Frippe34 skrev 2021-01-03 13:37:16 följande:
Har en son som är tillsammans med en flicka. Ålder på dom är 12 år nu.
Min fråga är när är det okej att dom sover över med varandra ?
Har själv mina tankar om att kanske 15-16 år är okej men inte tidigare.
Det har förekommit önskemål från flickans mor att detta inte är någon stor grej utan är okej.
Låter lite väl länge att vänta tills de är 27-28 år...
Men om man utgår från att du menar NÄR de är 15-16 år, så tänker jag att det är väldigt individuellt.
Vissa som är 12 år är "ihop" och leker tillsammans, kollar film, hänger med varandra som kompisar.
Andra som är 12 år är ihop som vuxna är med relationsbyggande och sexliv (eller är KK med varandra).
I vilken fas tror du att ditt barn befinner sig i?
För då kan du rikta ditt föräldraprat till den målgrupp du tror ditt barn tillhör. Är det "vara snälla mot varandra" som är rätt sak att prata om? Eller "blommor och bin" dvs ta upp vad barnet minns från sexualkunskapen i skolan, hjälpa till att kolla upp Ungdomsmottagningen och vad man kan göra där osv.
Vad du än tror kan hända på natten kommer 100% säkert att hända på dagen om man förbjuder övernattning... Så att undvika tex oönskad graviditet genom att undvika att de träffas på nätterna = inte särskilt effektivt, närmare 0% effektivitet på det... Däremot att prata om skydd + boka tid på ungd.mott. tillsammans osv. ger bättre effekt!