• SUE83

Vilket pojknamn passar bäst?

Väntar tredje barnet imorgon på nyårsafton, och det är en pojke! :) hoppas på att gå över tiden...

Det är svårt att hitta ett passande namn till bebisen och nu behöver jag lite input utifrån på vår namnlista. Storasystrarna heter Greta och Nora och vi är ute efter något som klingar bra med dessa. Gärna lite gammeldags/klassiskt och sofistikerat men viktigast är ju ändå att namnet är gångbart... i skolan mm. Har snöat in lite på Albert och August men det varierar från dag till dag.

Vad tycker ni om dessa? Tusen tack <3

Barn på 4 och 1,5
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket pojknamn passar bäst?
  • myskmalva

Trevliga namn allihop, men att ha Nora och Aron i samma syskonskara kommer nog att ge upphov till mycket skämt (ska nästa syskon heta Aterg?). Av dina två favoriter tycker jag bäst om Albert, så jag röstar på det.

• SUE83

Tack snälla för din kommentar :) kul att du också gillar Albert. Sant med Aron haha ???? blir kanske lite tråkigt och brist på kreativitet att bara vända på Nora!

• Ceciliaab

Många fina namn. Röstade på August. Men gillar även Albert, Herman och Oskar.

• DenNamnbitne

Åh vilka fina namn! Precis i min smak. Min röst föll på Olof. Jag rangordnar dem efter följande:

UNDERBARA

Olof
    Oskar
    August
    Albert
    Axel

FINA

Ruben
    Leonard
    Herman

OKEJ

Tage
    Aron

MINDRE FINT

Oliver

• trollhona
    SUE83 skrev 2020-12-30 07:19:42 följande:

Väntar tredje barnet imorgon på nyårsafton, och det är en pojke! :) hoppas på att gå över tiden...

Det är svårt att hitta ett passande namn till bebisen och nu behöver jag lite input utifrån på vår namnlista. Storasystrarna heter Greta och Nora och vi är ute efter något som klingar bra med dessa. Gärna lite gammeldags/klassiskt och sofistikerat men viktigast är ju ändå att namnet är gångbart... i skolan mm. Har snöat in lite på Albert och August men det varierar från dag till dag.

Vad tycker ni om dessa? Tusen tack <3

Så många fina namn. Axel fick min röst.
    August är också väldigt fint, jag personligen är inte så förtjust i bert-namn.
    Många på listan var verkligen fina. Tänker dock att Aron blir lite för repetitivt av ena systerns namn.

Vill du ha fler tips i liknande stil, Thord, Helmer, Hans, Sture, Ivar, Alvar
  • SUE83

Tusen tack för alla fina svar! Håller med om att Aron blir för repetitivt vid närmare eftertanke så väljer nog bort det. Håller med om Oliver - inte riktigt samma stil så tar bort det med.

Axel och August verkar många gilla och Albert lite olika men jag kan förstå det där med ?Bert?. Jag tyckte så innan med men har helt plötsligt vant mig och tycker det är otroligt stiligt och gångbart i alla åldrar och länder och smeknamn (om det blir något) blir troligtvis Abbe om en får gissa... vilket är fint med tycker jag. Tycker samma med Axel, stiligt och gångbart och lätt att uttala. Även Olof som ju blir Olle (supergulligt)! Älskar August men är lite rädd för det där med uttalet samt vad det blir för smeknamn. Ska man bry sig om sånt? Svårt det här!

• fluu

Alla namnen utom Oliver passar mycket bra. Alla namnen utom Oliver är också bra, vackra, gångbara etc. Olof är min personliga favorit.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • SUE83

Sofistikerat menar jag nog lite klassisk stil tror jag... bra fråga. Inget som känns som hitte-på i alla fall. Det var kanske ett fånigt ordval.

• Klartsomvatten

Helt ärligt så är det där inte riktigt min namnsmak, förutom kanske Aron men om du ska välja något som passar bra ihop med storasystrarnas namn och är lite klassiskt/gammaldags så hade jag valt Axel.

• Klartsomvatten

Oskar är för vanligt, annars är det ganska fint.

Av dina två favoriter så gillar jag August mest, helt klart. Albert och andra bertnamn klarar jag inte av, haha.

• SUE83
    Klartsomvatten skrev 2020-12-30 19:43:22 följande:

Helt ärligt så är det där inte riktigt min namnsmak, förutom kanske Aron men om du ska välja något som passar bra ihop med storasystrarnas namn och är lite klassiskt/gammaldags så hade jag valt Axel.

Jag förstår :) tack för din kommentar och jag gillar Axel jättemycket! Håller med om att det passar bra med syskonens namn. 
  • SUE83
    Klartsomvatten skrev 2020-12-30 19:45:53 följande:

Oskar är för vanligt, annars är det ganska fint.

Av dina två favoriter så gillar jag August mest, helt klart. Albert och andra bertnamn klarar jag inte av, haha.

Håller med dig om Oskar, lite för vanligt tycker jag med egentligen. 
    Gillar August och det är ett av de namn som både jag och min man och båda våra föräldrar gillar. Är lite fundersam om det blir jobbigt med uttalet och att han får ett trist smeknamn istället...

Axel och Albert, exempelvis, är enkla att förstå hur man ska uttala och funkar på många språk. Förstår vad du menar med bert-namn hehe, men jag tycker att just Albert är stiligt av någon anledning och passar med vårt efternamn :D Men våra föräldrar gillar inte det namnet heller och det är inte lika roligt då tycker jag...

• StemDyke

Ja, verkligen.

SUE83 skrev 2020-12-30 16:26:20 följande:

Sofistikerat menar jag nog lite klassisk stil tror jag... bra fråga. Inget som känns som hitte-på i alla fall. Det var kanske ett fånigt ordval.

• Klartsomvatten
    SUE83 skrev 2020-12-30 20:39:04 följande:

Håller med dig om Oskar, lite för vanligt tycker jag med egentligen. 

Gillar August och det är ett av de namn som både jag och min man och båda våra föräldrar gillar. Är lite fundersam om det blir jobbigt med uttalet och att han får ett trist smeknamn istället...

Axel och Albert, exempelvis, är enkla att förstå hur man ska uttala och funkar på många språk. Förstår vad du menar med bert-namn hehe, men jag tycker att just Albert är stiligt av någon anledning och passar med vårt efternamn :D Men våra föräldrar gillar inte det namnet heller och det är inte lika roligt då tycker jag...

Jag förstår!

Jag tycker i alla fall Axel. :)
  • Tooja

Tycker också att Albert är så himla fint! Det är ett kungligt namn i Storbritannien, och blev kär i det namnet efter att jag läst Greven av Monte Cristo där det finns en väldigt fin karaktär som heter Albert. Tycker inte alls som någon skrev att det påminner om andra ?Bert? namn, upplever att namn som Robert, Bert och Herbert har en helt annan klang än Albert.

Jag skall också ha barn snart och blir det en pojke står Albert och Arthur högst upp på namnlistan. :)

Svar på tråden Vilket pojknamn passar bäst?