• Anonym (Kantarell)

Varför är män i allmänhet så dåliga på att städa och hålla ordning?

Gillar män i regel att leva i smuts och högar med disk?

Eller är de så smarta att de vet precis hur de ska nästla sig in i en kvinnas hjärta för att lämpa över allt hushållsarbete och tråkiga saker till kvinnan?

En kvinna skulle i regel aldrig lämna smutsig disk i dagar, eller låta tvättkorgen baxna innan de sätter igång en maskin. En kvinna skulle i regel aldrig strunta i sitt hem. Men det verkar som att män kan komma undan med vad som helst bara de träffar rätt kvinna att utnyttja.

• Svar på tråden Varför är män i allmänhet så dåliga på att städa och hålla ordning?
  • Anonym (H)

För att män är vana att prioritera sig själva i alla rum. Därför blir det ett generalfel i hjärnan att de ska behöva göra något tråkigt.

Kvinnor har tidigt fått lära suga ut göra saker för att det ska göras, inte för att det är kul. Att livet också handlar om handlas trevnad.

Ingen människa gillar att städa, varken män eller kvinnor. Men kvinnor har lärt sig ansvar

• sextiotalist
    Anonym (Kantarell) skrev 2021-01-03 10:01:34 följande:

Eller är de så smarta att de vet precis hur de ska nästla sig in i en kvinnas hjärta för att lämpa över allt hushållsarbete och tråkiga saker till kvinnan?

En kvinna skulle i regel aldrig lämna smutsig disk i dagar, eller låta tvättkorgen baxna innan de sätter igång en maskin. En kvinna skulle i regel aldrig strunta i sitt hem. Men det verkar som att män kan komma undan med vad som helst bara de träffar rätt kvinna att utnyttja.

Nja

Vet många kvinnor, inklusive mig själv, som inte är hysteriska när det gäller städning.

Vet både män och kvinnor som är pedanter

Jag personligen har inga problem med att låta disken stå. När jag varit ensam i vårt sommarhus så har jag diskat varannan dag.

Hemma så tvättar jag en gång i veckan och anser att det är smartare miljöekonomiskt att fylla tvättkorgen till max och sedan tvätta färre, men fulla tvättmaskiner.

Jag har ytterst sällan tvättat mer än en gång i veckan oavsett om vi varit två eller fem personer hemma.

Även under den tiden vi hade ett småbarn och två tonåringar hemma
  • Sogol

Så det finns inga slarviga kvinnor menar du? Snacka om att ha fördomar. Men ja en del personer är mer noga med städning än andra.

• Anonym (Eh)

Känner inte igen det där alls. Jag känner nog lika många män som kvinnor som är de drivande i städande, mer pedanta etc hemma, kanske något fler män till och med. Själv är jag kvinna och har inga peoblem alls med stök eller odiskad disk och jag känner alltså flera kvinnor som i stort sett inte gör något hemma medan männen är de som städar och diskar och blir sura på allt stök. Och tvärtom också, kvinnor som gör nästan allt (och såklart fall där båda parter gör lika mycket. Bland de jag känner går det inte att dra någon parallell till kön alls när det gäller detta, och et gäller över samtliga generationer.

• Anonym (K)

Jag vet ärligt talat inte om det beror på att de blivit curlade hemma under uppväxten eller om de bara skiter i det ändå. Jag tror det är en blandning av de två.

Jag har ett skräckexempel jag kommer att tänka på. När en släkting till mig var yngre, ca 25 år eller nåt, skulle jag hälsa på honom ett par dagar. Det fanns inte en enda tom yta i hemmet! Hela golvet var täckt av skräp, reklam, kläder, pizzakartonger, allt ni kan tänka er! Köksbänkarna hade högar av disk och skräp. Varenda möbel var totalt täckt av saker. Badkaret och toan såg ut som om de inte blivit rengjorda på femtio år ungefär, totalt vidrigt. Jo, han var singel också så klart.

• Anonym (Kattis)

Det finns män som är väldigt noga att städa och hålla rent hemma.Jag själv är lite lat att städa och disken kan stå någon dag .Jag tycker att det är tråkigt att städa och gör hellre nåt roligare.Städningen tar aldrig slut.

