• Jenjenh

    Svullen ont i magen

    Hej,

    Jag går in i vecka 10 på fredag och har i 4-5 dagar fått så ont och blir extremt svullen efter att jag äter. Kan vara mackor eller lunch /vanlig mat. Magen blir som en ballong och gör lite ont, är liksom spänd. Är på jobbet idag, varit ledig senaste veckan, och efter lunch idag (köttsoppa samt glutenfritt bröd) är den katastrof, kan knappt sitta på kontorsstol. Kan ju heller inte släppa luft här så kan vara lite pga det också då jag är bubblig?

    Men vad kan jag göra åt det? Tänker prova laktos och glutenfritt några dagar och skon kost och se om det hjälper kanske? Men är det vanligt?

  • Svar på tråden Svullen ont i magen
  • Jag är bara jag

    Att magen kajkar ur åt alla möjliga håll som gravid är vanligt. Det beror delvis på hormonerna och senare på trycket från livmodern. Man får försöka hitta mat som funkar. Har man tendens till magkatarr förvärras den ofta som gravid. Är du konstaterat både gluten- och laktosintolerant eftersom du tänker äta mat utan? Är du inte det finns ju ingen anledning att slopa just sån mat.

  • Jenjenh

    Jo jag är laktosintolerant sen tidigare och gluten är jag känslig emot men typ vant mig lite vid de fisar jag ger för det är ju gott ???? När jag va gravid med första barnet för 10 år sen tålde jag allt och hade inga bekymmer, men antar kroppen ändras med åren ????

  • Jag är bara jag
    Jenjenh skrev 2020-12-28 15:55:52 följande:
    Jo jag är laktosintolerant sen tidigare och gluten är jag känslig emot men typ vant mig lite vid de fisar jag ger för det är ju gott ???? När jag va gravid med första barnet för 10 år sen tålde jag allt och hade inga bekymmer, men antar kroppen ändras med åren ????
    Ingen graviditet är den andra lik så det behöver inte vara åldern. Att du upplever dig känslig mot gluten kan lika gärna vara magkatarr. Det finns receptfria medel man får ta som gravid som du kan testa, tex Omeprazol.
  • Jenjenh

    Åh så bra, de har jag hemma så får testa de.

    Jo jag blir gasig och svullen så fort jag äter pasta, pizza, bröd. Ser ut att vara gravid i 6e månaden efter en pizza ????

  • Jag är bara jag
    Jenjenh skrev 2020-12-28 17:05:41 följande:
    Åh så bra, de har jag hemma så får testa de.
    Jo jag blir gasig och svullen så fort jag äter pasta, pizza, bröd. Ser ut att vara gravid i 6e månaden efter en pizza ????
    Vem blir inte svullen av en pizza?   Stabbig mat. Fullkornspasta funkar bättre för mig. Testa Omeprazol du.  
Svar på tråden Svullen ont i magen