Anonym (Frusen) skrev 2020-12-29 18:59:30 följande:
Tack för era svar! Jag tolkar det som att du, "Kvinna", menar att om man som underviktig fryser i normal temperatur, där normalviktiga och överviktiga människor håller sig varma utan problem, så beror det på att kroppen sparar på energin för att behålla den till viktigare saker än att hålla värmen så att säga, och att man alltså då inte förbränner mer, utan snarare mindre, men att om man fryser för att det faktiskt är *kallt* - alltså i en temperatur där alla, oavsett vikt, fryser, då förbränner man mer energi för att kroppen måste jobba för att hålla uppe värmen. Har jag uppfattat dig rätt? Och att det alltså är det senare scenariot du, "LasseBD" beskriver?
Ja, precis eftersom du skrev att du fryser jämnt antog jag att du fryser även när andra inte gör det, vilket är ett tecken på att kroppen vill spara energi. Som nyss när jag gick ned i vikt ökade jag inomhustemperaturen från 22 till 24 grader för jag var trött på att frysa ( vid 22 grader med långärmad, långbyxor och morgonrock) efter ett par veckor. Sedan då jag började äta normalt blev jag för varn vid 24 och behövde sänka till 22. Eller som om jag cyklar till jobbet i sneaker, jeans och tunn vinterjacka för att inte bli svettig. Min kompis kommer med vinterkängor, täckbyxor ovanpå jeansen, varm jacka, mössa och vantar. Jag är normal åt det runda hållet, min kompis är normal åt det smala hållet.
Om man däremot fryser för att man har 15 grader inomhus i vanliga kläder ökar förbränningen lite.