• Prinse­ssan11
    Wed 30 Dec 2020 11:04
    2464 visningar
    8 svar
    8
    2464

    Skuldkänslor efter avlivning av katt

    Som rubriken lyder erfarenheter någon som känner samma sak?

  • Svar på tråden Skuldkänslor efter avlivning av katt
  • Wed 30 Dec 2020 11:08
    #1

    Varför avlivades katten ? Tröttnat på den eller var den sjuk

  • Wed 30 Dec 2020 11:22
    #2

    Nej, mina katter har jag avlivat i tid medan dom fortfarande haft livskvalitet och inte lidit. Däremot väntade jag för länge med en av mina hundar. Han var allergisk och led väldigt av sin klåda vilket jag inte riktigt insåg och jag väntade alldeles för länge med att avsluta hans lidande. Hoppades hela tiden att nya foder,schampon, mediciner osv skulle göra underverk vilket tyvärr inte hände.

    Har du dåligt samvete för att du avlivat din katt för tidigt eller för sent?

  • Wed 30 Dec 2020 16:42
    #3

    Har du låtit avliva en frisk katt? Då ska du ha dåligt samvete. Finns inget värre än människor som låter avliva sina katter för att de tröttnar/får barn/allergi eller annan lam ursäkt. Har du låtit avliva en sjuk katt? Släpp det dåliga samvetet. Det är inget lätt beslut att ta, men då har du i alla fall haft kattens bästa i åtanke.

  • Prinse­ssan11
    Thu 31 Dec 2020 09:35
    #4

    Tack för svaren min katt var sjuk fick sjukdomen flutd och kissade blod. Detta var återkommande och jag såg att han hade ont och inte mådde bra. Försökte med flera medicinbehandlingar och specialfoder som skulle lösa upp grus och stenar.

    Denna sjukdom kan uppkomma av stress tror att han var stressad pga flytt. Men jag gick se till vad jag trodde var bäst för honom i den situationen som var då. Men kan inte låta bli att tänka om jag bara gjort si eller inte gjort så. Så kanske han kunde bli frisk igen. Men just då kändes det som rätt beslut. Vet inte om det är sorgen som talar med saknaden efter honom.

  • Prinse­ssan11
    Thu 31 Dec 2020 09:37
    #5

    Men grundtanken var ju att inte han skulle behöva ha ont och vara sjuk.

  • Thu 31 Dec 2020 09:40
    #6
    Prinsessan11 skrev 2020-12-31 09:35:40 följande:

    Tack för svaren min katt var sjuk fick sjukdomen flutd och kissade blod. Detta var återkommande och jag såg att han hade ont och inte mådde bra. Försökte med flera medicinbehandlingar och specialfoder som skulle lösa upp grus och stenar.

    Denna sjukdom kan uppkomma av stress tror att han var stressad pga flytt. Men jag gick se till vad jag trodde var bäst för honom i den situationen som var då. Men kan inte låta bli att tänka om jag bara gjort si eller inte gjort så. Så kanske han kunde bli frisk igen. Men just då kändes det som rätt beslut. Vet inte om det är sorgen som talar med saknaden efter honom.


    Du har provat att ge din katt vård som inte hjälpte och katten hade ont så du valde att avsluta hans lidande vilket naturligtvis var helt rätt,
  • Prinse­ssan11
    Thu 31 Dec 2020 09:49
    #7

    Tack snälla för ditt svar ibland hjälper det att få höra det av någon annan. Har du själv liknande erfarenheter. Önskar dig ett Gott nytt år gråter nästan när jag läser dina rader för det var precis det jag behövde höra. Stor kram till dig.

  • Thu 31 Dec 2020 13:34
    #8
    Prinsessan11 skrev 2020-12-31 09:49:32 följande:

    Tack snälla för ditt svar ibland hjälper det att få höra det av någon annan. Har du själv liknande erfarenheter. Önskar dig ett Gott nytt år gråter nästan när jag läser dina rader för det var precis det jag behövde höra. Stor kram till dig.


    Avlivade min 16år gamla kattherre i somras. Han hade levt ett hårt liv som hemlös innan jag hittade honom och han var stel, tappade i vikt och hade svårt att freda sig mot andra katter på slutet så jag lät honom somna in innan han blev akut dålig och kanske inte skulle ta sig hem. Ett tufft beslut men rättvist mot honom. Hade han varit en innekatt hade han fått hänga med ett tag till men eftersom han levt ute hela sitt liv vägrade han vara bara inne och då fick han somna in innan det blev akut.

    Gott nytt år !!
Svar på tråden Skuldkänslor efter avlivning av katt