Ni som gjort många ultraljud under graviditeten, hur många?
Kanske är en dum fråga men hur många ultraljud har ni gjort och har era barn tagit skada av det?
Kanske är en dum fråga men hur många ultraljud har ni gjort och har era barn tagit skada av det?
Tre stycken inkl rutin ul i v 21. Därefter varannan vecka fram till v 34 och därifrån blir det två till (varje vecka) fram
Till bebis kommer i v 37.
Minns inte, men runt minst10 med båda barnen. Och nej, de har inte tagit skada eftersom UL är ofarligt. Det man sett är en viss tendens efter många UL att barnen blir vänsterhänta.
Tre stycken inkl rutin ul i v 21. Därefter varannan vecka fram till v 34 och därifrån blir det två till (varje vecka) fram
Till bebis kommer i v 37.
7-8 stycken med båda barnen. Ingen verkar blivit vänsterhänt.
Minns inte, men runt minst10 med båda barnen. Och nej, de har inte tagit skada eftersom UL är ofarligt. Det man sett är en viss tendens efter många UL att barnen blir vänsterhänta.
Ultraljud är helt ofarligt.
Gjorde ca 8 med första barnet pga att jag blev sjuk i havandeskapsförgiftning och de behövde göra tillväxtultraljud sista tiden. (1 ul gjordes för att fastställa graviditet då jag blev gravid trots piller, 2 rutin-ul och de sista ul gjordes när jag låg inlagd)
4 ul gjorde jag med barn nr 2 då jag övervakades noga så jag inte fick ännu en havandeskapsförgiftning.
4 ul gjorde jag med barn nr 3 då han låg i säte och skulle behöva vändas.
Ja. Tror du verkligen de skulle göra många tusentals UL per år om det vore det minsta farligt? UL har funnits i många år- om det varit farligt hade det upptäckts. UL är ljud- inte strålning som många tycks tro. UL används i andra sammanhang också. Tex UL på hjärtat- det har både jag och min man gjort. VUL inom gynekologin är jättevanligt.
Senaste graviditeten så gjorde jag nog 7-10 vul och säkert 20-30 ul.
Vad jag vet så har Stella inte tagit skada av det, hon är som vilken 1åring som helst.
Senaste graviditeten så gjorde jag nog 7-10 vul och säkert 20-30 ul.
Vad jag vet så har Stella inte tagit skada av det, hon är som vilken 1åring som helst.