• olssonnn

    Är missed abortion vanligt?

    Hej, jag undrar om någon vet om missed abortion är vanligt/ om någon har erfarenhet?

    Jag är gravid i vecka 7+1 och för två veckor sedan fick jag en blödning med "färskt" blod samt värk likt mensvärk på vänster sida. Jag fick därför göra ett tidigt UL för att utesluta att något var fel. Man såg på UL att det fanns gulkropp samt en hinnsäck som stämde överens storleksmässigt med veckan, man kunde inte se något foster pga. att det var för tidigt så jag ska göra ett nytt UL om en vecka för att se att allt är ok. Jag har varit illamående samt varit sjukt seg/trött men är ändå rädd för att något ska vara fel pga blödningen.

  • Svar på tråden Är missed abortion vanligt?
  • bananmilkshake

    Jag tror det är vanligt. Har själv haft 2. Däremot behöver en blödning inte innebära MA, det är väl just det som är så jobbigt med MA, att man knappt märker det. 

  • Jag är bara jag

    Det finns teorier om att de flesta missfall egentligen är MA, dvs embryot/fostret har dött innan (ibland långt innan) blödningen kommer igång. Om alla gravida gjorde VUL v.8 skulle flera MA upptäckas som senare skulle blivit missfall mellan v.9- uppåt 17. Tvärtom gäller också. Har man sett hjärtat slå v.9 är risken för m.f oerhört liten. Endast ca 2%. 

    Missfallsrisken överlag beror på kvinnans ålder. Som lägst ca10% runt 20 för att vid 45 vara kanske 80%. Blödningar behöver dock absolut inte betyda MA eller början på m.f. 30% av alla gravida drabbas av ofarliga blödningar. De kan tom vara rejäla och allt går bra ändå.

    Ca 1% drabbas av 3 missfall eller fler.

Svar på tråden Är missed abortion vanligt?