• Anonym (Ledsen)

Köpare har ångrat sig och vägrar betala

En släkting köpte några saker av oss som är stora och tunga.

Vi bor väldigt långt ifrån varandra, men jag löste så sakerna kunde köras dit av några som skulle åka förbi oss på vägen dit.

Nu har de plötsligt ångrat sig och tänker inte betala och vi har ingen möjlighet att ta tillbaka sakerna. Har frågat runt om någon där kan sälja åt oss, men ingen är villig.

Hur löser man det här? Är både ledsen och arg.

• Svar på tråden Köpare har ångrat sig och vägrar betala
  • Anonym (granit)

"Antingen betalar ni det som ni lovade eller så är vi inte släkt längre och ni kommer aldrig att få någon hjälp av oss mer i detta livet."

För sådana släktingar behöver väl ingen?

• Bibbidi

Man har alltid rätt att ångra sig, oavsett om man är släkting eller ej. Förstår att du känner dig frustrerad men ta inte ut det här på släktingen. Det kommer lösa sig ändå. Glad

Prova lägga upp en annons på sälj-sidor på facebook och även på blocket osv där du ger bort sakerna gratis mot att de får hämtas. Annars kanske kyrkans vill ha dem? Bois och liknande sportlag samlar ju också in saker ibland för att kunna sälja dem på loppisar så de får in pengar till sina sportlag. Där jag bor kan de ibland hämta saker ifrån tex dödsbon och liknande som skänks bort.

• Inteamanda

Om jag förstår dig rätt så har de fått produkten de ville köpa av dig och vill nu inte betala?

• Anonym (Ledsen)
    Bibbidi skrev 2020-12-30 19:53:01 följande:

Man har alltid rätt att ångra sig, oavsett om man är släkting eller ej. Förstår att du känner dig frustrerad men ta inte ut det här på släktingen. Det kommer lösa sig ändå. 

Prova lägga upp en annons på sälj-sidor på facebook och även på blocket osv där du ger bort sakerna gratis mot att de får hämtas. Annars kanske kyrkans vill ha dem? Bois och liknande sportlag samlar ju också in saker ibland för att kunna sälja dem på loppisar så de får in pengar till sina sportlag. Där jag bor kan de ibland hämta saker ifrån tex dödsbon och liknande som skänks bort.

Tänker inte skänka sakerna, vi behöver pengarna. De har haft över två månader på sig att ångra sig, så jag tycker mina känslor är berättigade. De skapade problemet, då borde de hjälpa till att lösa det.
  • Anonym (Ledsen)
    Inteamanda skrev 2020-12-30 19:55:10 följande:

Om jag förstår dig rätt så har de fått produkten de ville köpa av dig och vill nu inte betala?

Precis. De tyckte plötsligt att det var för dyrt fast de själva godkänt priset och jag sänkte det massor för deras skull.
  • Bibbidi
    Anonym (granit) skrev 2020-12-30 19:50:11 följande:

"Antingen betalar ni det som ni lovade eller så är vi inte släkt längre och ni kommer aldrig att få någon hjälp av oss mer i detta livet."

För sådana släktingar behöver väl ingen?

Så döda släktband för lite möblers skull? Låter inte sunt. 
    Ge bort dem gratis på någon internetsida istället.
  • Anonym (granit)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-30 19:55:38 följande:
    Tänker inte skänka sakerna, vi behöver pengarna. De har haft över två månader på sig att ångra sig, så jag tycker mina känslor är berättigade. De skapade problemet, då borde de hjälpa till att lösa det.
    Håller helt med dig. I så fall får de väl sälja vidare sakerna själva.

Avtalat är avtalat och man provsitter väl inte en möbel i två hela månader innan man ångrar sig? (jag antar att det är någon sorts möbel som är stor och bökig)
  • Bibbidi
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-30 19:55:38 följande:
    Ja du har rätt till att känna dig besviken. Men saker händer, så länge ni har kvar möblerna har de rätt att ångra sig tycker jag. Kan ni tex inte komma överens om att de kan hjälpa till som "bärhjälp" och så hyr ni ett flak tillsammans och åker iväg med dem till kyrkans?

Förstår att ni kan behöva pengarna men det är inte värt att förlora släkt för pengars skull. 
  • Bibbidi
    Anonym (granit) skrev 2020-12-30 19:57:34 följande:
    Håller helt med dig. I så fall får de väl sälja vidare sakerna själva.

Avtalat är avtalat och man provsitter väl inte en möbel i två hela månader innan man ångrar sig? (jag antar att det är någon sorts möbel som är stor och bökig)
    TS verkar ha kvar möblerna? Så tolkar jag det i alla fall.
  • Anonym (granit)
    Bibbidi skrev 2020-12-30 19:58:35 följande:
    Ja du har rätt till att känna dig besviken. Men saker händer, så länge ni har kvar möblerna har de rätt att ångra sig tycker jag. Kan ni tex inte komma överens om att de kan hjälpa till som "bärhjälp" och så hyr ni ett flak tillsammans och åker iväg med dem till kyrkans?

Förstår att ni kan behöva pengarna men det är inte värt att förlora släkt för pengars skull. 
    Men snälla du kan ju inte ens läsa? Sakerna har ju redan övergått från säljare till köpare. TS har fixat så att de blev transporterade gratis till släktingarna vid världens ände, som har haft dem i två månader och NU vill ångra sitt "köp" som de inte ens har betalt.

Det kallas att bete sig som pack och då ska man ha en fet utskällning, på det minsta.
Svar på tråden Köpare har ångrat sig och vägrar betala