• 24pappa96

    Mamma som ljuger fram sig

    Hej, lång historia kort.

    Är en 24 årig pappa till en underbar liten son på snart 15 månader. Mamman fångade jag otrogen och jag tog mina saker och gick och under tiden valde hon att ringa polisen och anmäla mig för misshandel vilket inte stämmer, polis kom och prata med mig sen fick jag gå och ärendet lades ner pga av att dem fatta att ingen har hänt. Då blev jag arbetslös pga att jag mådde dåligt och flytta hem till föräldrarna som är äldre och sjuka. Har ingen inkomst men tar ändå hand om min son så mycket jag kan, älskar det. Mamman däremot ljuger om att jag misshandlat henne och allt, varje gång hon ska hämta barnet så kommer hon på någon ursäkt och hämtar barnet efter flera dagar. Jag fick plats för att utbilda mig för att det inte går att hitta jobb. Och även det förstår inte mamman. När jag har utbildning måndag morgon så ska hon hämta sonen söndag kväll. Men hämtar istället måndag eller tisdag. Jag har förlorat många dagar av min utbildning och snart väljer dem att inte fortsätta med mig. Har haft sonen nu sen 24 december för att han skulle fira jul med min familj och mamman vill inte hämta honom än idag. Hon säger att hon ligger inlagt i ett sjukhus men farmor till sonen såg hennes bil utanför hennes hem. När jag smsar henne så kommer hon på nya ursäkter hela tiden för att inte hämta sonen.

    Mår jätte dåligt men kämpar in i det sista för min son. Vad kan jag göra och vart kan jag få hjälp. Får heller inget bidragshjälp någonstans förutom FSK när jag går på min utbildning, hon vill heller inte dela med sig av barnbidraget.

    När hon väl har sonen så har jag sett henne på nätterna ute på stan, och gud vet vart hon lämnat sonen?.

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Mamma som ljuger fram sig
  • Mortiscia80

    Dokumentera alla gånger hon inte hämtar sonen i tid, se till att skicka sms till henne och fråga när hon tänker hämta honom och nämn vilken dag/tid ni kommit överens om. Sedan kan du vända dig till Familjerätten om du vill ha hjälp med att få ordning på umgänget, berätta att det inte fungerar, be dem medla.

    Om barnet bor hos dig halvtid har du rätt till halva barnbidraget, prata med Försäkringskassan om vad de behöver för information.

    Om hon är ute på kvällarna får man väl anta att hon skaffar barnvakt?

  • 24pappa96

    Ja jag har möte med socialen nu på fredag och ska visa alla sms och förklara situationen, liksom sonen skulle hämtas söndagen 27 december men har honom fortfarande. Mår så jävla dåligt för att hon gör det här mot sonen. Skiter i vad hon säger och gör mot mig men det är denna perioden barnet behöver sin mamma mest. Nu har jag haft honom snart 14 dagar och innan hon ens hämtat sonen frågar hon när jag ska ha honom igen liksom. Verkar som hon inte vill ha honom alls men på sms skriver hon hur mycket hon älskar att ta hand om honom. Hon är liksom ?sjuk? varje söndag när han ska hämtas, eller så har hon någon som ska måla hennes lägenhet på en söndag ?svart? eller så kan hon bara inte.

  • Mortiscia80

    Kan du inte föreslå för henne att du blir boendeförälder istället? Ta upp det på mötet med soc också, fråga dem om stöttning. Hon verkar ju inte särskilt intresserad av sitt barn =/

  • Magical
    24pappa96 skrev 2021-01-05 16:53:34 följande:

    Ja jag har möte med socialen nu på fredag och ska visa alla sms och förklara situationen, liksom sonen skulle hämtas söndagen 27 december men har honom fortfarande. Mår så jävla dåligt för att hon gör det här mot sonen. Skiter i vad hon säger och gör mot mig men det är denna perioden barnet behöver sin mamma mest. Nu har jag haft honom snart 14 dagar och innan hon ens hämtat sonen frågar hon när jag ska ha honom igen liksom. Verkar som hon inte vill ha honom alls men på sms skriver hon hur mycket hon älskar att ta hand om honom. Hon är liksom ?sjuk? varje söndag när han ska hämtas, eller så har hon någon som ska måla hennes lägenhet på en söndag ?svart? eller så kan hon bara inte.


    Han behöver inte sin mamma mest - inte en mamma som beter sig så. Det är dök bra att du får ha barnet mer? Se bara till att ni bestämmer skriftligt med umgänget för det ska givetvis inte vara så att hon kan komma och gå, och hämta när hon får lust. 
    Eller ser jag mellan raderna att du inte vill ha barnet all den tiden du får? 

    Du ska däremot ha underhåll från henne om du har barnet mycket mer än 50%
  • scanmia

    Du måste få ordning på vardagen så att du har barnomsorg när du ska vara på utbildningen. Det är viktigt både för att du ska kunna ge ett stabilt liv just nu till din son, och även för att du ska kunna bygga en god framtid för er. 

    Det verkar uppenbart att mamman är i så pass dåligt skick att du inte kan räkna med att hon kommer att hålla sin del av det avtal ni har nu.

    Bra att du ska tala med soc. Håll dig till kalla fakta och rikta in dig på konstruktiva lösningar som fungerar för dig och sonen - med eller utan mamman.

