• Anonym (Fanny)

Medryttare- är jag utnyttjad?

Är en tjej på 22 som är medryttare på en tävlingshäst. Min kompis är medryttare på en äldre fjording i samma stall som står på lösdrift. Min medryttarhäst står i box.

Rider hästen 1 Max 2 dagar i veckan, oftast ut då ägaren vill ha allt trimmande för sig själv. 1 gång i månaden får jag en lektion som tack, på ridbanan.

Varje gång gör jag allt kring hästen, mockar och fixar foder. Efter jag är klar så messar jag ägaren hur det gått och om det varit nåt speciellt. Har bett om fler dagar med hästen men ägaren säger att det inte går då hon själv skall rida hästen då. Betalar även skorna till hästen.

Min kompis däremot har fjordingen 4-5 dagar i veckan. Betalar ingenting och får rida som hon själv vill. Ägaren som inte gärna rider själv sköter mockningen och allt annat så det är bara för henne att sitta upp. Den ägaren är bara glad att nån rider hästen åt henne.

Känner att jag börjar känna mig utnyttjad som får betala men ändå rida så lite och inte som jag vill. Försökt få fler dagar men ägaren vill inte utan säger att det är en tävlingshäst som behöver tränas resterande dagar utom en då han vilar och en då han går i skrittmaskinen. Och att hon köpt hästen och lägger massor på träning och tävling medan fjordingen kompisen rider inte har några såna mm.

Känner mig som sagt väldigt utnyttjad.vad tycker ni?

• Svar på tråden Medryttare- är jag utnyttjad?
  • Anonym (P)

Nu kan jag just inget om hästar och stall, så vad som är vanligt och praxis kan jag inte svara på, men jag tänker att det står dig fritt att avsäga dig medryttarskapet om du känner att det kostar mer än det smakar.

• Anonym (Ylva)

Nej du är inte utnyttjad. Ni har två ägare med helt olika ambition nivåer. Att betala för skorna brukar vara vanligt eller en summa varje månad. Ofta ingår all stallskötsel de dagar man har hästen.

Inte konstigt att ägaren inte vill ge mer dagar då hon tävlar. Inte heller konstigt att hon bestämma vad du ska göra med hästen. Tränas hösten fel kan det påverka tävlingen. Jag vet inte din kunskapsnivå i ridning men har man inte en gedigen träning i hur man ska rida så kan man rida hösten halt.

Är du inte nöjd så hitta en ny medryttarhäst. Men många medryttaravtal ser ut som det du har. Dem flesta skaffat en medryttare för att få hjälp i stallet. Få skaffar en medryttare för att få sin häst motionera om dem själv rider aktivt.

• Anonym (Tyvärr)

Tyvärr är det väldigt vanligt att man blit utnyttjad inom hästsporten. 
    Många unga tjejer sliter i stallet bara för att få rida eller så får de mycket lite betalt. De förstår inte att de blir utnyttjade då de har ett intresse för hästar.

• Anonym (Emma)

Din kompis rider en sällskapshäst och du en tävlingshäst. Du kan inte jämföra dessa två. Som medryttare har jag ofta fått betala ca 500-800 kr i månaden och vi har delat på mockning och utfodring. Jag har ridit ca 2 ggr per vecka. Det känns rimligt då det är en liten kostnad mot vad lektioner hade kostat. 

• Anonym (Ylva)

[quote=80858020][quote-nick]Anonym (Ylva) skrev 2020-12-30 16:36:49 följande:[/quote-nick]

Jag vet inte din kunskapsnivå i ridning men har man inte en gedigen träning i hur man ska rida så kan man rida hösten halt.

/quote]

Blev lite konstig mening men det jag menar är att om man inte har så mycket kunskaper inom ridning så finns risken att man sliter på hästen och den kan bli halt eller få andra skador.

• Plupp73

Det är en tävlingshäst, som ägaren vill ha intakt och oförstörda. Hon hade kunnat betala någon som är bättre än hon själv för att rida hästen, eftersom hon inte orkar ta hand om den 7dagar/vecka. Hon är ute efter avlastning, och motion av hästen på ett sätt som inte skadar hennes tävlingsform. En stalltjej som gärna gör detta mot betalning är perfekt för henne.

Fjordingens ägare vill inte rida, men gärna ha kvar sin häst. Hon nickar gladeligen för att slippa ha dåligt samvete över att hösten inte rids och är själaglad över att en häst intresserad tjej vill rida och pyssla med den. Hon bryr sig nog inte om kunskapen hos sin med ryttare så

Frågan är vad DU vill ha! Har varit hästägare och haft med ryttare av båda slag, men mest den senare typen. Hade jag själv varit medryttare så hade jag velat kunna träna med hästen. Frågan är hur detta utvecklar dig som ryttare i längden.

• sextiotalist

Min syster har två hästar, varav en tävlingshäst.

Hon tar inte betalt. Orsaken är att hon då har kontrollera.

Den senaste hästen hon köpte gick på en bra bit över 100 000. (Mer har hon inte avslöjat)

• Anonym (B)

Om du känner dig utnyttjad bör du byta häst och ägare.

• Anonym (Fanny)
    Anonym (B) skrev 2020-12-30 17:02:00 följande:

Om du känner dig utnyttjad bör du byta häst och ägare.

Kanske får göra det... men tycker så mycket om hästen men hade också velat träna lite då han är så duktih
Svar på tråden Medryttare- är jag utnyttjad?