• mumsis

    Ingen frågar hur jag mår

    Jag har haft det lite jobbigt i livet sista tiden, mår inte så bra pga olika saker som hänt... Börjat gå hos kurator och det har hjälpt mig mycket. Men också fått mig att reflektera så otroligt mycket om allt möjligt i livet, tex mina vänskapsrelationer. Umgås med ett litet tjejgäng från förr/barndomen men inser att jag ofta får ångest i samband med att vi ses. Upplever detta med flera personer och försöker komma underfund med vad det beror på.

    Jag har tex berättat vid ett tillfälle för några månader sen om hur jag mådde, efter det är det ingen som frågat hur jag mår eller hur det går. Känner mig ledsen över detta. Jag frågar alltid alla andra och är genuint intresserad av andra. Skickar ofta iväg spontana sms om hur folk mår och när vi ses/hörs vill jag alltid höra om allt som hänt i andras liv för jag bryr mig osv. Men nu när man själv mått lite sämre inser man verkligen hur lite vissa bryr sig om mig. De flesta verkar ha glömt det jag berättade eller är rädda för att fråga kanske. Tänker att de är rädda för att fråga för min reaktion, men samtidigt får jag en känsla av att de pratar med varandra bakom min rygg om min situation, och det gör mig besviken. Känner att det ibland är mycket prat bakom ryggen, vilket jag själv var en del av förr om åren men verkligen vill ta avstånd från nu... Ville väl mest skriva av mig... Någon som har nån input?

  • Svar på tråden Ingen frågar hur jag mår
  • Långbenopluto

    Då vet du att du inte har några bra vänner.


    Dags att byta ut umgängeskretsen och hitta nya, bra vänner. Det blir ofta så när man blir äldre och vet mer vem man vill umgås med och inte

  • Anonym (Var stark)
    mumsis skrev 2021-01-02 20:33:07 följande:

    Jag har haft det lite jobbigt i livet sista tiden, mår inte så bra pga olika saker som hänt... Börjat gå hos kurator och det har hjälpt mig mycket. Men också fått mig att reflektera så otroligt mycket om allt möjligt i livet, tex mina vänskapsrelationer. Umgås med ett litet tjejgäng från förr/barndomen men inser att jag ofta får ångest i samband med att vi ses. Upplever detta med flera personer och försöker komma underfund med vad det beror på.

    Jag har tex berättat vid ett tillfälle för några månader sen om hur jag mådde, efter det är det ingen som frågat hur jag mår eller hur det går. Känner mig ledsen över detta. Jag frågar alltid alla andra och är genuint intresserad av andra. Skickar ofta iväg spontana sms om hur folk mår och när vi ses/hörs vill jag alltid höra om allt som hänt i andras liv för jag bryr mig osv. Men nu när man själv mått lite sämre inser man verkligen hur lite vissa bryr sig om mig. De flesta verkar ha glömt det jag berättade eller är rädda för att fråga kanske. Tänker att de är rädda för att fråga för min reaktion, men samtidigt får jag en känsla av att de pratar med varandra bakom min rygg om min situation, och det gör mig besviken. Känner att det ibland är mycket prat bakom ryggen, vilket jag själv var en del av förr om åren men verkligen vill ta avstånd från nu... Ville väl mest skriva av mig... Någon som har nån input?


    mumsis skrev 2021-01-02 20:33:07 följande:

    Jag har haft det lite jobbigt i livet sista tiden, mår inte så bra pga olika saker som hänt... Börjat gå hos kurator och det har hjälpt mig mycket. Men också fått mig att reflektera så otroligt mycket om allt möjligt i livet, tex mina vänskapsrelationer. Umgås med ett litet tjejgäng från förr/barndomen men inser att jag ofta får ångest i samband med att vi ses. Upplever detta med flera personer och försöker komma underfund med vad det beror på.

    Jag har tex berättat vid ett tillfälle för några månader sen om hur jag mådde, efter det är det ingen som frågat hur jag mår eller hur det går. Känner mig ledsen över detta. Jag frågar alltid alla andra och är genuint intresserad av andra. Skickar ofta iväg spontana sms om hur folk mår och när vi ses/hörs vill jag alltid höra om allt som hänt i andras liv för jag bryr mig osv. Men nu när man själv mått lite sämre inser man verkligen hur lite vissa bryr sig om mig. De flesta verkar ha glömt det jag berättade eller är rädda för att fråga kanske. Tänker att de är rädda för att fråga för min reaktion, men samtidigt får jag en känsla av att de pratar med varandra bakom min rygg om min situation, och det gör mig besviken. Känner att det ibland är mycket prat bakom ryggen, vilket jag själv var en del av förr om åren men verkligen vill ta avstånd från nu... Ville väl mest skriva av mig... Någon som har nån input?


    Det är ett vanligt misstag att man söker styrka genom stöd från andra, när vägen till styrka är att hinna styrka hos sig själv och sprida den till människor man tycker om.

    Detta är en av de absolut viktigaste insikterna jag gjort om livet. Och numera är jag oerhört stark. För i samband med insikten slutade jag att söka bekräftelse hos andra. Däremot tar jag ansvar och hjälper andra. Det är det som är att växa upp och att vara vuxen.
  • Anonym (....)

    Har du någon som du är lite närmare vid? Försök att säga att säga till den personen att du skulle vilja prata lite över en kaffe/glas vin. Jag har själv varit den som behövt hjälp/stöd utan att kunna berätta det, jag har även varit vän till en som verkligen behövt stöd, i det sistnämnda så har det inte alltid varit lätt att veta vad och hur man ska kommunicera, nu var den personen ganska öppen och öppnade upp samtalen ganska lätt annars hade det nog varit svårt att veta hur mycket jag skulle involvera mig.

    Jag tror att det är svårt speciellt om det är en grupp av vänner men om du börjar prata av dig lite mer så tror jag att det lättar

  • Anonym (såntärlivet)

    Hej, vad trist att dina vänner är sådana. Det slår mig att vissa är mer öppna för intima relationer (känslomässigt, intellektuellt) än andra (trivs hellre med skämt och ytliga gester som kaffe eller förfest).. Jag hoppas du hittar en krets som har mer liknande kapacitet som du har, för dom kan verkligen uppskatta det du kan ge tillbaka - intimitet <3 Jag har också förlorat vänner så som du beskriver, eller i varje fall förlorat förtroende och roll i vännergrupper.. Inte alls kul när det kom till kritan att bjuda in folk till ens bröllop.. Men vet du, allt som känns jobbigt kan man i slutändan se ett värde i, för sig själv, sitt framtida jag. Har du syskon? Fokusera på en kusin eller en morförälder kanske, tillsvidare. Så får du känna dig mer social utan att de handlar om folk från din gamla kompiskret som snackar bakom din rygg (inte ok.. det är så fult beteende.. vi är väl vuxna?)

    Lycka till <3

  • Anonym (Jag)

    Jag vet precis vad du menar då jag också upplever detta, och en sak har jag insett; det är INTE för att de inte vet vad de ska säga som de inte frågar hur du mår, utan det är för att de inte bryr sig. Det är en riktigt vidrig bortförklaring folk kör med för att slippa undan.

    Mitt tips är att dra dig undan personer som inte får dig att må bra och som inte ger något tillbaka. Lita på magkänslan när du känner att något inte känns bra. Lita på dig själv.

Svar på tråden Ingen frågar hur jag mår