• Anonym (Redbullen)

    Farligt att dricka flera redbull + kaffe?

    Idag har jag druckit 2 eller 3 redbull. Brukar få ont i bröstet/hjärtat om jag dricker många. Är det farligt om jag dricker ett par koppar kaffe nu? Det har gått några timmar sedan jag drack redbull.

  • Svar på tråden Farligt att dricka flera redbull + kaffe?
  • Anonym (Tja...)

    Tja, farligt och farligt... Nä, inte i normalfallet, men båda innehåller väl koffein och är man inte van med mycket koffein kan man få hjärtklappning, illamående och bli lite hyper. Du vet väl själv hur mycket kaffe du brukar dricka om om det där är normal mängd. Själv klarar jag max 4 kaffekoppar kaffe per dag för sen kajkar magen ur helt.

  • neverpreggo

    Varför planera in flera koppar? Ta en om du behöver men skulle helst inte ta mycket mer koffein om du druckit 3 redbull.

  • Anonym (Redbullen)
    Anonym (Tja...) skrev 2020-12-29 15:17:24 följande:

    Tja, farligt och farligt... Nä, inte i normalfallet, men båda innehåller väl koffein och är man inte van med mycket koffein kan man få hjärtklappning, illamående och bli lite hyper. Du vet väl själv hur mycket kaffe du brukar dricka om om det där är normal mängd. Själv klarar jag max 4 kaffekoppar kaffe per dag för sen kajkar magen ur helt.


    Brukar inte dricka kaffe men blev sugen på det nu. Kaffe har alltid laxerande effekt på mig även om jag bara druckit några klunkar men är inte så orolig för det.
  • Anonym (Redbullen)
    neverpreggo skrev 2020-12-29 15:20:13 följande:

    Varför planera in flera koppar? Ta en om du behöver men skulle helst inte ta mycket mer koffein om du druckit 3 redbull.


    Vill inte va trött, har mycket att göra
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (Redbullen) skrev 2020-12-29 15:22:39 följande:
    Brukar inte dricka kaffe men blev sugen på det nu. Kaffe har alltid laxerande effekt på mig även om jag bara druckit några klunkar men är inte så orolig för det.
    Du gör precis som du vil. Men var beredd på att det kan slå bakut om du är ovan med så mycket koffein. 
  • Anonym (kemisten)

    Koffein har en halveringstid i kroppen på ca 4-5 timmar, så du har ett påslag av det du tidigare druckit som stressar dig fortfarande.

    Varför knarkar du koffein för? Du bygger bara upp en tolerans relativt snabbt och sen får du inte någon uppiggande effekt  av det längre utan bara att det är dåligt för kroppen. Ta en vit vecka istället så behövs mycket mindre koffein sen.

    Folk som gnäller över att de har ångest och sover dåligt och samtidigt häller i sig koffein är troligen lika pantade som sina energidrycksburkar...

    Om man får i sig för mycket koffein kan man drabbas av sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Riktigt stora mängder koffein kan ge illamående, kräkningar och diarré.

    Det är mycket sällsynt men en del tål inte koffein lika bra som andra och då kan det gå så här:

    www.expressen.se/omtalat/nyheter/16-aring-dog-av-en-overdos-koffein--hade-druckit-lask-kaffe-och-energidryck/

Svar på tråden Farligt att dricka flera redbull + kaffe?