• elisabethfrida

    Insemination singelkvinnor

    Till alla barnlängtande singelkvinnor och ni som redan skaffat barn på egen hand!

    Jag har haft barnlängtan länge och har den senaste tiden känt att nä nu tar jag tar i detta själv till hösten så har jag lite tid att ställa mig in mentalt! ???? Ska ringa till vårdcentralen och höra mig för såklart men hur skulle ni säga är bästa sättet att gå till väga, börja med att frysa sina ägg, kontakta en klinik? Har ni tips på bra kliniker? Priser? För er som är gravida/skaffat barn hur kändes det att vara gravida på egen hand första tid med barnet osv, vad bör man tänka på? Är helt grön så ge mig all tips och tankar. Önskar dock att endast de som befinner sig i samma sits eller varit där deltar ????


    Insemination singelkvinnor
  • Svar på tråden Insemination singelkvinnor
  • nightingale81

    Har inga barn, blir 40 år.  Alla gör vi olika val, men själv känner jag att jag inte hade fått i hop tiden själv och utan stöd av någon samt heltidsarbete så för mig känns det naturligare att avstå barn.
    Du ringer inte en vårdcentral utan en kvinnoklinik, alternativt privat sådan.

  • Jag är bara jag

    Att frysa ägg är inte det man i första hand gör om man vill ha barn på egen hand. Det är krångligt, jobbigt och ger klent resultat. Insemination brukar vara början. I vissa regioner är kön väldigt lång, bla v.a götaland. I andra är den rätt kort. Annars finns alltid privata kliniker. Dyrt, men ingen kö. Danmark finns ju också. 

  • AnnaLa

    Hej! Jag kände att jag måste svara dig... jag har gjort hela resan själv. Och även om jag aldrig tänkt mig få barn själv så har jag aldrig ångrat mig en sekund.

    Men för mig var det nu eller aldrig.

    Så därför ville jag skriva till dig, eller egentligen till alla andra också som går i samma tankar!

    Beroende på hur gamla ni är så börja med undersöka er fertilitet. Jag hade inte tänkt skaffa barn själv, men var nyfiken på hur mycket tid jag hade... jag var 34 när jag började forska hos en svensk gyn.. fick vid 35 reda på att min äggreserv var nästan slut! ( AMH värde nära 0) Så då tvivlade jag inte längre.. fick reda på att jag inte hamnat i klimakteriet riktigt än men att jag hade en äggreserv som någon nästan10 år äldre än mig. Sen blev det en lång resa med flera ivf försök i Danmark som inte lyckades pga min låga äggreserv. Och äggdonationsförsök i Lettland. Där jag efter flera försök missfall och utomkvedshavandeskap fick min dotter. Fantastiskt! Så vad jag ville säga var, resan kan för vissa vara längre än man tror.. så börja undersök så mycket du kan så att man har alla förutsättningar klart för sig! Lycka till! Man klarar allt man vill även om man är

    Ensam !!

  • elisabethfrida

    Tack AnnaLa och grattis till din dotter!

    Känner verkligen som du skrev att jag vill undersöka mina chanser innan det kanske är försent så vet jag vad jag har att vänta mig! Tack!

Svar på tråden Insemination singelkvinnor