• Anonym ("Plastmamma")

Bli kallad "Plastmamma"

Min sambo har ett barn på 5 år. Det här barnet referar till mig som sin "plastmamma". Kan även kalla mig "plastmamma".  Förutom det har vi en väldigt fin relation där vi ses varannan vecka. Lite mer senaste tiden då mamman som inte är gjord av plast fått en bebis.

Vad kommer uttrycket från? Det är inget jag eller min sambo använder, jag har svårt att tänka mig att barnets mamma kallar mig det, eller hennes sambo. Från dagis? Skulle en förskolepedagog säga "plastmamma"? Som tex. "Din plastmamma hämtar dig i dag?"

Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt ord. Känns inte som att hon säger det ironiskt eller elakt, inte alls, ändå detta "plastmamma":ndet.

Jag är dessutom inte gjord av plast. Brösten är fejk men jag tror inte att en 5åring har koll på det och kallar mig plastmamma av den anledningen.

• Svar på tråden Bli kallad "Plastmamma"
  • Almavivas

Jag ser inget fel i det ordet. Skulle bli glad om min mans barn sade det om mig.
    6 år senare är jag "pappas tjej" (fast vi är gifta) Känns liksom som att jag hålls på känslomässigt avstånd i och med det ordet. 
    Hade de sagt "Plastmamma" hade det känts mer personligt som att de tagit mig till sig. 

• fjanten

Det är ett ord för en styvmamma. Ingen värdering i ordet. Styvmamma/bonusmamma/plastmamma = samma sak.

• Anonym (Ebba)

Lättkränkt much?

Plastmamma är en benämning precis som bonusmamma, styvmamma osv helt utan innebörd. Precis som en del kallar sina föräldrar päron fast de inte är en frukt liksom

• Anonym (Mimmi)

Femåringar är experter på att snappa upp nya uttryck. Antagligen har barnet hört uttrycket någonstans, tyckt att det är ett roligt ord och konstaterat att du är hens plastmamma.

Om du inte tycker om att bli kallad plastmamma kan du väl föreslå barnet ett annat ord, till exempel bonus- eller styvmamma.

• Anonym (Kvinna 39)

Du kan be henne kalla dig bonusmamma istället, det har en mer positiv klang :) jag skulle inte heller vilja kallas plastmamma. Plast är fejksaker eller nåt av sämre kvalitet och det låter inte särskilt kul.

• Anonym (Elin)
    fjanten skrev 2020-12-29 06:58:49 följande:

Det är ett ord för en styvmamma. Ingen värdering i ordet. Styvmamma/bonusmamma/plastmamma = samma sak.

Exakt, när jag växte upp hette det plastmamma eller möjligen styvmamma och inte bonusmamma. Absolut inget nedvärderande i det ordet och SJÄLVKLART vet inte barnet att du har opererat brösten... HAHA...Så dumt -:D
  • Anonym (Me)

Och jag tycker att ordet styvmamma/ styvmor har mer negativ klang än plastmamma... jag skulle varit glad att öht få en titel som innehöll ordet mamma och varit nöjd så. Barnet lägger nog ingen negativ värdering i det och det vore synd att såra barnet som ändå utnämnt dig till detta, tycker jag.

Anonym (Mimmi) skrev 2020-12-29 09:38:08 följande:

Femåringar är experter på att snappa upp nya uttryck. Antagligen har barnet hört uttrycket någonstans, tyckt att det är ett roligt ord och konstaterat att du är hens plastmamma.

Om du inte tycker om att bli kallad plastmamma kan du väl föreslå barnet ett annat ord, till exempel bonus- eller styvmamma.

• Anonym (Sjuttiotalist)
    Anonym (Elin) skrev 2020-12-29 09:56:34 följande:
    Exakt, när jag växte upp hette det plastmamma eller möjligen styvmamma och inte bonusmamma. Absolut inget nedvärderande i det ordet och SJÄLVKLART vet inte barnet att du har opererat brösten... HAHA...Så dumt -:D

Jag känner också igen ordet från min barndom. Jag tyckte alltid att det lät lite konstigt (vilket i och för sig bonus också gör, när det används om personer man helst hade sluppit ha i sitt liv).
  • Anonym (Lena)
    Anonym ("Plastmamma") skrev 2020-12-29 06:43:33 följande:

Min sambo har ett barn på 5 år. Det här barnet referar till mig som sin "plastmamma". Kan även kalla mig "plastmamma".  Förutom det har vi en väldigt fin relation där vi ses varannan vecka. Lite mer senaste tiden då mamman som inte är gjord av plast fått en bebis.

Vad kommer uttrycket från? Det är inget jag eller min sambo använder, jag har svårt att tänka mig att barnets mamma kallar mig det, eller hennes sambo. Från dagis? Skulle en förskolepedagog säga "plastmamma"? Som tex. "Din plastmamma hämtar dig i dag?"

Jag vet inte om det är ett bra eller dåligt ord. Känns inte som att hon säger det ironiskt eller elakt, inte alls, ändå detta "plastmamma":ndet.

Jag är dessutom inte gjord av plast. Brösten är fejk men jag tror inte att en 5åring har koll på det och kallar mig plastmamma av den anledningen.

Men varför har ni inte sagt till henne att inte använda ordet, eller att kalla dig för ditt namn? Borde ju vara första åtgärden, inte skriva på FL?

Undrar hur folk klarade sig innan FL.
  • Anonym (ooo)
    Anonym ("Plastmamma") skrev 2020-12-29 06:43:33 följande:

Det var ju så man sa om bonusföräldrar innan ordet bonusföräldrar dök upp. Kan tänka mig att lite äldre personer skulle kunna säga plastmamma, och barnet har hört det. 

Det är väl bara att du säger till barnet "kalla mig XX".
    Mina bonusar kallar mig bara för mitt namn. Om de pratar om mig med en kompis så kan de säga mitt namn (om kompisen vet vem jag är) bonusmamma, och bland blir det nåt i stil med: "ja alltså - pappas nya fru". 
  • Anonym (Köttmamma)

Tror det är allmänt förekommande. En äldre variant av bonusmamma. Gissar att det dök upp eftersom ordet styvmamma har så negativ klang.

• Physalis

Det var ett vanligt uttryck när jag växte upp. Barnet har väl hört det någonstans och gjort ihopkopplingen som någon sa. Vill du inte bli kallad så är det ju bara att säga att du vill bli kallad vid ditt namn.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym ("Plastmamma")

Jag tror nog jag gillar uttrycket ändå. Plastmamma är helt ok. När hon var mindre var jag "pappas kompis" och från det är "plastmamma" en rätt stor uppgradering.

Svar på tråden Bli kallad "Plastmamma"