Vilka extrema generaliseringar du gör....
Personligen faller jag rätt in rollen dock, i de förhållanden jag haft så har kvinnorna jag levt ihop med lagt oerhört mycket mer tid och energi på städning, tvättning och "hushållssysslor".
Detta har orsakat friktion och irritation som absolut bidragit till att förhållandena efter en tid avslutats...
Jag köper dock inte män som grupp skulle vara "sämre" på dessa sysslor, eller aktivt "lassa över" ansvaret för dessa på kvinnan.
Jag ser istället att män o kvinnor på gruppnivå prioriterar olika och värdesätter saker ur olika perspektiv.
Jag tror man absolut över lag kan påstå att män helst vill undvika dessa "sysslor", det män då gör är att jobba fram tillvägagångsätt som förenklar och effektiviserar.
Låt mig ge ett konkret exempel, en man har inga som helst problem med att kasta alla sina kläder i samma 60grader tvätt o sen in i torktumlaren. Samt köpa på sig så många exemplar av alla plagg att det räcker med att tvätta med 2-3veckors mellanrum... För mig nu när jag lever ensam så bokar jag tvättstugan varannan vecka, jag kör då 1 maskin 60grader med underkläder, 1 maskin 40 med byxor o tröjor, samt 1 maskin med sängkläder. Detta tar från det att jag börjar tills allt är torrt igen runt 4tim, men det är kanske 20min aktivt arbete. Så utslaget blir det 2tim i veckan och 10min aktivt arbete, så har jag rena kläder och sängkläder.
När jag levde tillsammans med kvinnor så snurrade tvättmaskinen kanske 2-3 tvättar om dagen, ofta med enbart 2-3plagg. Det var olika temperatur, olika program, olika tvättmedel, vissa saker skulle hängas, andra skulle läggas platt o torka.... Osv...osv...
Det stod 4 tvättkorgar i badrummet o det låg ständigt olika högar runt omkring, både i badrummet och i tvättstugan.
Jag överdriver inte när jag säger att vi tillsammans la 1tim om dagen aktivt arbete på att hantera tvätt, minst. Med sortering, hängning, vikning, stryknig, och hänga in fint i garderoberna....
Bara med tvätten blir alltså skillnaden 10min i veckan mot 7tim i veckan när jag jämför mitt sätt att tvätta mot de kvinnor jag levt med....
Precis samma erfarenheter har jag när det gäller det mesta som faller under kategorin "hushållsysslor", såsom städning, handling och matlagning.
Kvinnor krånglar generellt till allt detta på ett sätt som gör allting extremt tungjobbat, sen blir de griniga över att deras man/sambo inte är villig att lägga ner den extra tid och energi det tar att göra detta på "rätt sätt".
Kvinnan känner sig då tvingad att utföra alla dessa sysslor för att det ska bli rätt gjort, hon sätter sig sen o beklagar sig till väninnorna om hur lat deras "mansbäbis" är och hur jobbigt det är med alla "kvinnofällor".