• Jagheteralma

    Influensavaccin för gravida?

    Har endast läst fördelar om det, finns det några nackdelar?

    Har du tagit det eller valt att inte göra det? Varför / varför inte?

  • Svar på tråden Influensavaccin för gravida?
  • sandra29
    Jagheteralma skrev 2021-01-03 21:29:07 följande:

    Har endast läst fördelar om det, finns det några nackdelar?

    Har du tagit det eller valt att inte göra det? Varför / varför inte?


    Jag har tagit det både vid min förra graviditet och denna.

    Vad jag vet inga risker :)
  • Jagheteralma
    sandra29 skrev 2021-01-03 22:13:17 följande:

    Jag har tagit det både vid min förra graviditet och denna.

    Vad jag vet inga risker :)


    Tack för svar! Fick du några symptom efter? Eller du mådde som vanligt? :)
  • sandra29
    Jagheteralma skrev 2021-01-03 22:18:04 följande:

    Tack för svar! Fick du några symptom efter? Eller du mådde som vanligt? :)


    Mådde precis som vanligt. Tycker absolut du ska ta den :)
  • Anonym (E)

    Jag tog precis nu efter v16, fick 0 biverkningar. Läste på som en tok men det fanns bara 1000 forskningsartiklar om fördelar tex minskad risk för tidigt födsel osv. Eftersom den ges till ett antal miljoner människor varje höst har de bra koll på den. Kommer däremot inte ta covid vaccin förrän efter BF. Är inte riskgrupp (förutom grav) och där har de ej forskat på hur den påverkar.

  • Linhan89

    Jag har aldrig tagit den förut men min BM rekommenderade det starkt. Man kan bli väldigt sjuk i vanlig influensa under graviditeten då immunförsvaret är lite ur balans, hon berättade om en tjej som var i v33 och blev mycket sjuk i influensa, både barnet och hon höll på att stryka med så hon fick akut snittas.

    Så jag tänkte att jag ska nog allt ta det. Så det gjorde jag och fick noll biverkningar!

  • Anonym (M)

    Blev rekommenderad av min bm men utan att gå in på djupare plan så tog jag det inte. Ett informerat val för min del och alla får ha sin egen åsikt utan att dumförklara:)

    Aldrig varit så frisk och fri från mindre förkylningar som under graviditeten! Inte en enda sjukdag!

    Inte heller varit sjuk i någon influensa sedan jag var 10 ksk så det påverkade också mitt val:)

  • Jagheteralma
    Anonym (M) skrev 2021-01-04 09:13:45 följande:

    Blev rekommenderad av min bm men utan att gå in på djupare plan så tog jag det inte. Ett informerat val för min del och alla får ha sin egen åsikt utan att dumförklara:)

    Aldrig varit så frisk och fri från mindre förkylningar som under graviditeten! Inte en enda sjukdag!

    Inte heller varit sjuk i någon influensa sedan jag var 10 ksk så det påverkade också mitt val:)


    Du vill inte dela med dig om vad som avgjorde varför du valde att inte ta det? Tänker eftersom du skrev ?ett informerat val?..
  • anonym8383

    Tog influensavaccinet så fort det kom ut, det är ju absolut rekommenderat att man gör som gravid och det är till och med gratis för gravida just därför.

    Ser ingen som helst anledning till att inte ta det, jag var lite trött dagen efter men det kan lika gärna haft med graviditeten att göra. Inga biverkningar annars. Var verkligen inte sugen på en influensa mitt i graviditeten, man har det tillräckligt jobbigt ändå när man bakar bebis :) 

  • Anonym (M)
    Jagheteralma skrev 2021-01-04 11:33:02 följande:

    Du vill inte dela med dig om vad som avgjorde varför du valde att inte ta det? Tänker eftersom du skrev ?ett informerat val?..


    Jag kollade upp innehållsförteckningen på just det influensavaccinet som erbjöds, googlade några ämnen som fanns i och tyckte inte att dom har i min kropp att göra bara:) bland annat var det just octoxynol-9, formaldehyd och neomycin som fanns i vaccinet:)

    Men hade nog inte tagit det ändå, aldrig reflekterat över att man skulle behöva vaccinera mot influensan just men om man har jättedåligt immunförsvar så ksk det vore värt, men det får var och en avgöra:)
  • Goldenrobot

    Jag tog under mina två första graviditeter. Barnen födda feb-mars.

    Nu är jag beräknad först i juli. Barnmorska rekommenderade att jag vaccinerar mig när jag når vecka 16 och jag hade nog tänkt göra det först. Var dundersjuk i influensa för ett par år sedan - då inte gravid dock..

    Såvitt jag hittills tagit del av rekommenderar de inte covid-vaccin till gravida, och jag är egentligen mer orolig över covid-infektion.. Eftersom jag inte kan vaccinera mig mot covid kommer jag förmodligen fortsatt hålla mig mer el mindre isolerad för att inte utsätta mig, och då borde jag ju inte löpa nån större risk att bli smittad med influensa heller så jag börjar tveka.

    Jobbar helt och hållet hemifrån, träffar typ bara sambon och barnen. Sambon är den som handlar o s v

Svar på tråden Influensavaccin för gravida?