    Även om du är (högst förståeligt) arg på mamman så skulle den bästa vägen framåt  vara att hon får ordning på sitt liv och kan vara en positiv del av er sons liv. Vad kan du realistiskt göra för att stötta henne i det? Eller i alla fall inte stå i hennes väg?

    Har du någon (dina eller hennes föräldrar, barnets fastrar/farbröder/morbröder/mostrar, någon föräldraledig kompis) som skulle kunna vara barnvakt när det krisar? Är sonen inskolad på förskola? Eller skulle du kunna göra studieuppehåll fram tills du kan skola in honom?

  • 24pappa96

    Jag älskar att ha min son all tid jag får, har honom mer än gärna varje dag i resten av mitt liv. Det som stör mig är att hon gör ett avtal sen inte håller det. Jag utgår ju så klart ifrån dem avtalen vi gör. Men sen förstör det ganska mycket för mig när hon inte håller sina tider. Då kan jag inte fortsätta planera något då hon aldrig håller det som är planerat. Planen var att jag ska hämta sonen 18 på fredagar då var jag där ALLTID runt 18 eller så lämna hon exakt 18. Men söndag när han var klar 18 kom hon aldrig. Blev antingen mitt på natten eller dagarna efter. Och jag måste ju kunna utgå från det hon säger.

    Får prata med soc och se vad som händer. Och inskola honom så fort det bara går. Men synd bara att mamma inte ska vara där för sonen när det behövs.

    Men en sak är säkert att jag aldrig låter något påverka min och hans framtid. Tar utbildningen ganska seriöst för jag kan inte ge min son en framtid utan jobb och inkomst.

  • Fröken W
    24pappa96 skrev 2021-01-05 20:13:02 följande:

    Jag älskar att ha min son all tid jag får, har honom mer än gärna varje dag i resten av mitt liv. Det som stör mig är att hon gör ett avtal sen inte håller det. Jag utgår ju så klart ifrån dem avtalen vi gör. Men sen förstör det ganska mycket för mig när hon inte håller sina tider. Då kan jag inte fortsätta planera något då hon aldrig håller det som är planerat. Planen var att jag ska hämta sonen 18 på fredagar då var jag där ALLTID runt 18 eller så lämna hon exakt 18. Men söndag när han var klar 18 kom hon aldrig. Blev antingen mitt på natten eller dagarna efter. Och jag måste ju kunna utgå från det hon säger.

    Får prata med soc och se vad som händer. Och inskola honom så fort det bara går. Men synd bara att mamma inte ska vara där för sonen när det behövs.

    Men en sak är säkert att jag aldrig låter något påverka min och hans framtid. Tar utbildningen ganska seriöst för jag kan inte ge min son en framtid utan jobb och inkomst.


    Låter som sunda tankar.

    Jag antar att det inte finns någon möjlighet för dig att ta ut föräldraledigt ett tag? Tänker att det vore skönt för sonen att ha möjlighet till trygg och stabil anknytning. Jag tror säkert att ni redan har en bra relation så tänkte mest på stabiliteten, att sonen får landa i hur det ser ut för er nu.

    Tråkigt för din son att hans mamma inte kommer enligt överenskommelser. Svårt att förbereda honom för det då det kan finnas risk för besvikelse om mamma inte kommer, men blir plötsligt om hon hux flux står där och ska hämta. Nattetid hoppas jag att du nekar henne att hämta, för sonens skull. Att bli uppsliten mitt i natten och åka iväg är inte ok.

    Hoppas det blir ett bra samtal med socialtjänsten, och hoppas att mamman får den hjälp hon behöver för att kunna vara en trygg och stabil del av sonens liv.
  • 24pappa96

    Jag låter aldrig henne hämta sonen efter 19:30 då det är läggdags, men har hänt att hon bara dykt upp 21 och velat hämta honom när vår avtalade tid varit 18.

    Samt att jag mått så dåligt pga av allt som hänt och skrev på sms att jag inte är i tillstånd att ta hand om honom så avvakta lite. Nej, fick ett sms att hon lämnar honom utanför dörren oavsett om jag mår dåligt eller inte.

    Så hoppas verkligen jag får hjälpen jag behöver med detta. För det kan inte fortsätta såhär. Jag sliter på min hälsa av att oroa mig så mycket speciellt när jag inte har sonen om han äter, sover, mår bra.

  • Lolakola

    Men exakt vad vill du ha hjälp med? Du säger att du oroar dig när sonen inte är med dig, men samtidigt låter det som att du gärna vill bli av med honom emellanåt. Och nu har du haft honom i 14 dagar. Som att det vore nåt att skandalöst? Och ärligt talat, ta tag i din hälsa, det är mycket kring att du mått så dåligt...styr upp detta och ge ditt barn en trygg uppväxt istället för att vilja skyffla iväg barnet till mamman när du mår dåligt - trots att du säger strid är orolig när sonen är med henne. Ditt barn är viktigast och går först. Förlåt om jag låter hård, men att du går runt och tycker synd om dig själv hjälper inte varken dig eller din son.

  • 24pappa96

    Har jag sagt att jag vill skyffla bort min unge? Jag pratar om att få hjälp med att lösa problemet med att mamman inte vill hämta sonen i tid. Varför ska mamman ha kvar vårdnaden när hon inte ens vill hämta sonen? Läs om läs rätt. Jag tar gärna min son heltid. Hellre det än att förlita sig på att mamman ska hämta honom hela tiden och leva med det.

Svar på tråden Mamma som ljuger fram sig