• Frippe34

När är det okej att sova över hos flickvän?

Har en son som är tillsammans med en flicka. Ålder på dom är 12 år nu.

Min fråga är när är det okej att dom sover över med varandra ?

Har själv mina tankar om att kanske 15-16 år är okej men inte tidigare.

Det har förekommit önskemål från flickans mor att detta inte är någon stor grej utan är okej.

• Svar på tråden När är det okej att sova över hos flickvän?
  • FtS70

Vad är du rädd för ska ske? Kan hotet av detta i så fall undanröjas av att övernattning utesluts?

• Magical
    Frippe34 skrev 2021-01-03 13:37:16 följande:

Det har förekommit önskemål från flickans mor att detta inte är någon stor grej utan är okej.

Eftersom det är olagligt med sex före 15 så tycker jag det är oerhört viktigt att flickas föräldrar har godkänt övernattning och hur den ska gå till (samma säng/varsin säng osv). De kanske inte har sex nu utan bara tycker det är spännande att sova över men rätt vad det är så kommer de ju testa att ha sex. Har du pratat med din son om kondomer tex? Har tjejens föräldrar pratat med henne? 

Sover de mest över som kompisar (eftersom de är så unga) så är det väl inget problem, men som sagt, prata mer med din son. Och checka av med flickans föräldrar igen om de tänkt så långt som till sex och preventivmedel.
  • Cat's eye
    Magical skrev 2021-01-03 13:50:36 följande:

Eftersom det är olagligt med sex före 15 så tycker jag det är oerhört viktigt att flickas föräldrar har godkänt övernattning och hur den ska gå till (samma säng/varsin säng osv). De kanske inte har sex nu utan bara tycker det är spännande att sova över men rätt vad det är så kommer de ju testa att ha sex. Har du pratat med din son om kondomer tex? Har tjejens föräldrar pratat med henne? 

Sover de mest över som kompisar (eftersom de är så unga) så är det väl inget problem, men som sagt, prata mer med din son. Och checka av med flickans föräldrar igen om de tänkt så långt som till sex och preventivmedel.

Det är inte olagligt för de två att ha sex med varandra, jag tolkar det som att båda är 12 (alltså under 15 år). De kan ha sex med varandra hur mycket de vill, rent lagligt. Däremot hade det varit olagligt om den ena parten hade varit exempelvis 20 år och den andra 14.
  • Klartsomvatten

Antar att ni är rädda för att de ska ha sex eller vara intima med varandra på annat sätt men jag kan säga att de har i sådana fall redan haft sex och varit intima med varandra och om de inte redan har haft sex så kan de ha det även fast ni förbjuder övernattning. Man kan ha sex även fast man inte sover med varandra.

Det finns ju ingen ålder då det magiskt blir okej att sova med varandra, det är något som ni föräldrar får ta och komma överens om. Flickans mamma tycker att det är okej att de nu sover med varandra, vad säger flickans pappa? Det är du, den andra föräldern och flickans föräldrar som bestämmer här men personligen hade jag inte sett något problem med att de sover tillsammans.

Är ni oroliga för att de ska ha sex och inte skydda sig så kan ni ju ta och prata med dem om kondomer och preventivmedel i övrigt.

• nnnnnnnn
    Frippe34 skrev 2021-01-03 13:37:16 följande:
    Låter lite väl länge att vänta tills de är 27-28 år...

Men om man utgår från att du menar NÄR de är 15-16 år, så tänker jag att det är väldigt individuellt.
    Vissa som är 12 år är "ihop" och leker tillsammans, kollar film, hänger med varandra som kompisar.
    Andra som är 12 år är ihop som vuxna är med relationsbyggande och sexliv (eller är KK med varandra).

I vilken fas tror du att ditt barn befinner sig i?
    För då kan du rikta ditt föräldraprat till den målgrupp du tror ditt barn tillhör. Är det "vara snälla mot varandra" som är rätt sak att prata om? Eller "blommor och bin" dvs ta upp vad barnet minns från sexualkunskapen i skolan, hjälpa till att kolla upp Ungdomsmottagningen och vad man kan göra där osv.

Vad du än tror kan hända på natten kommer 100% säkert att hända på dagen om man förbjuder övernattning... Så att undvika tex oönskad graviditet genom att undvika att de träffas på nätterna = inte särskilt effektivt, närmare 0% effektivitet på det... Däremot att prata om skydd + boka tid på ungd.mott. tillsammans osv. ger bättre effekt!
  • moaguuun

Kan man ens kalla det flickvän när de är 12..

• Lolakola

Frågan är väl varför de vill sova över? Är det mysigt att kunna stanna uppe sent och inte behöva gå hem, som med vilka kompisar som helst, så är det väl ok med en madrass på golvet, eller ute i vardagsrummet. Är det för att de vill känna sig vuxna och sova i samma säng som ?riktiga? par - aldrig i livet. Finns ingen anledning för 12-åringar att göra det.

Svar på tråden När är det okej att sova över hos flickvän?