• Anonym (......)

    Ni som varit sjukskrivna för utmattning, hur länge var ni det?

    Hejsan!

    Ni som varit sjukskrivna för utmattning , hur länge var ni det? Å hur trappade ni upp det när ni väl börjat jobba?

    Äe sjukskriven på heltid sen november. Var i början av utmattning men har haft symtom säkert 1 år men på slutet var jag så ostadig så det kändes som jag var på på gungande båt. Har blivit bättre men är inte bra. Upplever även nu ett ringande i öronen. Är sjukskriven januari ut men vet inte hur jag ska göra framöver. Är egentligen livrädd för att börja jobba å vet inte om hag börjar i februari att det är för snabbt kanske.

  • Svar på tråden Ni som varit sjukskrivna för utmattning, hur länge var ni det?
  • Fjäril kär

    Helt sjukskriven i 6 månader.

    Började sen jobba 2 timmar om dagen och testade det i 2 veckor. Ökade sedan till 4 timmars arbete om dagen men efter nån vecka fick jag gå tillbaka till 2 timmars jobb. Jobbade så i ca 2 månader och ökade sen igen till 4 timmar. Jobbade så i 2 månader och sedan gick jag upp till ordinarie tid.

  • Anonym (Orolig)

    Jag har varit hemma pga utmattning sen den 2 November, ska börja jobba den 18 Januari. Är jättenervös för hur jag ska orka, och alla frågor och blickar som kommer( är på ett stort företag).

    Jag har ring i öronen som har blivit värre sista veckan.

    Hur mår du annars, trött?

  • Anonym (Anna)

    Varit sjukskriven i olika omfattning i 180 dagar, ska börja på heltid igen fast jag egentligen inte är redo.

    Min sjukskrivning började på heltid och sen har jag trappat upp och gick väl bra tills jag nådde 75% då det blev totalt kaos på jobbet. Känns som att cheferna var beroende av mina kunskaper men att jag inte hade ork att hjälpa så mycket de behövde. Pga att min arbetsgivare inte skött sin del enligt försäkringskassan så betalar de inte efter dag 180 utan vill att jag ska byta jobb. Men av olika skäl så ska jag testa 100% hos min nuvarande arbetsgivare.

  • Anonym (Orolig)

    Anna, va du väldigt dålig i början av utmattningen?

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-07 11:04:27 följande:

    Anna, va du väldigt dålig i början av utmattningen?


    Alltså jag skulle säga ja, men inte så illa som många andra man hör om. Mina största problem var ångest, att jag inte kunde sova eller få i mig mat (hade fruktansvärt ont). Har fortfarande kvar problemen men är betydligt bättre. Jag har väldigt mycket ångest över att börja jobba natt igen då jag fått slippa det.

    Jag var orolig över hur mina kollegor skulle reagera men de kunde inte ha skött det på ett bättre sätt. De flesta sa bara att de saknat mig och ingen som gjorde mig obekväm. Alla hade väldigt stor förståelse.
  • Anonym (Orolig)

    Ok, tack för svar.

    Man är ju orolig att man aldrig ska bli normal igen, men det blir man väl tids nog.

    Men du har inte haft den där förlamande tröttheten?

    Mina 2 första veckor låg jag mest pga trötthet, vidrigt verkligen.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-07 13:47:31 följande:

    Ok, tack för svar.

    Man är ju orolig att man aldrig ska bli normal igen, men det blir man väl tids nog.

    Men du har inte haft den där förlamande tröttheten?

    Mina 2 första veckor låg jag mest pga trötthet, vidrigt verkligen.


    Vi får hoppas det! Kommer nog vara mycket mer försiktig i framtiden när jag känner stress.

    Jo jag låg nog också i ca 2 veckor. Har en väldigt "seg" hjärna fortfarande. Kan ju säga att jag totaldäckade när jag kom efter jobbet när jag började jobba 50%.

    Men känns det okej för dig att gå tillbaka till din arbetsplats?
  • Anonym (Orolig)

    Anna:

    Jo det känns ok att gå tillbaka, är bara orolig att jag inte ska klara av det då jag alltid har varit den som har fixat allting.

