• Mon 4 Jan 2021 09:19
    487 visningar
    2 svar
    2
    487

    1 åring och mat

    Hur äter era 1åringar?

    Vår dotter på 13 månader kan äta jättebra ena dagen där hon blir matad och plockar själv med maten.

    Dagen efter äter hon knappt alls. Plockar litegrann sen åker resten av tallriken, vägrar bli matad etc. Hon följer vikt och längd bra och BVC är inte roliga då allmäntillstånd och övrigt är bra.

    Jag är barnskötare och har jobbat med små barn länge och vet att matvanor går upp/ner men när det gäller ens egna så blir man ju orolig ändå oavsett.

    Fler föräldrar som tampas med mat?

    Hon kan ens dagen som sagt vilja bli matad och äter allt för att nästa dag inte ens plocka upp makaroner eller köttbullar själv från sin bricka där hon klart och tydligt ser maten utan att det är ihopblandat.

  • Svar på tråden 1 åring och mat
  • Mon 4 Jan 2021 18:49
    #1

    Barn i den åldern verkar kunna hantera dagar med dåligt matintag ganska väl.

    Viktigare är att du får i din dotter en balanserad kost, dvs tillräckligt med grönsaker. Det kan vara en utmaning och det är först nu min 3-åring får i sig så pass mkt grönt att jag har slutat noja över det.

  • Mon 4 Jan 2021 21:07
    #2

    Vid 1 år så åt våra barn lite efter varannandagsprincipen dvs åt bra en dag, sen en dag dåligt osv.
    Men i genomsnitt åt de bra/ok, så de följde viktkurvan helt ok.

    Så vi slutade truga eller locka, utan bara lät dem äta som de ville. Vissa dagar fick man vara snabb med att erbjuda mål och mellanmål, då de åt oftare och mer...

Svar på tråden 1 åring och mat