• Lillfot

Bebisryggen och madrass

I Ivars spjälsäng har jag lagt ner ett täcke som han sover på som madrass. Detta för att madrassen var så hård och han verkade inte gilla det. Nu är det mer ombonat och mysigt i sängen och Ivar verkar trivas bättre.
    Men jag har funderat lite om det kan vara skadligt för hans rygg när det är ett så "mjukt" underlag, den ursprungliga madrassen är ju trots allt rätt hård och fast.
    Är det någon som vet eller har någon tanke kring detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bebisryggen och madrass
  • Miatanten

Bra fråga! Puffar för den...
    Bebismadrasser e ju såå hårda men det kanske är en poäng med det?

• AnnaLuleå

Ingen fara alls. Bebisryggen är naturligt rund och man han ligger på mjukare underlag så förstår jag att han trivs. om han sjunker ner lite i underlaget gör det ju också att han får avlastning för hela kroppen istllet för bara de delar som stöter mot madrassen. Vi har för tillfället Linus sovande i en hemmagjord hängvagga, den är lite som en hängmatta med kanter och med madrass i så han ligger verkligen ombonat och gillar det skarpt.

• AnnaLuleå

Tillägg:
    När de är ltie större och kankse rullar mycket måste man naturligtvis se tilla tt underlaget itne är så mjukt att de kan hamna med ansiktet så djupt att de inte får luft. Alltså inte låta bebis sova i typ saco-säck där de kan "drunkna"

• uno

Frågade just detta om tunna madrasser när vi köpte vagn och vagga och fick svaret att eftersom bebisar inte är så tunga så behöver de inte så tjocka madrasser. Men vi har en bebis som vill ha det mjukt så i vagnen och vaggan har hon hela tiden legat ovanpå duntäcke och madrass. Nu ( 7 mån) när vi flyttade över henne till spjälsäng så fick vi lägga i både madrassen till vaggan och sängen eftersom hon sov så illa.

• jezzzica

jaha! det kan ju vara därför min lille kille inte gillar att ligga på rygg mer än typ 1 min...skall verkligen prova. Kan man ha duntäcke ovanpå madrassen då altså? Det borde nästan bli för varmt tycker man ju..men de kanske vill ha det så :)
    tack för tipset!

• Lillfot

Åh tack för alla svaren!!!

• uno

Jezzica: Vår lillskrutt sover enbart i pyjamas med en tunn filt ovanpå + att hennes rum är väldigt svalt men hon är å' andra sidan alltid varm som en kamin. (Brukar få kommentarer från äldre om att hon har så lite kläder på sig när vi är ute...

Svar på tråden Bebisryggen och madrass