• Norrländskatjejen

    Gravid, överviktig och orolig

    Hej! Jag är helt ny här på FL, väntar mitt första barn och är orolig över min vikt. Hade en hel del kilon som egentligen hade behövt försvinna innan jag blev gravid. Mitt BMI var 28,3 när jag blev gravid. Och nu med graviditeten så ökar ju jag i vikt.. Finns det andra här som är eller var överviktiga vid graviditet och hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Gravid, överviktig och orolig
  • Anonym (Sofia)

    Hej! Grattis till graviditeten! Livets bästa händelse!

    Ofta brukar man ha som målsättning att inte öka i vikt under graviditeten speciellt mycket om man startar på en högre vikt. I annat fall hade man kanske räknat med en viss ökning varje månad. Men nu vill man istället stabilisera den vikten.

    Välj bra mat och tänk att det är bebis som väljer mat från och med nu, promenera lite oftare för cirkulation men även förbränning och kontrollera socker för diabetesrisk.

    All lycka till och njut av din fantastiska graviditet!

  • Therese356
    Norrländskatjejen skrev 2020-12-28 18:47:23 följande:

    Hej! Jag är helt ny här på FL, väntar mitt första barn och är orolig över min vikt. Hade en hel del kilon som egentligen hade behövt försvinna innan jag blev gravid. Mitt BMI var 28,3 när jag blev gravid. Och nu med graviditeten så ökar ju jag i vikt.. Finns det andra här som är eller var överviktiga vid graviditet och hur gjorde ni?


    Hej och grattis !

    Sen vill jag verkligen säga att du inte ska oroa dig! Försöka promenera och ät inte mer än vanligt så att säga. Se till att ha en barnmorska som du känner sig trygg och bekväm med och som inte klankar ned. Dem vill inte att man ska gå upp för mycket bara eller inte alls så dem håller ju koll på vad barnet väger och allt.

    För mig gick det bra och jag gick inte upp mer än vad barnet vägde. Är dock gravid nu igen och är inte lika hurtig tyvärr pga jobb och enorm trötthet. Man ska inte vara så hård mot sig själv.

    Lycka till!!!
  • Therese356
    Norrländskatjejen skrev 2020-12-28 18:47:23 följande:

    Hej! Jag är helt ny här på FL, väntar mitt första barn och är orolig över min vikt. Hade en hel del kilon som egentligen hade behövt försvinna innan jag blev gravid. Mitt BMI var 28,3 när jag blev gravid. Och nu med graviditeten så ökar ju jag i vikt.. Finns det andra här som är eller var överviktiga vid graviditet och hur gjorde ni?


    Hej och grattis !

    Sen vill jag verkligen säga att du inte ska oroa dig! Försöka promenera och ät inte mer än vanligt så att säga. Se till att ha en barnmorska som du känner sig trygg och bekväm med och som inte klankar ned. Dem vill inte att man ska gå upp för mycket bara eller inte alls så dem håller ju koll på vad barnet väger och allt.

    För mig gick det bra och jag gick inte upp mer än vad barnet vägde. Är dock gravid nu igen och är inte lika hurtig tyvärr pga jobb och enorm trötthet. Man ska inte vara så hård mot sig själv.

    Lycka till!!!
  • Norrländskatjejen

    Theres­e356

    Hur gjorde du för att bara gå upp barnets Vikt? Jag skulle uppskatta lite tips och hjälp, känns som att min vikt bara skenar iväg :(

  • Therese356
    Norrländskatjejen skrev 2020-12-29 16:05:58 följande:

    Theres­e356

    Hur gjorde du för att bara gå upp barnets Vikt? Jag skulle uppskatta lite tips och hjälp, känns som att min vikt bara skenar iväg :(


    Alltså jag tränade en hel del med promenader flera gånger i veckan. Det gjorde jag även innan jag blev gravid så var naturligt att jag fortsatte så. Levde så normalt jag kunde som innan. Man väger ju sig hos barnmorskan så hon håller ju säkert koll
Svar på tråden Gravid, överviktig och orolig