• Lilolana

Separation och föräldraledig

Hej jag och min man skall separera och vi har en 4 månaders bebis. Jag behöver hjälp med vad som gäller då vi planerat att jag skulle vart föräldraledig tills vår son blev 1 år och 4 månader och att min man skulle vart föräldraledig tills sonen blivit 1 år och 8 månader. Nu vill han inte låta mig vara föräldraledig såpas länge utan nu måste jag gå tillbaka till jobbet när sonen är 1 år. Sonen kommer bo hos mig fram tills 1 år sen vill pappan att han flyttar hem till honom när han är föräldraledig men jag tycker det verkar så onödigt att behöva flytta han fram och tillbaka från två hem när man inte rekommenderar sånt vad jag förstår? Dock säger BVC att han skall få ha honom på heltid när han är föräldraledig och jag måste bara helt enkelt finns mig i att vår lilla som måste flytta fram och tillbaka. Vad är egentligen okej? Är det inte bättre att sonen bor kvar hos mig och pappan är hemma hos mig när han är föräldraledig? Dessutom säger BVC att när sonen är 6 månader får han bo 3 dagar hos pappan och 3 dagar hos mig pga att jag inte ammar vilket är helt galet tycker jag för pappan har knappt spenderat tid med sonen. Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Separation och föräldraledig
  • Anonym (A)

Eftersom att det sista du skriver är att pappan knappt spenderar tid med sonen så ser jag det som positivt att han vill skapa sig en bättre relation till sonen och får mer tid att just göra detta.

Det är ert barn och barnet har lika mycket rätt till sin mamma som sin pappa.

• Anonym (Y)

Uppmuntra detta.

Det kommer bli ett uppvaknande delux för honom att vara föräldraledig om han knappt nu hjälper till med sonen. Som man kan detta intrång på den egna friheten bli en rejäl kalldusch då allt kommer kretsa kring sonen och inte han själv.

Antingen blir det bra och han tar ett riktigt föräldraansvar eller så blir det too much och han kommer vilja att du tar majoriteten av ansvaret, så löser det sig naturligt.

Så ta det lugn

• Anonym (S)

Vadå "vad är okej"? Han har lagen på sin sida så du behöver inte ifrågasätta hans umgänge. Däremot måste man inte alls lämna bort en bebis som är ett halvår gammalt, och bvc har absolut inget med det att göra. Det finns ingen gräns när en bebis är redo att bo tre dagar i taget, varannan vecka brukar t ex inte rekommenderas förrän barnet är flera år gammalt! Jag ser inget problem med att barnet bor hos honom på heltid efter ett år, det blir ju bara en flytt då. Det blir mer problematiskt den dagen barnet ska tillbaka eftersom hen kommer att se det som sitt hem vid det laget, se till att du får en skriftlig överenskommelse om det dessutom!

• Anonym (Visst)
    Lilolana skrev 2021-01-03 09:18:04 följande:

Hej jag och min man skall separera och vi har en 4 månaders bebis. Jag behöver hjälp med vad som gäller då vi planerat att jag skulle vart föräldraledig tills vår son blev 1 år och 4 månader och att min man skulle vart föräldraledig tills sonen blivit 1 år och 8 månader. Nu vill han inte låta mig vara föräldraledig såpas länge utan nu måste jag gå tillbaka till jobbet när sonen är 1 år. Sonen kommer bo hos mig fram tills 1 år sen vill pappan att han flyttar hem till honom när han är föräldraledig men jag tycker det verkar så onödigt att behöva flytta han fram och tillbaka från två hem när man inte rekommenderar sånt vad jag förstår? Dock säger BVC att han skall få ha honom på heltid när han är föräldraledig och jag måste bara helt enkelt finns mig i att vår lilla som måste flytta fram och tillbaka. Vad är egentligen okej? Är det inte bättre att sonen bor kvar hos mig och pappan är hemma hos mig när han är föräldraledig? Dessutom säger BVC att när sonen är 6 månader får han bo 3 dagar hos pappan och 3 dagar hos mig pga att jag inte ammar vilket är helt galet tycker jag för pappan har knappt spenderat tid med sonen. Vad skall jag göra?

Vad menar du med att flytta fram och tillbaka? När du är föräldraledig nu så kommer väl pappan att ha umgänge kvällar, nätter och helger?
  • Anonym (Ewa)

Som ensamstående är det väl bara att acceptera att dagarna kommer ta slut till fortare och sedan är det förskola som gäller. Hur ska ni ha råd att spara dagar när ni blir ensamstående? Man måste ju oftast ta ut 7 dagar i veckan då för att klara ekonomin och då tar dagarna snabbt slut. 

Om ni inte har väldigt bra föräldrapenning, det kanske ni har? Har båda så bra föräldrapenning?

• sandra29

Som ensamstående har man rätt till bostadsbidrag.

Jag får 4000 i bostadsbidrag varje månad och kommer ta Max 14 föräldradagar per månad.

Jag har tänkt ta föräldradagar på sjukpenningsnivå under föräldraledigheten och har kvar lägsta nivå när jag börjat jobba.

• Anonym (Lyssna till barnet)

Tycker BVC inte verkar se till er situation utan pratar mer generellt. Om barnet spenderar väldigt lite tid med pappan så är det galet att barnet helt tvärt ska börja vara heltid hos honom. Du är barnets främsta anknytning person och det är inte hälsosamt för ett barn att bli ryckt från denna. Samtidigt är det viktigt att pappan får träffa barnet ofta men hur länge och vart beror ju på barnet och hans relation. Vad tror du är bäst för ditt barn?

Jag och mitt ex separerade när vårt barn var lite äldre än 1år han hade inte tagit ut någon föräldraledighet och hade spenderat lite tid och tag i princip inget vårdande ansvar. Vi löste det som så att barnet bor hos mig och medan jag var föräldraledig från separationen vid 1år till 1,5år tog han ut em semesterdag i veckan, han spenderade 2 dagar i veckan med barnet hemma hos mig från ca kl.08-17. Sedan möttes vi någonstans emellan honom och mig en kväll i veckan så han fick träffa barnet. Sedan när barnet var 1,5år tar ut två föräldradagar i veckan fram till att barnet är 3år, vilket gör att han spenderar 3 dagar hemma hos mig med barnet. Det är lite jobbigt framförallt nu med corona att han kommer hem till mig och jag pluggar hemifrån. Men av alla tänkbara lösningar tror vi det är bäst för barnet just nu när hen är så lite, att inte behöva ha flera olika platser, utan en trygg plats. Dock måste du fundera på och diskutera med honom vad som är bäst för barnet det handlar inte om vad som är rättvist för någon av er utan vad som är rätt för barnet. Ta kontakt med familjerätt så kan ni få hjälp att diskutera fram en bra lösning där barnet får träffa pappan ofta men samtidigt ha den trygga punkten hos sin främsta anknytningsperson. Om pappan vill ha på heltid och du tycker det funkar behövs det ske en gradvis förändring så att barnet kan få en starkare anknytning till pappan. Och om barnet bor hos pappan är det lika viktigt att du träffar barnet ofta och kontinuerligt när det är så litet. Om barnet bor hos dig har du rätt till underhållsbidrag och bostadsbidrag som gör att du kanske kan spara lite på föräldradagarna.

Svar på tråden Separation och föräldraledig