• karl02

    Dement Far

    Hej! Har min Far på ett korttidsboende för han är dement.Är rädda att han skall komma hem igen.

    Skall man vägra ta hem honom eller inte? Mor är 90 år och jag sonen har problem med ångest.

    Min far är förvirrad står upp och klär på sig mitt i natten och börjar duka fram på bordet och tycker vi

    Skall börja laga mat för han säger att hela huset är ju fullt i folk och dom får ju ha mat.folk som inte finns skall vi laga mat till. Har ramlat flera gånger går dåligt måste passas 24 timmar om dygnet så han inte ramlar. Tacksam för alla svar Jim

  • Svar på tråden Dement Far
  • Anonym (F)

    Han klarar nog inte att bo hemma längre, tyvärr. Det skadar ju ingen att han går upp mitt i natten men det kan bli farligt om han tror att han ska laga mat mitt i natten, förutom att man kanske måste kasta maten sedan. Han kan behöva ett långtidsboende.

  • Anonym (Hanna)

    Vissa kommer till ett korttidsboende innan dem får en plats på ett permanent boende. Så han kommer med stor säkerhet inte hem igen.

  • Anonym (nn)

    Han kan inte komma hem igen, utan han måste få vara på kortis tills han får ett permanent boende. 
    Behöver han tillsyn 24/7 så klarar han inte av att bo hemma. 
    Det är ju så också att demenssjukdomen blir bara sämre och sämre och det vet ju personalen och biståndshandläggaren. 
    Din mamma är själv äldre och kan inte förväntas vårda honom när han är så pass sjuk att han vill laga mat mitt i natten och har ramlat dessutom.
    Som son så kan du samtala med personalen och biståndshandläggaren och förklara hur ohållbar situationen är. Det kan kännas bra att få prata av sig med någon som vet....
    Va jag vet så har man möte med biståndshandläggare, anhöriga och eventuellt patienten där man beslutar åtgärder.
    Som jag ser det så borde det inte vara några tvivel om att han behöver ett boende permanent. 
    Lycka till! 

Svar på tråden Dement Far