• flygrl

    Konstig bismak på lax

    Jag gillar lax men tycker den på senare år oftast har en konstig bismak som sabbar smakupplevelsen. Det smakar typ tranaktigt. Tänkte det kunde ha att göra med det där bruna som sitter in mot skinnet på laxen så skar bort det och stekte laxfilébiten men inte fan blev det bättre för det. Jag steker alltid väldigt varsamt så det ska hålla sig saftigt och att fiskköttet liksom skivar sig så jag är ingen som sabbar laxen genom för hård stekning. Känner däremot inte den skumma bismaken i gravad eller rökt lax, inte heller min egen hemgravade.

    Asså, varför smakar det sådär skumt tranaktigt? Är det fler som har samma upplevelse? Va kan man göra för att slippa bismaken? Hänger det på tillagningen eller ska man köpa en viss sorts lax?

  • Svar på tråden Konstig bismak på lax
  • Jag är bara jag
    bananmilkshake skrev 2020-12-29 19:31:31 följande:
    Tranaktigt, som en trana? :D Eller ska det stå träaktigt?
    Tran är en sorts fett. 
  • flygrl
    bananmilkshake skrev 2020-12-29 19:31:31 följande:

    Tranaktigt, som en trana? :D Eller ska det stå träaktigt?


    Ha ha nä, trana vet jag inte hur det smakar faktiskt. Ugnssteker du dom?

    Tran däremot är typ en sorts fett som finns i fisk och har en ganska ofräsch smak.
  • BuoBä

    Var det frusen lax så kan den ha legat för länge i frysen eller förvarats fel någonstans i fryskedjan så fettet har härsknat.

    Och ja bananmilshake, det heter tran. Som i fiskleverolja.

  • bananmilkshake
    flygrl skrev 2020-12-29 19:42:47 följande:

    Ha ha nä, trana vet jag inte hur det smakar faktiskt. Ugnssteker du dom?

    Tran däremot är typ en sorts fett som finns i fisk och har en ganska ofräsch smak.


    Haha ja just det. Känner igen ordet nu men visste faktiskt inte vad det betyder.
  • flygrl
    BuoBä skrev 2020-12-29 19:48:03 följande:

    Var det frusen lax så kan den ha legat för länge i frysen eller förvarats fel någonstans i fryskedjan så fettet har härsknat.

    Och ja bananmilshake, det heter tran. Som i fiskleverolja.


    Tycker det är så med så gott som all lax jag ätit på senare år, hemlagad alltså. Jag vet att fryst lax man köper tydligen kan va urgammal när man köper den men har vart samma med den färska laxen jag köpt ibland. Har däremot inte vart så med den lax i sushi-/sashimiform jag ätit på restaurang. Knepigt. :/
  • Disa35

    Vet du om laxen har varit odlad eller vild? Var den har kommit ifrån? Tänker att det kanske kan påverka, särskilt odlad som får foder.

  • BuoBä
    flygrl skrev 2020-12-29 20:07:50 följande:

    Tycker det är så med så gott som all lax jag ätit på senare år, hemlagad alltså. Jag vet att fryst lax man köper tydligen kan va urgammal när man köper den men har vart samma med den färska laxen jag köpt ibland. Har däremot inte vart så med den lax i sushi-/sashimiform jag ätit på restaurang. Knepigt. :/


    Hm, ja det finns säkert odlad lax i olika kvalitéer. Har du provat Salma eller liknande? Den ska vara extra färsk och bara de bästa bitarna.
  • LauraPalmer

    Mycket av laxen som säljs nu för tiden är odlad och jag tror att det är fodret man matar laxen med som ger den där bismaken. 

  • flygrl

    Hur är det med er i tråden, känner ni också den där traniga bismaken i laxen? Eller är det bara jag? :/


    Disa35 skrev 2020-12-29 20:27:54 följande:

    Vet du om laxen har varit odlad eller vild? Var den har kommit ifrån? Tänker att det kanske kan påverka, särskilt odlad som får foder.


    Har nog vart odlad lax från Norge.
    LauraPalmer skrev 2020-12-29 20:56:54 följande:

    Mycket av laxen som säljs nu för tiden är odlad och jag tror att det är fodret man matar laxen med som ger den där bismaken. 


    Precis som Disa35 är du inne på det kanske är fodret som ger den där smaken och det låter ju inte orimligt faktiskt. Blir mest odlad lax för min del då jag måste tänka ekonomiskt med.
    BuoBä skrev 2020-12-29 20:32:34 följande:

    Hm, ja det finns säkert odlad lax i olika kvalitéer. Har du provat Salma eller liknande? Den ska vara extra färsk och bara de bästa bitarna.


    Faktum är att sen jag startade tråden diskuterade jag också saken med ena syrran som plötsligt dök upp här med en liten förpackning Salma hon hittat till halva priset (knappt 300 spänn kilot) på ICA. Så nu har jag för första gången provat Salma både rå och lätt smörstekt. Den va ju fantastiskt fin med väldigt ren smak helt utan bismak. Så där ska lax smaka asså. Fast den är ju tyvärr väldigt dyr så jag kan nog inte köpa den mer än sporadiskt... :/
Svar på tråden Konstig bismak på lax