• Anonym (TS)

    Om man inte har något eget boende får man ha sitt barn varannan vecka?

    Barnets pappa och jag är i en vårdnadstvist. Jag har alltid tagit hand om barnet själv. För han har psykisk ohälsa. Nu vill han ha barnet varannan vecka. Men han har inget eget boende ens. Ingen ekonomi heller. Han bor hos sin mamma just nu. Han brukar flytta runt. Kan man få ha ett barn varannan vecka utan egen lgh? Hur ser tingsrätten på sånt? Han har inte heller klarat av att betala underhåll. Jag får underhållsstöd av FK.

    Rent spontant borde han förstå sina egna begränsningar men det gör han inte pga sina diagnoser.

  • Svar på tråden Om man inte har något eget boende får man ha sitt barn varannan vecka?
  • Anonym (Famrätt)

    Att han bor med sin mamma är inget hinder. Så ser det ut för många nuförtiden. Att flytta runt med barnet däremot är ett hinder. Främst handlar det om att han ska klara av att ge barnet den omsorg och trygghet på alla plan som ett barn kräver. Och där kommer ju den psykiska hälsan in. Det är det viktiga, inte om han bor hos mamma.

  • Anonym (TS)

    Han har flyttat 4 ggr bara detta år och har varken jobb och massa skulder. Inga pengar. Kronofogden. Jag vet att den psykiska biten är ett stort hinder men bara nyfiken om dom går på boende och ekonomi också? Man ska väl klara av att försörja ett barn också tänker jag

  • Anonym (Ojojoj)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-03 20:35:07 följande:

    Han har flyttat 4 ggr bara detta år och har varken jobb och massa skulder. Inga pengar. Kronofogden. Jag vet att den psykiska biten är ett stort hinder men bara nyfiken om dom går på boende och ekonomi också? Man ska väl klara av att försörja ett barn också tänker jag


    Ja har han redan flyttat 4 ggr i år så är det extremt med tanke på att det bara är den 3:e Januari.
  • Anonym (Jade)

    Troligen får han inte varannan vecka förrän boendet är klart om inte hans föräldrar kan låta dem bo där under hans vecka.
    Varför skaffade du barn med någon som är så dålig? Det spelar väl ingen roll för dig  var underhållet kommer ifrån.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-03 20:35:07 följande:

    Han har flyttat 4 ggr bara detta år och har varken jobb och massa skulder. Inga pengar. Kronofogden. Jag vet att den psykiska biten är ett stort hinder men bara nyfiken om dom går på boende och ekonomi också? Man ska väl klara av att försörja ett barn också tänker jag


    Ekonomin behöver inte nödvändigtvis vara ett hinder eftersom även fattiga människor kan ha barn. Försörjningsstöd garanterar en skälig levnadsnivå.

    Den psykiska ohälsans inverkan på hans förmåga att erbjuda barnet känslomässig stabilitet och omsorg är det som är avgörande tänker jag. Och stabilitet i boendet, även om det är hos hans mor.

    För att kunna övergå till varannan vecka krävs också att barnet har en etablerat relation med pappan. Att de har träffats ofta och regelbundet innan. Rekimenderas heller inte innan 3 års ålder.
Svar på tråden Om man inte har något eget boende får man ha sitt barn varannan vecka?