• Anonym (Undran)

Vad ska man kräva i betalning?

Under veckan åker vi upp till fjällen i 5 dagar, har hyrt en stuga. På julafton kom det på tal då svägerskan sa "jag hörde att ni ska till fjällen Under nyår så mysigt! Det var länge sedan man fick se någon snö". Och jag sa ja det ska bli kul.. Vi har fyra bäddar över om ni vill komma upp? Och hon sa att det hade dom gärna och vi skulle diskutera mer dagen efter. Dom hörde av sig och sa att dom gärna kommer över 3 nätter. Och sen kom frågan, vad vill ni ha betalt för det? Vi betalar 8500kr för 5 nätter, i teorin borde man slå ut kostnaden på 5 nätter och så betalar dem hälften för tre nätter. Men maken tycker att det är lite snålt eftersom jag bjöd med dem.. Så nu är frågan hur gör man? Delar den faktiska kostnaden, bjuder på hela resan eller Säger att lägg valfri summa?

• Svar på tråden Vad ska man kräva i betalning?
  • Anonym (Inget)

Jag hade inte tagit betalt. Stugan är ju redan hyrd. Era kostnader ökar ju inte för att de följer med.

• nonameleft

Eftersom det inte blir någon merkostnad för er hade jag inte tagit betalt i ert ställe. Som sagt så var det ju du som bjöd med dem.

• Tow2Mater

Förväntar de sig gratis mat, tillagning av maten och liftkort?

Se till att alla är helt överens om vad de ska betala, göra och stå för innan resan - annars kan detta leda till familjebråk deluxe.

Jag tycker de ska bidra ekonomiskt till stugan med en fastslagen summa, inget diffust "vad ni vill".

• Anonym (H)

Jag skulle inte ha tagit betalt , stugan är redan hyrd.

Men mina vänner och släktingar som jag skulle bjuda skulle självmant handla laga /mat , skulle bjuda på restaurang i vanligt fall när det är ej covid pandemi.

Folk som skulle förvänta sig gratis mat / liftkort mm också , skulle jag ej bjuda alls.

• Anonym (Undran)

Dem står för sina egna utgifter, vi äter middag ute och resten handlar vi ihop (frukost/lunch) på väg till resan. Hade det vart vår privata stuga så hade jag inte tänkt tanken att ta betalt. Men i det här fallet så betalar vi mycket för stugan, så då tycker jag inte det är så självklart att ha det gratis. Även om det är trevligt med deras sällskap så är det en uppoffring att dela boendet med en familj som har småbarn.

• nnnnnnnn

Hade inte heller tagit betalt eftersom det redan är bokat och klart = ni hade räknat med den utgiften.
    Däremot hade jag sagt något i stil med:
    "Vi har ju redan betalat stugan och räknat med att ta hela kostnaden, så ni behöver givetvis inte betala något för boendet. Men om ni vill bidra med något så hade det varit supertrevligt om ni ville ta med er middag eller så, för någon av kvällarna som vi är där tillsammans."
    Då hade ni kunnat pejla läget, om svaret blir: "Vi tar med en middag, det blir bra." så har ni sluppit utgift för en kväll. Men antagligen blir svaret: "det är alldeles för lite, vi ..." Så får du höra deras förslag tex: betalar gärna för stugan eller tar med mat för alla 3 dagarna eller bjuder ut alla på restaurang/beställer hem mat till alla en kväll eller...

Då har ni öppnat för att ni står för boendet, men gett dem möjlighet att stå för det som de har råd med.
    De hade inte planerat för semester nu, så ni vet ju inte om de har råd med detta egentligen...

• Whitehorse1979
    Tow2Mater skrev 2020-12-28 15:02:43 följande:

Förväntar de sig gratis mat, tillagning av maten och liftkort?

Se till att alla är helt överens om vad de ska betala, göra och stå för innan resan - annars kan detta leda till familjebråk deluxe.

Jag tycker de ska bidra ekonomiskt till stugan med en fastslagen summa, inget diffust "vad ni vill".

Håller med här.
    Fastställ allt innan, sånt leder annars bara till onödigt tjafs.

Så vill någon ha en juice, en annan vill ha detta brödet och en tredje tänker bara betala om man tar detta smöret.

• Anonym (Ja)

Hade gjort något liknande.

nnnnnnnn skrev 2020-12-28 15:52:17 följande:

Hade inte heller tagit betalt eftersom det redan är bokat och klart = ni hade räknat med den utgiften.

Däremot hade jag sagt något i stil med:

"Vi har ju redan betalat stugan och räknat med att ta hela kostnaden, så ni behöver givetvis inte betala något för boendet. Men om ni vill bidra med något så hade det varit supertrevligt om ni ville ta med er middag eller så, för någon av kvällarna som vi är där tillsammans."

Då hade ni kunnat pejla läget, om svaret blir: "Vi tar med en middag, det blir bra." så har ni sluppit utgift för en kväll. Men antagligen blir svaret: "det är alldeles för lite, vi ..." Så får du höra deras förslag tex: betalar gärna för stugan eller tar med mat för alla 3 dagarna eller bjuder ut alla på restaurang/beställer hem mat till alla en kväll eller...

Då har ni öppnat för att ni står för boendet, men gett dem möjlighet att stå för det som de har råd med.

De hade inte planerat för semester nu, så ni vet ju inte om de har råd med detta egentligen...

• MsM84

Jag tycker nog att det är rimligt att de betalar nånting för boendet - det är ändå en uppoffring att trängas med andra även om det är mysigt ändå. Men jag hade främst låtit partnern ta diskussionen med sitt syskon och haft en dialog om vad som känns vettigt.

• Anonym (FHM)
    Anonym (Undran) skrev 2020-12-28 15:38:59 följande:

Dem står för sina egna utgifter, vi äter middag ute och resten handlar vi ihop (frukost/lunch) på väg till resan. Hade det vart vår privata stuga så hade jag inte tänkt tanken att ta betalt. Men i det här fallet så betalar vi mycket för stugan, så då tycker jag inte det är så självklart att ha det gratis. Även om det är trevligt med deras sällskap så är det en uppoffring att dela boendet med en familj som har småbarn.

Jag skulle stannat hemma. Då ni nu blir många i stugan och dessutom tänker fylla på trängseln på restaurangerna i turisttider.... Hoppas ni inte tänker söka vård oavsett om ni slutar andas om ni får Covid eller skadar i er backen eller vad som så ni inte är en belastning för sjukvården som just nu ber att folk skall låta bli att åka och åka skidor (Och ni då istället funderar på att fylla upp en stuga....) 

Vilket annat år som helst så hade jag splittat kostnaden först per dag och sedan per person och sedan höftat det lite därifrån (höftat nedåt inte uppåt). Men som sagt det hade jag inte gjort i år för i år tar jag ansvar och stannar hemma som vi har blivit ombedda. 
Svar på tråden Vad ska man kräva i betalning?