    Ursäkta för många frågor men det är så skönt att höra mer er som har kommit lite längre i erat tillfrisknande.

    Tränar du?

    Äter du några extra vitaminer eller tillskott för att boosta hjärnan?

    Har du kommit så långt i ditt tillfrisknande att du inte tänker på din utmattning varje dag?

    Har du svårt att slappna av?

    Hoppas verkligen det löser sig med din arbetssituation.

  • Anonym (Bengta)

    Har haft tre i min närhet senaste tiden. En var hemma ett halvår, den andra i 3,5 år, den tredje är hemma än efter nästan fyra år.

    Den första gick tillbaka till samma jobb. Den andra bytte till annan typ av tjänst och det skulle jag tro att den tredje också får göra.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-01-07 15:22:45 följande:

    Anna:

    Jo det känns ok att gå tillbaka, är bara orolig att jag inte ska klara av det då jag alltid har varit den som har fixat allting.

    Ursäkta för många frågor men det är så skönt att höra mer er som har kommit lite längre i erat tillfrisknande.

    Tränar du?

    Äter du några extra vitaminer eller tillskott för att boosta hjärnan?

    Har du kommit så långt i ditt tillfrisknande att du inte tänker på din utmattning varje dag?

    Har du svårt att slappna av?

    Hoppas verkligen det löser sig med din arbetssituation.


    Ja då hänger det ju lite på kollegorna men vet hur det känns.

    Ingen fara med frågorna, jag tränade 2 gånger i veckan tills gymmet stängde i december. Men har hund så mycket promenader. Gymma hjälper mig mer.

    Nej det har jag inte, det tenderar att komma upp på olika sätt.

    Ja, så länge jag är hemma och min man orkar lyssna på mig. Jag behöver prata om saker för att kunna bearbeta.
  • Trubadurenstjej

    Hej!

    Jag var helt sjukskriven i tre månader till att börja med, sen trappade jag försiktigt upp med två timmar i taget under två månader. Fick tyvärr ett bakslag och blev sjukskriven på heltid igen nästan direkt under ett par månader. Var sedan sjukskriven på 50% under 1,5 års tid. Ibland klara jag det inte och blev sjukskriven 100% några veckor emellanåt. Hade under denna tid andra arbetsuppgifter, då jag är butikschef och inte klara av av någon som helst press. Har snart jobbat heltid i två år och det har gått jättebra Kan säga att jag har världens bästa chef som stöttat mig otroligt mycket också.

    Gå inte tillbaka för tidigt! Lyssna på din kropp.

  • Anonym ((S))

    Kraschade som mammaledig till 2 barn varav en sov jättedåligt under en period. Blev då sjukskriven (så pappan tog föräldrarledigt) under ca 4 månader. Jobbade 50% i ett par månader, sen 75% ett par och sedan heltid. Det är några år sedan men tja, jag är utmattad sen dess och mår inte bra nu heller.

  • Anonym (Mother)

    Jag har varit sjukskriven i över 180 dagar men haft olika procent sjukskrivning. Just nu jobbar jag bara 25%. Är pga privata problem med stress och inte pga jobbet. Jag känner mig inte bättre alls ännu tyvärr. Har yrsel, öronsus, matthet, orkeslös osv.. aldrig varit såhär innan jag fick denna diagnos. Verkar segt att bli frisk

  • Anonym (Länge)

    Runt 2,5 år sjukskriven heltid. Arbetade sedan 25% i ca 6 månader innan jag återigen blev sjukskriven 100% men på grung av graviditetsbesvär.

  • Anonym (......)

    Man är ju livrädd att börja för tidigt! Hur vet man egentligen när man är redo?

    Skönt att läsa att en till har ring i öronen. Läste att det kan bero på utmattning med. Är extremt trött å så känslig för ljud. Går inte att ha en massa ljud runt mig för då får jag panik.

    Mina två första veckor av sjukskrivningen låg jag med. Kunde inte äta pga illamående och skakade i kroppen och var helt slut.orkade ingenting.

Svar på tråden Ni som varit sjukskrivna för utmattning, hur länge var ni det?