• malinmyra

    Elodie details åkpåse, hjälp!!

    Som förstagångsmorsa behöver jag nu hjälp! Jag förstår inget om åkpåsar. Har införskaffat en elodie details classic wool åkpåse, som verkar jättemysig. Den är väldigt varm och go, och vi bor uppe i norr så det kan bli rätt kallt om vintrarna. Men hur klär jag min stackars 10 månaders pojk i påsen?? Just nu är det -5 grader ute, så inte superkallt. Men han vill ju gärna se och flaxar med händerna i påsen, så den glipar oftast massa runt honom. Tänker att han kanske borde ha en jacka på, samt underställ och tröja på överdelen. Men samtidigt känns det ju ganska varmt! Iaf för magen, men inte för axlarna? Haha, jag förstår hur löjligt det här måste låta, då alla prisar dessa åkpåsar. Men jag fattar verkligen inte. Hur ska jag tänka? Hjälp :) Ge gärna tips om olika minusgrader, om ni kan :)

  • Svar på tråden Elodie details åkpåse, hjälp!!
  • Fröken W

    Jag skulle säga att det räcker med vanliga innekläder samt mössa, sockor och en kofta alt. tunnare jacka som är lite vindskyddade.

    Är det 10-15 minusgrader så satsa på en lätt fodrad overall eller underställ.

    Kanske även en filt i eller ovanpå åkpåsen. Svårt att ge råd då jag själv bor i Mellansverige. Vi har vanligtvis inte så många minusgrader under längre perioder men får däremot ofta höra av personer som bor längre norrut att kylan vi har är råare och därför upplevs som kallare än vad termometern säger. Ingen aning om det ligger någon sanning i det.

  • trollhona

    Vanliga innebyxor, ullstrumpor till fötterna. En t-shirt och tjockare stickad tröja blir lagom. Och MÖSSA!
    Overall och åkpåse blir för varmt.

  • malinmyra

    Men utan jacka, blir det inte kallt om axlar eller när han flaxar med armarna?

  • malinmyra

    Sen upplever jag att den glipar så mkt runt axlarna och hals när han flaxar runt. Har läst att man kan täta med filtar, men det känns som att de också kommer flyga runt isf. Så himla svårt!

Svar på tråden Elodie details åkpåse, hjälp!!