• Anonym (Emma)

    Anonyma alkoholister - våga delta på ett första möte?

    Finns det någon här som går eller har gått på AA-möten?

    Jag har länge haft tankarna på att uppsöka ett möte men har så svårt för att ta mig dit. Har snudd på vänt i dörren.

    Jag inser att jag är alkoholist och att jag behöver hjälp men skammen (och även viss social fobi) sätter sig i vägen. Kanske även förnekelse. Alkoholism är en lömsk sjukdom.

    Senare i kväll kommer min lokala grupp ha ett zoom-möte. Ni får gärna peppa mig att delta! :)

  • Svar på tråden Anonyma alkoholister - våga delta på ett första möte?
  • Anonym (Nu är rätt tillfälle)

    Skickar pepp! Det låter som du är helt redo att ta det här steget. Tänk vilken start på ett nytt år. Och tänk sen när du varit med och mötet avslutas, vilken känsla och vad stolt du kan vara över dig själv då. :)

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Nu är rätt tillfälle) skrev 2021-01-02 17:43:30 följande:

    Skickar pepp! Det låter som du är helt redo att ta det här steget. Tänk vilken start på ett nytt år. Och tänk sen när du varit med och mötet avslutas, vilken känsla och vad stolt du kan vara över dig själv då. :)


    Tack snälla! <3
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Emma) skrev 2021-01-02 17:38:00 följande:

    Finns det någon här som går eller har gått på AA-möten?

    Jag har länge haft tankarna på att uppsöka ett möte men har så svårt för att ta mig dit. Har snudd på vänt i dörren.

    Jag inser att jag är alkoholist och att jag behöver hjälp men skammen (och även viss social fobi) sätter sig i vägen. Kanske även förnekelse. Alkoholism är en lömsk sjukdom.

    Senare i kväll kommer min lokala grupp ha ett zoom-möte. Ni får gärna peppa mig att delta! :)


    Du kommer inte att ångra dig,  kanon att du tar tag i dina problem, du har kommit en bra bit på vägen redan...

    Lycka till, alla sitter i samma båt som du, ingen dömer.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Kalle) skrev 2021-01-02 18:00:54 följande:
    Du kommer inte att ångra dig,  kanon att du tar tag i dina problem, du har kommit en bra bit på vägen redan...

    Lycka till, alla sitter i samma båt som du, ingen dömer.
    Tusen tack för pepp :) Jag försöker också tänka så, att vi är ju alla där av samma anledning. Ändå är det svårt :/
  • Anonym (Elias)
    Anonym (Emma) skrev 2021-01-02 17:38:00 följande:

    Finns det någon här som går eller har gått på AA-möten?

    Jag har länge haft tankarna på att uppsöka ett möte men har så svårt för att ta mig dit. Har snudd på vänt i dörren.

    Jag inser att jag är alkoholist och att jag behöver hjälp men skammen (och även viss social fobi) sätter sig i vägen. Kanske även förnekelse. Alkoholism är en lömsk sjukdom.

    Senare i kväll kommer min lokala grupp ha ett zoom-möte. Ni får gärna peppa mig att delta! :)


    Har inte själv gått på möten, men har närstående som har. Efter vad jag kan förstå, kan man börja med att bara vara närvarande, tills man är redo att dela mer.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Elias) skrev 2021-01-02 18:05:46 följande:
    Har inte själv gått på möten, men har närstående som har. Efter vad jag kan förstå, kan man börja med att bara vara närvarande, tills man är redo att dela mer.
    Ja, det är väl så. Tack för svar :) Hade din närstående hjälp av att gå på möten?
  • Tvillingarna14

    Hur gick det på mötet?

    Och toppen att du kommit så långt i din insikt om ditt missbruk. Fortsätt ta en dag i taget och ring någon i din närhet när allt känns för jävligt och du bara vill ta en bläcka och strunta i allt. Att prata om missbruket är den bästa boten.

    Kram från en f.d. alkoholist

  • Anonym (Elias)
    Anonym (Emma) skrev 2021-01-02 18:08:35 följande:
    Ja, det är väl så. Tack för svar :) Hade din närstående hjälp av att gå på möten?
    I början var mötena ett bra stöd, men han fortsatte inte att gå på dem.
    Han har varit nykter i 12 år nu. AA-konceptet passar inte alla.

    Hur gick det?
  • Anonym (HJemliga Arne)

    Dricka kaffe och lyssna på några gubbar bladdra om hur skönt det är att inte vakna bakis, varför vara rädd för det? Vem skulle skulle hålla det emot dig?

Svar på tråden Anonyma alkoholister - våga delta på ett första möte?