• Anonym (nope)
    Anonym (Kantarell) skrev 2021-01-03 10:01:34 följande:

Haha, inte min man. Han är snudd på pedant och tycker nog att jag är den som slarvar. Jag kan lägga strumpor kvar i soffan, strunta i att torka av spisen direkt efter matlagning osv, men det klarar han inte av Flört. Han sätter på tvättmaskinen innan jag ens hinner se att det var dags för han kollar tvättkorgen varje dag.

Så tyvärr har du nog haft otur när du mött män. Men visst finns det sådana som du beskriver men jag skulle inte göra en sån generell rubrik om saken som du har gjort, men jag antar du gjorde det för att provocera lite. 
  • Anonvm

Vilka extrema generaliseringar du gör....

Personligen faller jag rätt in rollen dock, i de förhållanden jag haft så har kvinnorna jag levt ihop med lagt oerhört mycket mer tid och energi på städning, tvättning och "hushållssysslor".
    Detta har orsakat friktion och irritation som absolut bidragit till att förhållandena efter en tid avslutats...

Jag köper dock inte män som grupp skulle vara "sämre" på dessa sysslor, eller aktivt "lassa över" ansvaret för dessa på kvinnan.

Jag ser istället att män o kvinnor på gruppnivå prioriterar olika och värdesätter saker ur olika perspektiv.

Jag tror man absolut över lag kan påstå att män helst vill undvika dessa "sysslor", det män då gör är att jobba fram tillvägagångsätt som förenklar och effektiviserar.

Låt mig ge ett konkret exempel, en man har inga som helst problem med att kasta alla sina kläder i samma 60grader tvätt o sen in i torktumlaren. Samt köpa på sig så många exemplar av alla plagg att det räcker med att tvätta med 2-3veckors mellanrum... För mig nu när jag lever ensam så bokar jag tvättstugan varannan vecka, jag kör då 1 maskin 60grader med underkläder, 1 maskin 40 med byxor o tröjor, samt 1 maskin med sängkläder. Detta tar från det att jag börjar tills allt är torrt igen runt 4tim, men det är kanske 20min aktivt arbete. Så utslaget blir det 2tim i veckan och 10min aktivt arbete, så har jag rena kläder och sängkläder.

När jag levde tillsammans med kvinnor så snurrade tvättmaskinen kanske 2-3 tvättar om dagen, ofta med enbart 2-3plagg. Det var olika temperatur, olika program, olika tvättmedel, vissa saker skulle hängas, andra skulle läggas platt o torka.... Osv...osv...
    Det stod 4 tvättkorgar i badrummet o det låg ständigt olika högar runt omkring, både i badrummet och i tvättstugan.
    Jag överdriver inte när jag säger att vi tillsammans la 1tim om dagen aktivt arbete på att hantera tvätt, minst. Med sortering, hängning, vikning, stryknig, och hänga in fint i garderoberna....

Bara med tvätten blir alltså skillnaden 10min i veckan mot 7tim i veckan när jag jämför mitt sätt att tvätta mot de kvinnor jag levt med....

Precis samma erfarenheter har jag när det gäller det mesta som faller under kategorin "hushållsysslor", såsom städning, handling och matlagning.

Kvinnor krånglar generellt till allt detta på ett sätt som gör allting extremt tungjobbat, sen blir de griniga över att deras man/sambo inte är villig att lägga ner den extra tid och energi det tar att göra detta på "rätt sätt".
    Kvinnan känner sig då tvingad att utföra alla dessa sysslor för att det ska bli rätt gjort, hon sätter sig sen o beklagar sig till väninnorna om hur lat deras "mansbäbis" är och hur jobbigt det är med alla "kvinnofällor".

• Anonym (Finns undantag)

Det finns många yngre kvinnor som är undantag till det där. De är precis som äldre kvinnor med att de vill ha det snyggt och städat, där är det samma sak, men de vill inte städa och hålla det snyggt själva. Där ligger en massiv skillnad.

Detta gjorde mamma, och kanske pappa åt dem innan och nu tycker de att det skall sambon göra åt dem. En slags modern feminism blandad med hemmafruideal. Fast inte typen av hemmafru som tar hand om barn, lagar mat, tvättar och städar utan typen som shoppar, fikar och lägger upp bilder på instagram, och inte typen av feminism som kan själv. Utan mannen skall kunna allt och göra allt.

Svar på tråden Varför är män i allmänhet så dåliga på att städa och hålla ordning?