Medryttare- är jag utnyttjad?
Är en tjej på 22 som är medryttare på en tävlingshäst. Min kompis är medryttare på en äldre fjording i samma stall som står på lösdrift. Min medryttarhäst står i box.
Rider hästen 1 Max 2 dagar i veckan, oftast ut då ägaren vill ha allt trimmande för sig själv. 1 gång i månaden får jag en lektion som tack, på ridbanan.
Varje gång gör jag allt kring hästen, mockar och fixar foder. Efter jag är klar så messar jag ägaren hur det gått och om det varit nåt speciellt. Har bett om fler dagar med hästen men ägaren säger att det inte går då hon själv skall rida hästen då. Betalar även skorna till hästen.
Min kompis däremot har fjordingen 4-5 dagar i veckan. Betalar ingenting och får rida som hon själv vill. Ägaren som inte gärna rider själv sköter mockningen och allt annat så det är bara för henne att sitta upp. Den ägaren är bara glad att nån rider hästen åt henne.
Känner att jag börjar känna mig utnyttjad som får betala men ändå rida så lite och inte som jag vill. Försökt få fler dagar men ägaren vill inte utan säger att det är en tävlingshäst som behöver tränas resterande dagar utom en då han vilar och en då han går i skrittmaskinen. Och att hon köpt hästen och lägger massor på träning och tävling medan fjordingen kompisen rider inte har några såna mm.
Känner mig som sagt väldigt utnyttjad.vad tycker ni?