• Anonym (Uttråkad onormal)

Är ni fler som låtsas vara normala?

Jag upplever att det sociala livet ofta är hemskt tråkigt för att jag hela tiden måste anstränga mig för att vara ?normal? i sammanhang där man bara känner folk ytligt, tex med bekanta, grannar, barns kompisar, på jobbet, ja i alla sammanhang där man förväntas i någon mån kallprata - vilket alltså är majoriteten av tiden när man lever ett vanligt Svensson-liv med heltidsjobb, barn, etc.

Jag kan vara sk. normal och trevlig och prata om halvytliga saker som man bör i sådana sammanhang men jag måste hela tiden anstränga mig för att inte vara för ärlig, skämta lite för personligt, dra någon konstig historia eller göra annat som jag tycker är kul.

Vanligt vardags/kallprat tråkar ut mig så att jag känner att jag ibland håller på att gå mitt itu, men jag märker ju också att ibland, när jag provat att bara slappna av för att jag inte orkar med alla menlösa artighetsfraser, så verkar folk tro att jag är lite excentrisk och inte vet hur man ska bete sig...Det vet jag, det är det enklaste som finns, men jag tycker också att det är ett vansinnigt slöseri med energi och liv att hålla på och traggla samma gamla trötta ämnen.

Med familj och nära vänner är det här förstås inget problem, men med alla nya och halv/ytliga kontakter känner jag såhär. Jag skulle bara vilja slippa allt skitsnack men, som sagt, när jag försökt så verkar folk tycka att jag mest är lite konstig.

Någon annan som känner igen sig i detta? Eller är jag typ ensam i en värld av robotar..?

• Svar på tråden Är ni fler som låtsas vara normala?
  • Anonym (Anna)

Känner igen mig lite! Jag är introvert, men om jag kallpratar så måste jag ofta dra en rolig anedokt eller ett skämt.

Det är inte alltid uppskattat på mitt jobb tex.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig.

• Anonym (Anna)

Nu läste jag igen lite mer noga, och ja, så är det ju för mig också.

Jag måste ofta hålla igen för att inte skämta till det.

Tex var det en ny kollega som frågade om jag jobbar med något annat också? (Jag jobbar deltid)

Då skämtade jag att jag jobbar på strippklubb också. Till saken hör att jag har så långt ifrån en strippkropp man kan tänka sig. Överviktig och lite tantigt klädd.

• Rebellax

Jamen, socialt umgänge innehåller i grunden ett visst oundvikligt mått av hyckleri. För egen del känner jag ofta som TS. Jag får ransonera mig till max för att det inte ska uppstå en massa ängsliga missförstånd omkring mig kring småsaker. Det räcker ju att småprata med nån på det lokala kaféet och säga nåt i stil med ?jo, jag känner igen dig, du bor i porten därborta? så bryter de ihop och tror att man är stalker. Tur man har hund, båt och egna roliga barn så man slipper slösa tid på skitnödiga vuxna.

• Anonym (Gem)
    Anonym (Uttråkad onormal) skrev 2020-12-30 02:05:44 följande:

Jag upplever att det sociala livet ofta är hemskt tråkigt för att jag hela tiden måste anstränga mig för att vara ?normal? i sammanhang där man bara känner folk ytligt, tex med bekanta, grannar, barns kompisar, på jobbet, ja i alla sammanhang där man förväntas i någon mån kallprata - vilket alltså är majoriteten av tiden när man lever ett vanligt Svensson-liv med heltidsjobb, barn, etc.

Jag kan vara sk. normal och trevlig och prata om halvytliga saker som man bör i sådana sammanhang men jag måste hela tiden anstränga mig för att inte vara för ärlig, skämta lite för personligt, dra någon konstig historia eller göra annat som jag tycker är kul.

Vanligt vardags/kallprat tråkar ut mig så att jag känner att jag ibland håller på att gå mitt itu, men jag märker ju också att ibland, när jag provat att bara slappna av för att jag inte orkar med alla menlösa artighetsfraser, så verkar folk tro att jag är lite excentrisk och inte vet hur man ska bete sig...Det vet jag, det är det enklaste som finns, men jag tycker också att det är ett vansinnigt slöseri med energi och liv att hålla på och traggla samma gamla trötta ämnen.

Med familj och nära vänner är det här förstås inget problem, men med alla nya och halv/ytliga kontakter känner jag såhär. Jag skulle bara vilja slippa allt skitsnack men, som sagt, när jag försökt så verkar folk tycka att jag mest är lite konstig.

Någon annan som känner igen sig i detta? Eller är jag typ ensam i en värld av robotar..?

Sluta anstränga dig för att låtsas vara normal. Var dig själv. Om någon inte gillar dig så är det helt okej. Det är först när du är dig själv som du ger möjlighet för dina likasinnade att hitta dig. Och du kommer även då att bli bättre på att slappna av när du är med andra.
  • Jinks

Har för länge sen gett upp att försöka verka normal. Brukar de flesta genomskåds snabbt att jag inte är. Har en diagnos och det märks nog. Som yngre försökte jag verka normal men nu är mitt liv ett bevis på motsatsen. Har man inte levt som andra så är orsaken förmodligen att man inte är som andra.

• Anonym (kaffedraken)

Jag bryr mig inte längre. Vad är normalt? Jag blev kär i en 20 år yngre tjej (24) och de flesta tyckte att det var onormalt. Det tyckte inte jag. Samma när jag träffade en tjej på 22 förra året. 
    Zach Braff är ihop med en tjej på 24, han är 21 år äldre. Han är inte heller normal, se bara på succéserien han var med i (Scrubs).
    Vem vill vara normal, vara som alla andra?

• Almavivas

Alltså vissa tror ju att deras skämt är roliga. De som alltid ska relatera allt till sex tex är rätt tröttsamma. Det kommer in en gurka och man ser i deras ögon hur de bara vill få något sexistiskt ur sig, det bara spritter i deras små kroppar när de kämpar för att inte spricka ut i något obscent. 

• Anonym (Paula)

Känner något liknande. Att jag behöver visa upp en sida som är normal och gångbar. Känner mig lite väl barnslig för min ålder men ändå mognare än de flesta om du förstår. Är runt de 40 och jag känner mig som 25, är väl fast i 25-årsåldern. Andra i min ålder är så tråkiga, de vill bara visa upp status och försöker prata som om de vore snäppet bättre. Känner mig väldigt udda där

• Anonym (Hmm)

Jag känner också igen mig, mer och mer som åren går.

Just det ytliga pratet om vad som känns som ingenting eller oväsentligheter snarare. Fokus på sig själv och sitt, status och prylar, karriär och jobb. 

Vad du jobbar med kan absolut vara intressant om det är ett uttryck av den du är, men skiter fullständigt i status kring det.

När går man ner på djupet?

Samtidigt känns det som att man måste ge sig hän till denna ytlighet för att få kontakt med människor. Men jag förstår dem sällan.

Svar på tråden Är ni fler som låtsas vara normala?