• Anonym (Kaffedraken)

    Påvisad GBS i urinodling

    Hej,

    jag har precis gått in i vecka 33 och har haft en ganska jobbig graviditet där komplikationerna avlöst varann. Är sjukskriven på 50% för foglossning, har fått hypotyreos, för några veckor sedan graviditetsdiabetes och igår fick jag dessutom besked att det påvisats GBS i urinodling. Jag känner mig smutsig, äcjklig och misslyckad samt inte lyssnad på av vården. Först sa bm att jag hade urinvägsinfektion, när jag ställde följdfrågor nämnde hon som i förbifarten GBS. Hon sa att det inte är farligt, att det är vanligt men att jag kommer få antibiotikadropp vid förlossningen. Det finns inget jag ska tänka på mer än att vara upppmärksam på symtom för uvi. Jag börjar inbilla mig att jag har symtom nu men vet inte hur jag ska tänka. Vad gör jag under nyårshelgen om jag känner symtom? Ringer till förlossningen?

    Har läst en hel del kring GBS och det står att många har detta i ändtarmen - är det mitt eget fel att jag har det i urinvägarna? Jag sköter min hygien på rätt sätt, så jag förstår inte varför det blivit såhär. Jag är väldigt orolig och har fått panikattacker sedan jag fick beskedet, och mitt blodsocker har svajat som en följd av detta. Har inte fått prata med någon läkare alls sedan jag fått besked om hypotyreos, diabetes och nu detta trots att jag bett om det. 

    Någon som har lite mer information kring detta och som kanske kan lugna mig lite? Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Påvisad GBS i urinodling
  • Anonym (Kaffedraken)

    GBS är väldigt vanligt och det är bra att de såg att dushade de så att de kan sätta in antibiotika under förlossningen, annars är det många som inte vet att dem har det för att det inte rutinmässigt testas.

    Stackare som inte får prata med läkare och att BM verkar slapp. Oftast så klarar sig barnet utan några följder av gbsn men jag upplevde likadant att det inte togs på allvar eller att jag fick den information som jag hade behövt av BM. MiTT barn var frisk vid födsel men vid 7 veckors ålder fick hon en misstänkt blodförgiftning av gbs, det var inte helt säkra på att det verkligen var det och blev frisk. Be dem att ha extra koll och uppföjning efter förlossningen och även på bvc. Det kommer nog sannolikt gå bra för dig och barnet, men i och med att sjukvården verkar lite slapp kring detta kan det vara bra att ligga på lite.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ungefär 1/3 kvinnor i fertil ålder bär på GBS som en del i den normala bakteriefloran i tarm och underliv. Ibland kan bakterien orsaka urinvägsinfektion som behandlas på vanligt sätt (den är inte farligare än urinvägsinfektioner orsakade av andra tarmbakterier).

    I mycket sällsynta fall kan GBS orsaka infektion hos det nyfödda barnet och därför ger man förebyggande penicillin i samband med förlossningen om mamman haft tex en urinvägsinfektion med bakterien eller vid långvarig vattenavgång oavsett om mamman testats för gbs eller inte. Läs gärna mer på 1177 under rubriken graviditet. www.1177.se/Kronoberg/barn--gravid/graviditet/graviditetsbesvar-och-sjukdomar/grupp-b-streptokocker/

  • Anonym (Kaffedraken)

    Först och främst: Du har ingen skuld i detta. Och så bra att det upptäcktes innan förlossningen så att du kan få antibiotika vid förlossningsstart. Jag och min bebis drabbades av sepsis under förlossningen, det visade sig senare att det berodde på GBS. Bebisen blev jättesjuk och fick intensivvård i ca en vecka. Jag repade mig snabbt med intravenös antibiotika. Men, om vården - och jag själv - vetat att jag var Gbs-bärare så hade jag fått antibiotika när förlossningen startade och ingen av oss hade blivit sjuk. Så se det som positivt att du redan nu vet att du när på GBS.

Svar på tråden Påvisad GBS i urinodling