Hjälp - ljudkänslighet sova
Hej
Jag har under många år haft svårt att somna till vissa ljud. Till exempel om en granne spelar musik, det vaga dunkandet från musiken gör att jag blir irriterad, börjar kallsvettas, blir upprörd och det är omöjligt att somna. Eller när det i sommarperioderna sitter folk nere i gården i det lägenhetskomplex jag bor och pratar sent på kvällen, då blir jag också upprörd och kan inte somna.
I gengäld så störs jag inte av att tex min partner snarkar eller av nyårsfyrverkerier på trots att ljudnivån från fyrverkerier är högre än grannens musik eller prat i gården.
Jag tänker att det handlar om min inställning till ljuden, jag tycker det är respektlöst av grannen att spela musik på detta tidspunkt etc.
Därför tänker jag att jag skulle kunna lära mig hantera dom ljud som jag blir irriterad på, på samma vis som dom ljuden jag inte blir irriterad på. Men jag har ingen aning om hur och skulle därför vilja tips och råd på hur jag kan lära mig hantera det eller vad man kan göra som hjälper.
Jag bör tillägga att jag allaredan sover med pannband på hörlurar och jag brukar lyssna på olika som gör mig avslappnad, men det stänger tyvärr inte ute alla ljud.