• kaffekaffe22

    BF September 2021

    Jag har nyss plussat för första gången och har så svårt att få in det! Har mensvärk till och från och lite ömma bröst, annars inga mer tecken då det är såpass tidigt. Försöker vara glad och positiv men svårt när man läser hur vanligt missfall är :(

    Jag behöver bli klokare på hur man räknar ut graviditetsveckor? Jag har ganska långa cykler, ca 31 dagar. Första dagen på min senaste mens var 29:e november, vilket jag förstått att man räknar från. Dock hade jag ägglossning typ 6 dagar senare då jag hade ägglossningstest, och därför blir ju cykeln lite längre de månaderna det blir så.

    Nu till min fråga; Ska jag fortfarande räkna från senaste mensens första dag eller ska jag räkna från ägglossningen? Blir det inte missvisande att jag är längre gången än vad jag tror om jag går på mensens först dag trots att ägglossningen var några dagar senare? Så tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden BF September 2021
  • Smulan274
    kaffekaffe22 skrev 2021-01-05 09:47:08 följande:

    Jag har nyss plussat för första gången och har så svårt att få in det! Har mensvärk till och från och lite ömma bröst, annars inga mer tecken då det är såpass tidigt. Försöker vara glad och positiv men svårt när man läser hur vanligt missfall är :(

    Jag behöver bli klokare på hur man räknar ut graviditetsveckor? Jag har ganska långa cykler, ca 31 dagar. Första dagen på min senaste mens var 29:e november, vilket jag förstått att man räknar från. Dock hade jag ägglossning typ 6 dagar senare då jag hade ägglossningstest, och därför blir ju cykeln lite längre de månaderna det blir så.

    Nu till min fråga; Ska jag fortfarande räkna från senaste mensens första dag eller ska jag räkna från ägglossningen? Blir det inte missvisande att jag är längre gången än vad jag tror om jag går på mensens först dag trots att ägglossningen var några dagar senare? Så tacksam för svar! :)


    Ägglossningstester kan vara "positiva" i flera veckor i streck, de är alltså inget att lita 100% på. Och även om du nu hade ÄL den dagen du tror så kan det ha tagit 10 dagar för ägget att fästa, alltså är det alltid omöjligt att veta när man blev gravid, även om man vet när man hade ägglossning därför utgår man ifrån senaste mensen, sen när man gör sitt första ultraljud så mäter dom fostret och du får då ett mer exakt svar på när du blev befruktad och kommer troligtvis gå bf fram/bakflyttad. Så räkna alltså för tillfället med att du är i vecka 7.

    Ang detta med missfall så, ja det är rätt vanligt, men samtidigt är det ju också vanligt att det inte händer jag är en rätt "realistisk" icke-känslor människa. Så jag tänker på det och är glad och ser fram emot att veckorna går och man passerar vecka 12 då man anses vara relativt "safe" från missfall. Man vet att något kan hända så man behöver kanske inte börja köpa bebisprylar och berätta för alla på jobbet att man är gravid. Men man kan ju endå vara glad och hoppas på det bästa, det hjälper ju inte att tänka negativa tankar även om det är svårt att hålla dem borta!

    Jag plussade själv i fredags och är bara i vecka 4,men jag hoppas att det går vägen för oss båda! Lycka till och Grattis!!
Svar på tråden BF September 2021