande:

    Du har alltså blivit beviljad ett lån på 4,2 miljoner som ensamstående?


    Det är på 3,9 och jag tog det med min exman. Nu står pappa på lånet med mig, men jag betalar allt.
  • Anonym (Student)

    Jag är student med två barn varannan vecka. Snittar ut ca 19 000 varje månad med CSN, barnbidrag för ett av barnen, bostaddbidrag + jobb.

    Bor i en trea med hyra på drygt 6000, har bil, äter bra mat etc. Har råd att betala både min egen träning samt mina barns aktiviteter, köpa för dyra julklappar, födelsedagspresenter, åka på semester etc. MEN, jag är sjukt petig med min ekonomi och har en strikt budget som jag följer varje månad, slösar inte utan sparar och lägger pengarna på viktiga saker. Har också en ganska stor buffert som jag ibland tar av vid spontana saker. Är färdig med studierna om ett år och kommer då förhoppningsvis få en ingångslön på ca 40 000 i ett yrke där det det finns mycket jobb. Det känns skönt efter flera års planerande med ekonomin!

    Jag tror inte du behöver oroa dig över din ekonomi, det kommer gå bra om du planerar och kanske ser över dina konsumtionsvanor tills du hittat en balans i nya budgeten.

  • Anonym (T)

    Får du inte ut något från huset? Hyresrätter kan vara riktigt dyra, kolla om inte en br blir billigare?

    Hur mycket som är rimligt att lägga på boendet beror på så mycket, hur litet kan ni bo, vad har ni för intressen och livsstil som kostar pengar, fritidsaktiviteter, resor (efter Corona)), vilka marginaler och sparande vill du ha mm mm.

    Efter skilsmässan bodde jag på 65 kvm under ca 1 år. Det var astrångt (tre barn) men det var det värt för att spara pengar. Köpte sen huset vi bor i nu, omodernt och fult men stort med gott om plats. Lägger ganska exakt 30% av min inkomst på bostaden (inkl. amortering).

Svar på tråden Oro för ekonomin vid eventuell separation