• Anonym (Ts)
    Tue 29 Dec 2020 19:51
    491 visningar
    2 svar
    2
    491

    Ni som har sett fostret

    Gjorde en medicinsk abort idag på sjukhuset, är fortfarande kvar sedan i morse. Fick en tredje omgång av cytotek då jag fortfarande blöder klumpar och haft mycket ont.

    TW TW TW!!

    Ca en halvtimme efter första omgången med vaginala piller kände jag hur något kom ner i bindan när jag ställde mig upp. Trodde det var en stor blodklump. På toan ser jag i bindan att det inte alls är en blodklump. Mer som vävnader, vita, rosa, röda och i mitten en säck på ca 2-3 cm med något vitt i. Kollar närmare och ser att det är ju fostret, eller embryot... den är helt vit med lite röda blodkärl och man såg tydligt huvudet och ögonen som var två svarta prickar. Den hade armar också...låg ihopkuren och mätte ca 1.5 cm...Låg i hinnsäck med vad jag tror är fostervatten i. Rörde lite och då såg jag benen och även en kort liten navelsträng. Den var liksom helt intakt. BM kom och tittade och bekräftade. Var så oförberedd på det här att den kom ut sådär. Någon annan som har sett? Min graviditet var idag i vecka 7+6. Hur lång tid, eller om det ens går, tog det för er att bearbeta och acceptera vad som har hänt...hur gör man? Det blev så verkligt och jag ligger här och funderar på vad fan jag egentligen har gjort. Så här går tankarna: Jag lät en man övertala mig till abort och en okänd kvinna kom och slängde mitt barn, som jag har dödat, i soptunnan?

    Det första är rätt...jag ville egentligen behålla men min kille vägrar. Det andra är helt främmande tankar för mig... Det är ju en BM som kom och embryot, det hade ju inget medvetande och det var inget barn än.

    Känner mig helt snurrig av alla tankar. Dessutom, sedan jag tog den första tabletten i förrgår, så har jag haft tankar som att det är den som pratar med mig. Det bara kommer helt plötsligt en tanke som säger "Mamma varför gjorde du så här". Det är inga röster utan mina egna dumma tankar. Är detta en normal reaktion?

    Ot men vill tillägga så det inte missuppfattas att jag är för fri abort och alla kvinnor har rätt att bestämma över sina egna kroppar och ha tillgång till säkra aborter.

  • Svar på tråden Ni som har sett fostret
  • Anonym (kvinn­a)
    Tue 29 Dec 2020 21:38
    #1

    TS, du behöver prata med någon för att bearbeta detta.

    Jag såg också fostret efter min abort men det är inget som hemsöker mig, dock var aborten mitt eget beslut och jag var helt säker på att det var rätt. Jag tänker på det ibland, men får inga jobbiga känslor kring det. 

    Hoppas du får stöd och hjälp. 

  • Sun 3 Jan 2021 00:38
    #2

    Jag tror att du behöver hjälp, så snart som möjligt, att få prata om det här! Ring till sjukhuset du gjorde aborten via och be att få en akut tid till kuratorn. Sover du ordentligt? Annars kan ju tankar lätt börja snurra ur led. Ta det lugnt, prata med nån du litar på, försök ta hand om dig, tänk inte för mycket på det, håll dig distraherad, och få en tid till kurator snarast ! Stor kram och lycka till - det kommer bli bra !

Svar på tråden Ni som har sett fostret