• Jinks

    Realism i TV-serier

    Fler som följer "Rosens namn"? Ett medeltida drama som utspelar sig 1327. Tyckte det var lovande i början. Eftersom jag är historiefreak älskar jag sådant. Nu har jag sett andra avsnittet. Mitt intresse har svalnat något. Alldeles för många skådespelare som springer runt i färgglada kläder och barhuvade dessutom. Ett relativt nytt påfund att gå omkring utan hatt. Den började åka av på 50--talet. Ser du en film från 1900 var det ingen vuxen person som gick på stan utan hatt eller mössa. Under medeltiden var en kvinna antingen ogift eller prosituerad om hon inte bar någonting på huvudet. Även män hade oftast någonting. Att dölja sig för Gud var den tidens kultur. När jag ser en fattig medeltidskvinna ränna omkring med smink, permanentat hår ochi färggranna kläder blir det nästan löjligt. Blått exempelvis var ett sällsynt pigment som framställdes av ultramarin. Ett mineral man hämtade från Afghanistan. Endast kungar och den absoluta eliten hade råd med sådant. Förstår att producenterna vill att det ska verka coolt men tycker det förstör känslan. Realistiska västernfilmer är också sällsynt. Endast sett någon enstaka. Har ni tänkt på att de aldrig försöker efterlikna de galna frisyrerna man hade på 1800-talet?

  • Svar på tråden Realism i TV-serier
  • Jag är bara jag

    Man får se sånt där för vad det är- ren fiktion. Inte sett nyinspelningen, men gillade den gamla med Sean Connery. Är också historienörd, men orkar inte reta upp mig på allt. Då återstår knappt nån film.  

  • Jinks
    Jag är bara jag skrev 2020-12-31 21:14:56 följande:

    Man får se sånt där för vad det är- ren fiktion. Inte sett nyinspelningen, men gillade den gamla med Sean Connery. Är också historienörd, men orkar inte reta upp mig på allt. Då återstår knappt nån film.  


    Har också sett den med Sean Connery. Var länge sen. Minns inte så noga. Min dröm är att resa till medeltiden men det kommer inte att hända. Man kan endast resa i fantasin.
  • Aniiee

    Blått färgades inte enbart av ultramarin. Det var faktiskt en ganska vanlig färg i medeltidens europa och utvanns från plantor som växte och växer i hela världen, eller av vivanit, ett mineral som finns och fanns hyfsat lättillgängligt i hela europa. Vikingarna använde vivanit för att måla hus med, bland annat, exempelvis. Kläderna under medeltiden var färgglada. Ofta mycket mer vågade än de är idag, men väldigt klara färger i blått, gult, orange, grönt, rött med dess färgskalor. 

    Nu har jag inte sett serien så jag tänker inte uttala mig om deras kläder mer än så, men om du är historiefreak så kanske just textil och mode något du behöver läsa in dig på? Det är ytterst intressant, faktikst.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Magical
    Jinks skrev 2020-12-31 21:23:26 följande:
    Har också sett den med Sean Connery. Var länge sen. Minns inte så noga. Min dröm är att resa till medeltiden men det kommer inte att hända. Man kan endast resa i fantasin.
    Filmen var verkligen bra. Tv-serier blir ofta annorlunda eftersom de har mycket mer tid att fylla. 
  • Jinks
    Aniiee skrev 2021-01-01 11:17:19 följande:

    Blått färgades inte enbart av ultramarin. Det var faktiskt en ganska vanlig färg i medeltidens europa och utvanns från plantor som växte och växer i hela världen, eller av vivanit, ett mineral som finns och fanns hyfsat lättillgängligt i hela europa. Vikingarna använde vivanit för att måla hus med, bland annat, exempelvis. Kläderna under medeltiden var färgglada. Ofta mycket mer vågade än de är idag, men väldigt klara färger i blått, gult, orange, grönt, rött med dess färgskalor. 

    Nu har jag inte sett serien så jag tänker inte uttala mig om deras kläder mer än så, men om du är historiefreak så kanske just textil och mode något du behöver läsa in dig på? Det är ytterst intressant, faktikst.


    Blått var inte en vanlig färg bland allmogen. Plantorna kanske växte i hela världen men framställningen gjordes i Frankrike och Tyskland av skickliga hantverkare. Oavsett vad du påstår så var det inga bönder som gick klädda i blått och rött. Lite kunde man piffa till kläderna med brunt och gult. Förmodligen hade starka färger varit provocerande eftersom de förknippades med makt. Man levde i små byar med stark social kontroll där det inte gick att spöka ut sig hursomhelst. Jag har inte påstått att medeltiden var färglös. Starka färger var reserverade för dem med pengar och makt.

    Intressant att du vet hur vikingarna målade sina hus. Fråga mig inte hur du fått reda på det. De var inte mycket för att avbilda sin omgivning. Man vet knappt hur människor på 1300-talet inredde sina bostäder. Oljemåleriet uppfanns inte förrän på 1400-talet.

    Det roliga med internet är att vem som helst kan leka expert. Jag var tvungen att kontrollera mina uppgifter men bara för att bemöta det som du antagligen knyckt från en sida. Jävla troll.
  • Aniiee
    Jinks skrev 2021-01-01 13:18:46 följande:
    Blått var inte en vanlig färg bland allmogen. Plantorna kanske växte i hela världen men framställningen gjordes i Frankrike och Tyskland av skickliga hantverkare. Oavsett vad du påstår så var det inga bönder som gick klädda i blått och rött. Lite kunde man piffa till kläderna med brunt och gult. Förmodligen hade starka färger varit provocerande eftersom de förknippades med makt. Man levde i små byar med stark social kontroll där det inte gick att spöka ut sig hursomhelst. Jag har inte påstått att medeltiden var färglös. Starka färger var reserverade för dem med pengar och makt.

    Intressant att du vet hur vikingarna målade sina hus. Fråga mig inte hur du fått reda på det. De var inte mycket för att avbilda sin omgivning. Man vet knappt hur människor på 1300-talet inredde sina bostäder. Oljemåleriet uppfanns inte förrän på 1400-talet.

    Det roliga med internet är att vem som helst kan leka expert. Jag var tvungen att kontrollera mina uppgifter men bara för att bemöta det som du antagligen knyckt från en sida. Jävla troll.
    Jo, blått var hyfsat vanligt, även bland allmogen, även om det inte var den absolut vanligaste färgen. Det var snarare gult och grönt. Men alla färger användes. Blått var populärt hos unga kvinnor då det signalerade oskuld. Och färgande av tyger eller rent av grovull innan den spanns gjordes till och med av vanliga bondmoror, ofta som en del av tvättningen av ullen. 

    Ja, visst är det intressant att man kan ta reda på hur folk både färgade kläder och hus med modern teknik. Vi vet till och med hur grekerna och romarna målade sina stayer! Det var inte mycket vit marmor kvar att visa upp där.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Realism i TV-serier