• Anonym (Nyår)

Hjälp! Vin i maten till barn?

Ska laga nyårsmat och det ska vara vin i grytan.

Kan man bjuda på det till barn?

Åldrar: 2.5 år, 5 år, 7 år och 9 år?

Snälla hjälp mig, tack!

• Svar på tråden Hjälp! Vin i maten till barn?
  • Anonym (Nyår)
    Kråksången skrev 2020-12-30 15:47:04 följande:

Ja det är inga problem.

Tack! Men vad ska alkoholhalten ligga på som högst?
  • Anonym (Fiskfjärt)
    Anonym (Nyår) skrev 2020-12-30 15:47:31 följande:

Inget du behöver fundera på om du ska koka en gryta (sålänge du inte tänker slänga i vinet innan servering förstås). Alkoholen kokar bort.
  • Bitten

Alkoholen sjuder/kokar ju bort. Kokpunkten för etanol är drygt 78*C.

Även om det inte skulle hinna koka bort så är det ju sällan så stora mängder som tillsätts och detta späds ju ut.

• Anonym (Ingen fara)

Vad jag har hört så är det ingen fara. Alkoholen kokar bort.

Min dotter på 2,5 år åt rödvinssås för ett tag sedan.

• Anonym (Mi)
    Anonym (Nyår) skrev 2020-12-30 15:47:31 följande:
    Men alkoholen försvinner ju när du hettar upp maten, kokar du en gryta finns ingen alkohol kvar. Det är ju för smaken man har sprit i mat.
    Det är bara om du gör en parfait, kräm eller liknande med alkohol som då inte tillagas och hettas upp som alkoholen finns kvar.

Men om du inte alls vill använda alkohol och det står vin i receptet kan du i stället köpa matlagningsvin i affären, blir något sämre men helt ok och du får ju rätt smak på grytan.
  • Anonym (K)

Naturligtvis inte!! Vad tänker du på, servera alkohol till barn?!

NEJ alkoholen kokar inte ur, det är en gammal myt, det tar flera timmar i så fall! Ta och sök lite info på nätet så ser du själv!!

• Anonym (K)

Varför kan du inte bara använda alkoholfritt vin??

• nnnnnnnn

Alkoholen kokar långsamt bort, det är precis som om du kokar en gryta med vatten. Det ångar bort vid 100°C men det tar låååång tid innan grytan är tom = allt vatten har ångat bort.
    Samma sak med alkoholen, det tar lång tid innan den är borta. Med glögg räknar man med att det blir alkoholfritt om man stormkokar en helflaska (70 cl) i  45 minuter, då har 2/3 av innehållet försvunnit så det finns kvar ca 2-3 dl alkoholfri glögg.

Nu är det oftast små mängder tex 2 dl vin (12%) utspätt i 1 liter gryta = ca 2 % alkohol i hela grytan, kokar man den i en halvtimme så är det kanske nere på 1 % alkoholhalt i grytan. Vill man ner till 0,5 % = räknas som alkoholfritt, så får man antingen koka vinet först tills det är ca hälften kvar eller köra med matlagningsvin.

Länkar till läkartidningen som rett ut det här med alkoholhaltens förändring:
    lakartidningen.se/archivearticle/kan-man-koka-bort-alkoholen-ur-gloggenae/

• Anonym (Nyår)
    Anonym (K) skrev 2020-12-30 15:57:09 följande:

Varför kan du inte bara använda alkoholfritt vin??

Ja det vill jag göra. Var hittar jag det (här finns inget bolag, bara Ica och Coop).
Svar på tråden Hjälp! Vin i maten till barn?